ההכחשה - וההוכחה: בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחישו נחרצות את הפרסום היום (ו') בטורו של נחום ברנע ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" וב-ynet, ולפיו פעלו למנוע משי חרמש (80), חבר כנסת לשעבר ותושב כפר עזה שבנו עומר נרצח בטבח 7 באוקטובר, מלשאת את תפילת "יזכור" בטקס הממלכתי באתר ההנצחה בגבעת התחמושת, שנערך מדי שנה ביום ירושלים. בעקבות הפרסומים, הודיע מזכיר הממשלה יוסי פוקס שהביא את הנושא לידיעת נתניהו - שהנחה לאפשר לאב השכול לשאת את התפילה.
3 צפייה בגלריה
  ללא קרדיט מגלעד כרמלי
  ללא קרדיט מגלעד כרמלי
"אין סיכוי שהוא ייצג השנה". הודעה ששלח מזכיר הממשלה יוסי פוקס
אלא שלמרות ההכחשה לפרסום – ולפיו הסיבה לפסילתו של חרמש הייתה מאמר ביקורתי שכתב חרמש נגד נתניהו – גורמים המעורים בפרטים מספרים כי ההתערבות של לשכת רה"מ הייתה בוטה. היא כללה מסרונים ושיחות טלפון שהבהירו מפורשות: חרמש לא יוכל לייצג את משפחות הלוחמים בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים.
במהלך הטקס הממלכתי, נזכיר, נבחר מדי שנה אחד מוותיקי הלוחמים לקרוא את תפילת יזכור לזכר הנופלים. מנהלי האתר בחרו בחרמש, שבנו נרצח בטבח בכפר עזה ב-7 באוקטובר – וביתו נשרף עד היסוד, כשהוא ורעייתו שורדים אך בקושי. חרמש ייצג גם בעבר את יישובי העוטף, קודם כראש המועצה האזורית ואחר כך כחבר כנסת בסיעת קדימה. הוא לחם גם בירושלים, במסגרת גדוד 71 של חטיבת המילואים 55, חטיבת צנחנים, ונתפס לאור כל אלו כנציג המתאים ביותר.
אלא שכאמור, לשכת ראש הממשלה מנעה את בחירתו כנציג הלוחמים. בלשכה טענו בתגובתם כי לא היה להם שום קשר לטקס בגבעת התחמושת, אולם שיחות עם מעורבים בנושא לא מותירות מקום לספק באשר למידת ההתערבות ולווטו שהוטל.
3 צפייה בגלריה
חנוכייתה של משפחת חרמש מכפר עזה שהרצוג העביר לביידן
חנוכייתה של משפחת חרמש מכפר עזה שהרצוג העביר לביידן
שי חרמש בחורבות ביתו בכפר עזה
מזכיר הממשלה יוסי פוקס היה בקשר עם יו"ר עמותת גבעת התחמושת מנחם לנדאו, ועם המנכ"ל כתרי מעוז. פוקס שלח ללנדאו צילום מסך של קטע מאותו מאמר של שי, כהסבר לסירובם. בהודעה שהגיעה לידי ynet כתב פוקס: "אין סיכוי שהוא ייצג השנה... ראה מה כתב" – כשמעל אותה הודעה צורף צילום המסך מהמאמר הביקורתי.
אותו מאמר פורסם בטור הדעות של הארץ ב-22 במאי, ונוסח כמכתב מטעם חרמש ליו"ר ש"ס אריה דרעי. בקטע שצירף פוקס כתב חרמש לדרעי: "בעת הזאת נמקים 128 מחברינו, אזרחי ישראל, במרתפי הרוצחים, רבים מהם כבר נפטרו כנראה בכאב וייסורים. ואתה שוקט ומשמים בממשלה השבויה בידי קבוצת משיחיים, שבין תורתך אמונתך לתורתם אין חוט מקשר. חברת לשרים מורשעים וראש ממשלה נאשם, המוכנים להקריב את החטופים לטובת אג'נדות שכולן הובלת מדינת ישראל אל הזיה של ממלכה חשוכה, הומופובית ורודפת מיעוטים, תוך כדי שחצנות, רברבנות ו'בגויים לא יתחשב'. מדינה 'מצורעת', נגועה ומבודדת בין אומות העולם. מדינה שסועה, מדממת מבית. חורבן הבית כבר איננו סיסמה, אלא אופציה ריאלית, חלילה".
גורמים בעמותת גבעת התחמושת ניסו לשנות את ההחלטה ולהסביר שחרמש הוא אדם ממלכתי, שלא ינצל את המעמד לטובת פרובוקציה, וכי ממילא לא מדובר בנאום אלא בקריאת "יזכור" בלבד. ניסיונות השכנוע כללו רצף ארוך של שיחות ומסרונים, שהוחלפו בין נציגי לשכת רה"מ ובין העמותה, אולם עד כה ההחלטה לא שונתה.
יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ אמר כי "פסילתו של שי חרמש, ששכל את בנו בשבעה באוקטובר ושרד את התופת בכפר עזה, מלקרוא יזכור בטקס השנתי בגבעת התחמושת, כי העביר ביקורת על ראש הממשלה - היא שפל חסר תקדים. ראש הממשלה, אני קורא לך לצלצל אליו, להתנצל ולהודיע שהוא יישא את התפילה בטקס. הכנסת שיקולים פוליטיים אל השכול - היא פירוק היסודות הקדושים ביותר של החברה הישראלית".
שר הכלכלה ניר ברקת מהליכוד אמר כי "שי חרמש, האב השכול ולוחם בצנחנים שאיבד את בנו עומר בטבח ה-7/10 ראוי לקרוא את תפילת היזכור בגבעת התחמושת לזכרם של חבריו משחררי ירושלים וכל הקורבנות. ההתערבות הפוליטית נגד אב שכול היא חרפה ושבירת כל כללי המוסר והכבוד הישראליים כלפי משפחות שכולות. אני קורא ללשכת רה"מ לחזור בה מההחלטה ההזויה נגד האב השכול. אני מתנצל בפני שי חרמש ומשפחתו על ההתנהלות המביישים. זכותו של אב שכול להעביר ביקורת על נבחרי הציבור וזכותו לקרוא תפילת יזכור לזכר בנו ויתר והנופלים".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בלשכה לא הקשיבו לאזהרות. נתניהו ומזכיר הממשלה פוקס
(צילום: עמוס בן גרשום' לע"מ)
בעמותה ניסו להזהיר שפרסום סיפור רגיש מהסוג הזה יפגע ברגשותיהם של רבים, שכן חרמש שכל גם את בנו וחברים נוספים באסון, ולהטיל עליו וטו הינו מהלך לא-חכם בלשון המעטה. כל האזהרות שהועברו מהעמותה על כך שאם הסיפור ייחשף הוא יעורר הדים וזעם – לא הועילו. בלשכת נתניהו התעקשו, וביקשו לבחור נציג אחר.
אחרי הפרסום העבירו מהליכוד את התגובה הבאה: "הפרסום אינו נכון. לשכת ראש הממשלה ומזכירות הממשלה כלל לא התערבו בנושא הטקס בגבעת התחמושת".
מנחם לנדאו סירב להגיב.
ממערך הטקסים והאירועים הממלכתיים נמסר: "הטקס הממלכתי לציון איחודה ושחרורה של ירושלים מוקיר את זכרם ופועלם של מי ששחררו ואיחדו את העיר במלחמת ששת הימים. אופיו הממלכתי של הטקס יביא לידי ביטוי את המחבר והמאחד בבירתנו הנצחית במיוחד בעת הקשה הזאת של המלחמה".