בת 16 שהייתה אמורה להתייצב בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כדי להעיד נגד קרוב משפחתה שהואשם בעבירות מין שביצע בה, הובאה לאולם על ידי שוטרים בניגוד לרצונה, לאחר שהרכב השופטים בתיק - בצעד חריג - הוציאו צו שמחייב את הבאתה.
הנערה, שמתגוררת בפנימייה במרכז הארץ, הודיעה לעובדת הסוציאלית שלה שהיא אינה רוצה להעיד, ולא התייצבה לדיון שנקבע לשבוע שעבר. עורכת דינה, הילה יסקין, שמייצגת אותה מטעם הסיוע המשפטי, הגיעה לדיון מטעמה אך לא ידעה להסביר מדוע החליטה הלקוחה שלה לא להגיע לדיון.
3 צפייה בגלריה
השופטים אילצו נערה נפגעת עבירות מין להגיע לדיון בניגוד לרצונה
השופטים אילצו נערה נפגעת עבירות מין להגיע לדיון בניגוד לרצונה
השופטים אילצו נערה נפגעת עבירות מין להגיע לדיון בניגוד לרצונה
(צילום: רועי עידן)
הרכב השופטים בתיק, בראשות השופטת יעל רז לוי, ולצידה אהרון משניות ורחל תורן, תהו מדוע הנערה, שהיא המתלוננת והעדה המרכזית, לא הגיעה לדיון. שמותיהם של השופטים רז לוי ומשניות עלו לאחרונה לכותרות כששלחו נער בדואי לחמש שנות מאסר בלבד, אחרי שתקף מינית ילדה בת 10.
עו"ד ליאת לוי סיגל מפרקליטות מחוז דרום, שהגישה את כתב האישום, הסבירה שבפנימייה לא מאפשרים לה ליצור קשר עם הנערה, ושהנערה דווקא הביעה בפניה את רצונה להעיד. לאחר שהמאמצים שנעשו לאורך כל היום לגרום לנערה להתייצב נכשלו, החליטו השופטים להוציא לה צו הבאה. זאת למרות שלטענת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים - עו"ד יסקין ביקשה לדחות את הדיון, ולאפשר לה להגיע אל הנערה.
מדובר בצעד חריג ביותר: צווי הבאה שמורים לנאשמים שמנסים לחמוק למשפט ולעדים שלא טורחים להתייצב שוב ושוב לדיונים. כשמדובר בנפגעת עבירות מין ועוד בדיון ראשון בעדותה, מדובר בהתנהלות לא מקובלת, בלשון המעטה. בעקבות צו ההבאה הגיעו שוטרים לפנימייה שבה לומדת הנערה והעבירו אותה בניידת להסעת אסירים אל בית המשפט, שם הסבירו לה השופטים את החשיבות בעדותה. אתמול התקיים דיון נוסף בבית המשפט, אז הגיעה הנערה ושיתפה בתחושותיה הקשות.
3 צפייה בגלריה
רז לוי יעל
רז לוי יעל
השופטת יעל רז לוי
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
3 צפייה בגלריה
אהרון משניות
אהרון משניות
השופט אהרון משניות
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
יעל שרר, ממייסדות הלובי למלחמה באלימות מינית, הפועלת לשיפור מערך הטיפול של נפגעי תקיפה מינית, מסרה בתגובה למקרה: "זה מאוד חריג ולא מקובל. מעולם לא שמעתי על תיק שמתנהל כך. להביא עדים בכוח זה דבר שיכול לקרות, אבל להביא נפגעת עבירה לבית המשפט על ידי המשטרה זה חריג".
תגובת דוברת הרשות השופטת: "אכן מדובר בצעד חריג ויוצא דופן. המתלוננת, שהייתה מיוצגת לאורך כל הדיונים, זומנה להעיד לשעה 9 בבוקר, ולא התייצבה. בפתח הדיון נמסר על ידי באי כוחה של המאשימה ובאי כוחה של המתלוננת, שהמתלוננת מסרבת להתייצב בבית המשפט, והתביעה ביקשה להוציא צו להבאתה. בשלב ראשון, נעשו מאמצים לגרום להגעתה ומזכירות בית המשפט יצרה קשר עם הפנימיה בה היא שוהה, עם מנהלת הפנימיה ועם עו"ס לחוק הנוער כדי שינסו לדאוג להתייצבותה וזאת ללא הועיל".
"בשלב השני, הוזמנו מנהלת הפנימיה והעו"ס לחוק נוער מתוך כוונה ותקווה שהמתלוננת תצטרף אליהן. אלה התייצבו בשעות הצהריים בלי המתלוננת ומסרו שוב כי המתלוננת מתבצרת בעמדתה והודיעה כי לא תגיע ללא צו הבאה. משכשלו כל המאמצים להבאת המתלוננת, ובלית-ברירה הוצא צו ההבאה. בית המשפט המתין למתלוננת במשך כל היום עד השעה 19:00 יחד עם מנהלת הפנימיה. כשהגיעה המתלוננת ולאחר שבית המשפט שוחח איתה והבהיר לה את חשיבות מתן העדות, מסרה כי כעת היא מוכנה להתייצב וכי היא תגיע לישיבה הבאה מרצונה, ולכן בוטל הצו ללא כל תנאי, והיא שבה למסגרת יחד עם מנהלת הפנימיה. באשר לטענות אודות אופן ביצוע הצו אין לבית המשפט ידיעה בעניין זה".
מהפרקליטות נמסר: "מדובר בתיק חסוי בגין עבירות מין במשפחה, המתנהל בדלתיים סגורות ומשכך אין באפשרותנו להתייחס. לא למותר לציין כי כל פעולות הפרקליטות הן על פי הדין והחלטות שיפוטיות מתאימות".
מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים נמסר: "לקטינה נפגעת העבירה מונתה עורכת דין מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, והיא פועלת בהתאם לעמדת הקטינה ומייצגת אותה ואת האינטרסים שלה בפני בית המשפט".
עורכת הדין רותם טובול, המייצגת את הנאשם, טרם מסרה תגובה.