השר לביטחון לאומי לוחץ, גם בתי המשפט פסקו בעד - אבל הריסת בניין המגורים הגדול בשכונת ואדי קדום במזרח ירושלים שהייתה אמורה להתבצע מחר (שלישי) נדחתה למועד לא ידוע, אחרי ששגרירות ארה"ב ושגרירים אירופיים פנו ללשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
בבניין המדובר חיים כ-90 בני אדם, מתשע משפחות וההחלטה על הריסתו התקבלה כבר ב-2014. גם בג"ץ הורה להרוס את הבניין, ומול עיריית ירושלים התנהל משא ומתן לאורך השנים בניסיון להגיע להסדרה - אבל המשא ומתן הזה לא צלח, והדד-ליין של המדינה להריסה עצמית של הבניין חלף כבר ב-7 בדצמבר.
כמו במקרה של המאחז הבדואי הלא-חוקי חאן אל-אחמר, גם לגבי הבניין בוואדי קדום יש לחץ בינלאומי נגד ההריסה. השר בן גביר לוחץ כאמור לקדם הריסות של מבנים לא חוקיים ביישובים ובשכונות ערביים, ומעלה הילוך גם בנוגע להריסות במזרח ירושלים. במבצע ההריסה מחר אמורים היו להשתתף מאות שוטרים, והריסה נוספת שאמורה הייתה להתבצע הבוקר בשכונת ג'בל מוכבר נדחתה בגלל החלטת בית משפט.
בתגובה לדחיית ההריסה, אמר בן גביר: "זה יקרה. אם לא מחר, אז מחרתיים, אם לא בשבוע הבא אז עוד שבועיים, אבל זה יקרה''.
מעמותת "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון" נמסר: "בוואדי קדום יש תוכנית מתאר המגבילה את התפתחות השכונה ולא מאפשרת כמעט בניית מבני מגורים חדשים. התוכנית מגדירה את השטח עליו בנוי הבניין כשטח פתוח לספורט או פנאי (ולא למגורים). אפילו שעיריית ירושלים מכינה בשנים האחרונות מדיניות תכנון חדשה לשכונה, היא לא מתייחסת לצורכי התושבים ולמצוקת הדיור החריפה בשכונה, מתעלמת מקיומו של הבניין וחוזרת ומגדירה את השטח כאסור למגורים. במהלך השנים האלה התושבים ניסו בכל דרך לקדם הסדרה של האזור, לאשר את מיקומו של הבניין ולמנוע את הריסת בתיהם".
3 צפייה בגלריה
הריסות המבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
הריסות המבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
א-טור שבמזרח ירושלים. מספר ההריסות לא גדל, השיח סביבן - כן
לאחר הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים שבו נרצחו שבעה בני אדם, אמר בן גביר כי יש לפעול לתגבור הריסות הבניות הלא חוקיות במזרח העיר כצעד מרתיע. למרות זאת, נתוני הריסות הבתים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד לא גדולים משמעותית.
בן גביר אמר כי "בתים ייבנו על פי חוק בלבד, גם במזרח ירושלים, וחשוב שכל אזרח ישראלי, לא משנה מי הוא, ידע שתהיה אכיפה ולא ניתן לאף אחד להפר את החוק". עיריית ירושלים מסרה בשבוע שעבר כי החלה בפרויקט אכיפת עבירות בנייה המתפרס על פני כל השכונות במזרח העיר, כשבימים האחרונים התמקדו הכוחות בשכונות ג'בל מוכבר, ראס אל-עמוד וסוואחרה.
"צווי ההריסה מתבצעים באופן שגרתי בכל העיר בהתאם להוראות הדין ובהתאם למועדי הסיוע המשטרתי", אמרו בעירייה. "העירייה מקדמת מגוון תוכניות בתחום התכנון והבנייה, בהם תוכנית מתאר מקיפה בעיסאוויה שמכשירה חלק מהבנייה, הוצאת היתרי בנייה והתחדשות עירונית במזרח העיר".
הריסות הבתים במזרח ירושלים אינן החלטה חדשה, אלא צעדים שמסתמכים על צווים ישנים שלא נאכפו. בן גביר העלה הילוך בנושא, וגם מפרסם את ביצוע ההריסות - בניגוד למדיניות העבר - אז נעשו הפעולות באופן שקט.