4 צפייה בגלריה
חסימה בכניסה לאבו סנאן
חסימה בכניסה לאבו סנאן
ארבעת הקורבנות והזירה באבו סנאן. מימין לשמאל: סלמאן חלבי, זוהיר סעב, אמיר סעב וגאזי סעב
על רקע דרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לערב את שב"כ במאבק בפשיעה בחברה הערבית, בעקבות אובדן השליטה שם ומספר מקרי הרצח ששוברים שיאים - ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס בשעה זו דיון מיוחד של ועדת המשנה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית.
לאחר שבחברה הערבית נרצחו מאז תחילת השנה 159 בני אדם, השר לביטחון לאומי דורש בדיון להכניס את שב"כ למאבק בפשיעה ולהקים בארגון יחידה ייעודית בנושא, ולעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים. כמו כן, הוא דורש הפעלה של מעצרים מינהליים. דרישה נוספת של בן גביר היא למפות את הבחירות המוניציפליות במגזר - ולבחון כיצד מונעים השתלטות אלימה ועבריינית על הבחירות.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. דורש להכניס את שב"כ
(צילום: אלעד גרשגורן)
במערכת המשפטית מסתייגים מעירוב שב"כ במאבק בפשיעה בחברה הערבית. "שירות הביטחון הכללי מסייע כבר עכשיו למשטרה בכל הקשור לעבירות פליליות במגזר הערבי , המשיקות לעבירות ביטחוניות", אמרו ל-ynet גורמים במערכת המשפט. "עם זאת, שב"כ מסתייג מעירובו במעקב ובפענוח פשעים פליליים במגזר הערבי כדרך שגרה. זאת מכיוון שאינו רוצה לשמש כוח שיטור במגזר הערבי, וגם מחשש ששיטות העבודה שלו ייחשפו. במקום לגייס את שב"כ לסייע למשטרה, צריך לחזק את יכולותיה ואת כוח האדם המקצועי שלה".
בחודש יוני האחרון, למשל, הושגה חשיפה נרחבת של אמצעי לחימה במגזר הבדואי בזכות שב"כ - מכיוון שלגניבת כלי נשק יש זיקה ביטחונית. ועדיין, בין הנימוקים המועלים נגד שילוב שב"כ הוא שאין לכך הסמכה ב"חוק השב"כ", שמטרותיו מוגדרות בעיקר בסיכול טרור נגד מדינת ישראל ובשמירה על הדמוקרטיה.
4 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
כינס דיון של הוועדה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית. נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
החשש בשב"כ הוא שאם יהיה תיקון לחוק השב"כ, שיסמיך אותו לסייע למשטרה, הדבר יהווה "מדרון חלקלק" ותירוץ לגייסו למטרות לאומיות נוספות - כל ממשלה לפי ראות עיניה. ֿגורמים במערכת המשפטית הזכירו כי שב"כ גויס, למרות התנגדותו בתחילה, למעקב אחרי חולי קורונה - אבל הגיוס היה מוגבל בזמן ולמען מטרה לאומית יוצאת דופן. "יש לחזק את המשטרה במקום לשנות את ייעוד השב"כ", אומרים אותם גורמים.
השר בן גביר מסר כאמור כי יגיש היום הצעת החלטה לממשלה שבמסגרתה תוקם "יחידה ייעודית" בשב"כ, שמטרתה לדבריו תהיה "סיוע למשטרה במאבק בפשיעה הלאומנית ובארגוני הפשע" - בכלל זאת באמצעות "אמצעים טכנולוגיים". זאת לאחר שכבר נודע כי שב"כ מעורב בחקירת הרצח המרובע באבו סנאן אתמול ומסייע גם בחקירת הרצח שלשום של מנכ"ל עיריית טירה. לחצו כאן להצעה המלאה שלו.
יו"ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון לשעבר בני גנץ, קרא היום לראש הממשלה נתניהו לפטר את בן גביר מתפקידו כשר לביטחון לאומי. "עליך לפטר אותו ולמנות במקומו שר שיכול לטפל במשבר. כל דקה שעוברת היא פצצה מתקתקת", אמר גנץ במהלך ביקור בטירה יחד עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, יומיים אחרי רצח מנכ"ל העירייה עבד אלרחמן קשוע.
גנץ לנתניהו: "עליך לפטר את בן גביר"
(צילום: באדיבות חדשות הערב כאן 11)

"הממשלה הנוכחית היא המוגבלת ביותר במלחמה בטרור. בין הטרור לבין מגפת האלימות וחוסר המשילות עובר קו מחבר - פגיעה קשה בחוסן של החברה הישראלית, ופגיעה בגורמי הביטחון והאכיפה שאמורים לטפל באתגרים האלו", אמר גנץ. "הממשלה עוסקת בהפיכה משטרית שמפרקת את הדמוקרטיה, ובינתיים הדמוקרטיה מתפוררת. הערך הבסיסי ביותר, הזכות לבחור ולהיבחר - נמצא תחת איום. בלי להבטיח חיים בביטחון, בלי להבטיח את הזכות הבסיסית לבחור ולהיבחר - אין לדמוקרטיה זכות קיום".
על בן גביר אמר: "השר שאמור לדאוג לביטחון האישי הוא חסר יכולת ניהול וחסר רצון לעזור לחברה הערבית. הוא רוצה להקים מיליציה פרטית במקום לדאוג שיהיו שוטרים. הוא רוצה 'אנשים משלו', במקום חוקרים שישימו יד על הרוצחים. במקום להזרים פלוגות מג"ב קיימות שיסייעו להחזיר את תחושת הביטחון - הוא זורע כאוס".
4 צפייה בגלריה
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן
מנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע והלווייתו שהתקיימה בעיר, הבוקר
(צילום: עיריית טירה, יריב כץ )
גאזי סעב (53) שהתמודד לבחירות לרשות המקומית, זהר סעב (45), אמיר סעב (28) וחלבי סלמאן (63) נורו למוות אמש על ידי רעול פנים בשטח חקלאי באבו סנאן. צוותי מד"א ביצעו בהם פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותם בזירה.
המשטרה בוחנת כמה כיווני החקירה - אך שוללת את האפשרות שהרצח קשור לבחירות. נבדק גם החשד שמדובר בסכסוך בין ארגוני פשע, שכן אופי הפעולה נראה מתאים לסכסוכים בין הארגונים השונים, שכבר גבו בעבר מספר קורבנות בבת אחת - כמו הטבח ביפיע בחודש יוני האחרון.
בן גביר, שלא טרח להגיע לזירת הרצח בטירה או לאבו סנאן, שמר עד הבוקר על שתיקה ולא התייחס לאף אחד מהאירועים. הבוקר התייחס סוף-סוף למקרי הרצח האחרונים - ונמנע מלקחת אחריות. הוא טען שמדובר בתוצאה של הזנחה ארוכת שנים, וגם תקף את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלדבריו לא אישרה את בקשותיו לצווי מעצר מנהליים.
(צילום: שמיר אלבז, שמוליק דודפור)

בפוסט ארוך בפייסבוק כתב כי ארגוני הפשיעה במגזר הם ארגוני טרור לכל דבר, שמהווים לדבריו "מיליציות חמושות עם אלפי חיילים והיררכיה פיקודית", והוסיף: "כרגע אמנם הם מפנים את החיסולים פנימה כלפי המגזר הערבי והכנופיות היריבות, אבל לפי האזהרות שאני מקבל - במצב של עימות רחב, המיליציות הללו יפנו את האש כנגד מדינת ישראל".
לדבריו, "המציאות הזו היא תוצאה של הזנחה במשך שנים רבות, והתעלמות מאותות האזהרה. זוהי סכנה קיומית למדינת ישראל המדירה שינה מעינינו. החיסולים כעת הם רק פרומו למה שעתיד להתרחש חלילה אם לא נטפל בזה במלוא הנחישות והכלים". הוא טען כי מאז שנכנס לתפקיד "הפך את העולם" כדי למצוא משאבים למשטרה ולהקים את המשמר הלאומי, ושכעת המשטרה אכן נמצאת ב"תהליך גיוס מדהים". הוא הוסיף: "אולם האמת חייבת להיאמר: משטרת ישראל, בפרט בכוחה המצומצם כיום, חייבת לקבל כלים נוספים וסמכויות נוספות".