4 צפייה בגלריה
המעצר
המעצר
רגע לכידת הנהג, ליד אדמית. המחבל חוסל בסמוך
כ-150 ק"מ של גבול עם לבנון נפרסים בין מורדות החרמון לראש הנקרה - ודווקא מול האויב מספר אחד של ישראל נרשמה הזנחה של שנים במכשול מול חיזבאללה: בפיקוד הצפון הכינו בשנים האחרונות כמה תוכניות מקיפות להקמת מכשול חדש וראוי בגבול עם לבנון, אך ממשלות ישראל דחו אותן בזו אחר זו משיקולים תקציביים וסדרי עדיפויות - ושלשום מחבל שחדר מלבנון הניח מטען בצומת מגידו, לפני שחוסל תשע שעות אחר כך סמוך לגבול הצפון.
רק בשנה שעברה יצא לדרך ותוקצב פרויקט חלקי להקמת חומה וגדר חדשות עם רשת של מצלמות וסנסורים למניעת חדירות של מחבלים מלבנון, בדגש על כוחות רדואן המיוחדים של חיזבאללה. הפרויקט החל להיבנות בעלות של מאות מיליוני שקלים, אך גם כשיסתיים בעוד כשנתיים יישארו חלקים ללא מענה מיטבי מול איום החדירה. עוד בטרם תקצוב הפרויקט הנוכחי, בצה"ל ניסו לסגור אזורים יותר מאוימים על ידי הקמת מצוקים ומכשולים הנדסיים, במיוחד ליד יישובים צמודי גבול כשלומי ומטולה. לפני כשנה וחצי פורסם ב-ynet שניתן לראות את עומק הפקרת המכשול והגדר הישנה, שעדיין קיימת ברוב חלקי הגבול.
הגדר הרעה: הצצה לגבול הרעוע עם לבנון, יולי 21
(צילום: יואב זיתון ואסף מגל, תסריט ועריכה: תמר אברם)

לכידת הנהג שהסיע את המחבל. שוחרר כי לא היה קשור לפיגוע

בצבא לא שללו את האפשרות שהמחבל חדר מתחת לאדמה ועדיין לא יודעים את נקודת החדירה. מלבד מנהרה, ייתכן שקטנה יותר משש מנהרות חיזבאללה שצה"ל זיהה והשמיד לפני שלוש שנים, יכול היה המחבל לחדור בחסות הסבך הגדול שקיים בשני צדי הגבול. גם שימוש בכלי טיס זעיר כגלשן יכול לאפשר חדירה, למרות שאמצעי זה מעורר חתימה גבוהה יחסית. אפשרות רביעית, דרך הים, נשללת יחסית מהר בשלב המצלמות הקבועות של אמצעי התצפית מערבה, מבסיס ראש הנקרה.
כך או כך, בימים האחרונים נערכו סריקות נרחבות לאורך הגבול ונקודת הפירצה טרם אותרה. הגדר לאורך הגבול הוקמה בשנת 1976 והאינדיקציה האלקטרונית שבה עדיין פועלת, אך לא ברמת מהימנות גבוהה ודורשת תחזוקה מרובה. צה"ל משקיע במרחב פעילויות מבצעיות רבות, גלויות וסמויות של יחידות מובחרות, לצד אמצעי תצפית ואיסוף מתקדמים כמו מערכת רבת סנסורים של גדוד האיסוף המרחבי.
כל אלו הובילו לסיכול פיגועים והתקרבויות לגבול גם בעת האחרונה, אך בצבא הודו הערב שהגבול אינו בלתי חדיר, משני צדדיו, כפי שאירע לא אחת בשנים האחרונות ובחודשים האחרונים כשאנשים שאינם מחבלים חדרו מישראל ללבנון ולהיפך. אלו אמנם זוהו ונתפסו בקרבת הגבול, וכך מצופה מהכוחות לפעול גם אם החדירה מתאפשרת - איתור החדירה, בידוד המרחב ותפיסת החודרים, גם אם לאחר סריקות ומרדף ליד הגבול.
הפעם, אף אחד בצבא לא ידע על החדירה בזמן אמת או לאחר שקרתה, ובקלות יכול היה המחבל להרוג עשרות ישראלים בכל נקודה בארץ שבה היה בוחר, באין מפריע, עם אמצעי החבלה והלחימה הרבים שנשא עמו. בדרך כלל לישראל יש מודיעין חזק מול אירועים מסוג זה שמייצרים היערכות מקדימה בגבול, המוביל לסיכול או שיבוש הפיגוע. הפעם כלל המחסומים והמהלכים כשלו טוטאלית, ורק חתירה למגע של שב"כ ויצירת תמונה מודיעינית מהירה מזירת פיצוץ המטען ואיתור נתיב הנסיעה צפונה ברכב ההסעה מנעו פיגוע קטלני יותר.