2 צפייה בגלריה
ארכיון 2018 נמל תעופה שיראז איראן
ארכיון 2018 נמל תעופה שיראז איראן
נמל התעופה בשיראז
(צילום: shutterstock)
חיילת צה"ל מצאה את עצמה בשבוע שעבר על אדמת איראן, לאחר שהמטוס שעליו עלתה בטשקנט בירת אוזבקיסטן דיווח על מצב חירום בדרכו לדובאי ונחת בעיר שיראז. כך הותר היום (רביעי) לפרסום.
החיילת, שביקרה את משפחתה באוזבקיסטן, יצרה קשר עם גורמים בישראל והונחתה על ידי המוסד לדבר רק בשפה הרוסית. בזמן החניה על הקרקע, שארכה ארבע שעות, החיילת לא נחקרה ולא בודדה משאר הנוסעים. רק אחרי חזרתה לארץ, הבינה החיילת את חומרת נחיתתה באיראן ואת הדרמה מאחורי הקלעים.
המטוס, מדגם בואינג 737, הכריז על מצב חירום כשעתיים וחצי לתוך הטיסה, כשהיה עמוק בשטח האיראני באזור העיר כרמאן. סמוך לשעה 05:40 (שעון מקומי), מצאה עצמה החיילת בטרמינל האיראני. בישראל הוקם חמ"ל חירום שטיפל בהוצאתה מהרפובליקה האיסלאמית באופן בטוח. אחרי כארבע שעות על הקרקע, המריא המטוס לדובאי.
לאזרח ישראלי מותר לטוס מעל שטח איראן, אולם לחיילי צה"ל אסור לעשות זאת. הנושא נמצא עדיין בבדיקה של צה"ל, אולם מכיוון שלא מדובר בחיילת עם סיווג ביטחוני – נראה שהיא לא תעמוד לדין. בצבא ינסו למנוע הישנות של מקרים דומים בעתיד.
דובר צה"ל מסר: "המטוס נחת ביום חמישי שעבר נחיתה לא מתוכננת באיראן בשל אירוע רפואי של אחד הנוסעים אשר הביא לשינוי בנתיב הטיסה המתוכנן. מדובר בחיילת בודדה בצה"ל שחזרה בטיסת ביניים מביקור משפחתי. המטוס והנוסעים שהו כמה שעות על הקרקע בשדה התעופה. לאחר כמה שעות המריא המטוס והמשיך ליעדו ללא חריגים".
2 צפייה בגלריה
המטוס תועד נוחת בשיראז באתרים שעוקבים אחרי טיסות
המטוס תועד נוחת בשיראז באתרים שעוקבים אחרי טיסות
המטוס תועד נוחת בשיראז באתרים שעוקבים אחרי טיסות
הדיווח על נחיתת החיילת באיראן הועבר לממשלה כמה דקות לפני הישיבה ביום חמישי שעבר לאישור ההסכם על לבנון, בעדכון שהגיע מהמזכיר הצבאי של ראש הממשלה. אחרי שעות מתוחות במיוחד במערכת הביטחון ובלשכת ראש הממשלה, בעיקר סביב החשש שהאיראנים יגלו שמדובר בחיילת ישראלית ויטפלו עליה האשמת שווא כדי לעצור אותה, נשמו בסופו של דבר בירושלים לרווחה.
כמו כן, רק יום קודם לכן אירע פיגוע במקדש שיעי בשיראז - שעליו דאעש קיבל אחריות - ובמקרה שהחיילת הייתה נתפסת האיראנים יכלו לנצל זאת כדי להאשים את ישראל בפיגוע.