בית המשפט העליון ידון מחר (שישי) בשחרורו של רומן זדורוב, שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה ב-2006, למעצר בית בפיקוח אלקטרוני. הדיון נקבע בעקבות הערר שהגישה פרקליטות המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, שקבע אתמול תנאים חדשים לשחרורו של זדורוב עד לפתיחת משפטו החוזר.
2 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בדיון אתמול בבית המשפט המחוזי. העליון יקבל את הערעור של המדינה?
(צילום: אלעד גרשגורן)
זדורוב ישוחרר למעצר בית? דיווח מבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא, סטס קופולו)

בערר טענה הפרקליטות כי דינו של זדורוב להישאר מאחורי סורג ובריח במהלך המשפט החוזר - וכי לצד החשש שיברח, "נשקפת ממנו מסוכנות". עורך הדין איתמר גלבפיש מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה כתב בבקשה כי המדינה סבורה שגם עכשיו קיימות ראיות כבדות משקל נגד זדורוב. עוד נכתב כי רק במקרים חריגים ונדירים משחררים נאשמים ברצח ממעצר - וזה אינו המקרה.
המדינה טענה כי יש מקום לאבחן בין ההחלטות שניתנו בשעתו בעניין רוצחי הנער דני כץ ז"ל - ששוחררו גם הם למעצר בית כשנפתח משפטם החוזר - עליהן נסמך בית המשפט המחוזי בהחלטתו, ובין עניינו של זדורוב. לפי הפרקליטות, מעבר לעובדה שלא מדובר בתקדים מחייב, בעניין רוצחי דני כץ ז"ל נקבע בהחלטה על קיום משפט חוזר כי התקיימה אמת המידה המחמירה של "אפשרות ממשית" לעיוות דין, מה שלא נקבע ביחס לזדורוב.
אולגה זדורוב מדברת לאחר ההחלטה לשחרר את בעלה למעצר בית
(צילום: אחיה ראב"ד)

באשר לחשש מהימלטות, טוענת המדינה כי זדורוב, שמחזיק באזרחות אוקראינית - שם חי עד שנות ה-20 המוקדמות לחייו - נמצא בארץ במעמד של תושב זמני ועלול לברוח ולשקם שם את חייו. בנוסף נטען כי גם אם סבר בית המשפט המחוזי שמן הראוי להורות על מעצרו של זדורוב בפיקוח אלקטרוני, לא היה מקום לעשות כן מבלי להורות על קבלת תסקיר שירות מבחן.
בהחלטתו אתמול, שעליה כאמור מערערת כעת הפרקליטות, קבע בית המשפט המחוזי בנצרת כי זדורוב עומד בתנאי השחרור שהוצבו לו, אך עיכב את השחרור כדי לאפשר את הערעור של המדינה. בדיון אתמול הוצגו בפני בית המשפט המפקחים של זדורוב במהלך שהותו במעצר הבית, שאמורים להיות עמו 24 שעות ביממה. המפקחים הם רעייתו אולגה, אמא שלה וקרוב משפחה נוסף.
לצורך קיום התנאים צריך כל אחד מהמפקחים לחתום על ערבות צד ג' של 150 אלף שקל. זדורוב עצמו צריך להפקיד במזומן (או בערבות בנקאית) 150 אלף שקל כדי שלא יפר את תנאי השחרור, ולחתום על ערבות נוספת, של 200 אלף שקל. בנוסף, שיעבדו בני המשפחה את ביתה של האם, כעירבון לבית המשפט.
2 צפייה בגלריה
משפחתו של רומן זדורוב לאחר ההחלטה
משפחתו של רומן זדורוב לאחר ההחלטה
אולגה זדורוב בבית המשפט אתמול. "אני אופטימית, זה עוד יקרה"
(צילום: גיל נחושתן)
ברגע האחרון תנאי השחרור של זדורוב, השתנו לאחר שהשופט ערפאת טאהא פסל את אחד ממפקחיו בשל גילו הצעיר. כמו כן, האזרחים שאמורים לפקח על זדורוב מתקשים לעמוד בערבויות בשל הכנסה נמוכה, ובית המשפט הורה לזדורוב להפקיד עוד 180 אלף שקל. כמו כן, שוויו של בית הוריה של אולגה זדורוב, ששועבד לטובת שחרורו של רומן, אינו גבוה מספיק - ולצורך שחרור יידרש להפקיד 144 אלף שקל נוספים - או למצוא נכס נוסף.
רעייתו של זדורוב, אולגה, הביעה אכזבה מההחלטה אתמול. "קיוויתי שרומן יחזור איתי הביתה היום, אבל אני מכירה את הטקטיקה של הפרקליטות", אמרה. "למרות הכל אני אופטימית, זה עוד יקרה". גם קסניה אברס, אחותו של רומן, העבירה ביקורת על הפרקליטות. "הפרקליטות חוזרת ומוכיחה שהיא לא מתעניינת בחקר האמת, אלא רק רוצה להמשיך ולקבור את רומן בכלא. אנחנו נמשיך וניאבק עד שיוכח שהוא זכאי", אמרה.
אינפו השתלשלות פרשת רצח תאיר ראדה רומן זדורוב
השחרור למעצר בית, אם אכן ייצא לפועל, מתאפשר כאמור בעקבות המשפט החוזר שבית המשפט העליון קבע בחודש מאי האחרון כי יש לקיים בפרשת רצח הנערה. זאת בעקבות ראיות חדשות שהציג עורך דינו של זדורוב, בהן טביעת עקב לא מזוהה על מכסה האסלה בתא השירותים שבו נרצחה תאיר בבית הספר בקצרין ב-2006, כשעל גבי טביעת העקב טפטף דמה של הנרצחת.
כחודשיים לאחר אותה פסיקה החליט פרקליט המדינה עמית איסמן לנהל את המשפט החוזר - ולא לאפשר את זיכויו של זדורוב באופן "אילם". הפרקליטות נדרשה בעקבות ההחלטה הזו לבחון מחדש את הראיות בתיק שמתנהל כבר 15 שנה, ולאחרונה אף ביקשה מהמשטרה לבצע פעולות חקירה חדשות. שלשום ביקשה מבית המשפט ארכה להגשת כתב האישום המתוקן נגד זדורוב, אותו הייתה אמורה להגיש השבוע. המשפט עצמו אמור להתחיל, לפי שעה, באוקטובר.