ישראל הגדילה את כמות התקיפות החשאיות שלה בסוריה נגד מחסני נשק ונתיבי אספקה, ונגד מפקדים במשמרות המהפכה ובמיליציות הפרו-איראניות, לקראת האפשרות של פתיחת מלחמה נגד חיזבאללה בלבנון. כך אמרו לרויטרס דיפלומטים וגורמים רשמיים באזור.
שלושה מהמקורות אמרו כי ב-2 ביוני נהרגו 18 בני אדם – כולל יועץ למשמרות המהפכה – בתקיפה של מחסן נשק סודי ליד חלב שבסוריה. חודשים קודם לכן הותקפה שיירה של משאיות שהיו בדרך ללבנון עם חלקי טילים. בתקיפה אחרת נהרגו פעילים בחיזבאללה.
תיעוד תקיפה שיוחסה לישראל בסוריה

4 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת התקיפה בסמוך לנמל התעופה בחלב
תיעוד מזירת התקיפה בסמוך לנמל התעופה בחלב
תיעוד מזירת התקיפה בסמוך לחלב
במשך שנים תוקפת ישראל את המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובמדינות אחרות, בפעולות חשאיות שעליהן היא לא לוקחת אחריות. לפי רויטרס, מתחילת 2023 ועד 7 באוקטובר מספר הקצינים במשמרות המהפכה ובחיזבאללה שנהרגו בתקיפות ישראליות בסוריה עמד על שניים בלבד - ומתחילת המלחמה בעזה נהרגו עשרות.
העימות בין ישראל ליריבותיה באזור הגיע לנקודת רתיחה באפריל, אחרי תקיפת הקונסוליה האיראנית בדמשק שבה נהרג מפקד בכיר במשמרות המהפכה. בתגובה שיגרה איראן כ-300 טילים וכטב"מים לעבר ישראל - כמעט כולם יורטו. לאחר מכן, כפעולת תגמול על הירי הנרחב לשטחה, תקפה ישראל את איראן באמצעות כטב"מים. שם נגמר העימות הישיר בין שתי המדינות.
4 צפייה בגלריה
 הבכיר האיראני שחוסל בתקיפת הקונסוליה בדמשק
 הבכיר האיראני שחוסל בתקיפת הקונסוליה בדמשק
הבכיר האיראני שחוסל בתקיפת הקונסוליה בדמשק
לפי הדיפלומטית הצרפתייה סלין אויסאל, לאחר העימות באפריל הפחיתה ישראל זמנית את מספר התקיפות שלה נגד השלוחות של איראן באזור. לאחרונה ישראל שוב "מעלה הילוך" בתקיפות – בגלל משלוחי הנשק שמעבירה איראן ללבנון. הגורמים ששוחחו עם רויטרס הצביעו על המאמצים הישראליים לשבש את שרשרת האספקה לחיזבאללה.
רויטרס ראיינה שלושה גורמים סורים רשמיים, גורם בממשל ישראל ושלושה דיפלומטים מערביים על התקיפות של ישראל בסוריה. כל המרואיינים אמרו שהצעדים של ישראלים מראים שהיא מתכוננת למלחמה נגד חיזבאללה בלבנון. הגורם הישראלי אמר לרויטרס "ההצהרות של המנהיגים שלנו היו ברורות שבלבנון ההסלמה יכולה להיות מיידית". בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל ערוכה ל"תגובה קשה מאוד" בגבול לבנון.
4 צפייה בגלריה
במרכז המחקרים הסורי "נורס" נטען כי ישראל תקפה משאיות של חיזבאללה
במרכז המחקרים הסורי "נורס" נטען כי ישראל תקפה משאיות של חיזבאללה
תקיפה בחומס בסוף החודש שעבר, נגד משאית של חיזבאללה שהעבירה נשק
בשנת 2013 החלה איראן לשלוח לוחמים ויועצים לסוריה, כדי לעזור לבשאר אסד לנצח במלחמת האזרחים. בשנים האחרונות הפכה דמשק לנתיב המרכזי שדרכו מעבירה טהרן נשק לחיזבאללה. חלק מחלקי הנשק הוברחו לסוריה, אחרים הם תוצרת מקומית. הפעולות הישראליות בסוריה, כך לפי גורמים סורים והגורמים הישראלים, נועדו להחליש את חיזבאללה ככל שניתן לפני שהעימות בין ישראל לארגון הטרור השיעי יגלוש למלחמה בלבנון.
הגורמים הסורים ששוחחו עם רויטרס אמרו שהמתקפה ב-2 ביוני, שבה נהרג סעיד אביאר - יועץ במשמרות המהפכה, הראתה שישראל מסוגלת לתקוף אישים איראנים ואתרים צבאיים גם כשטהרן מנסה שיטות חדשות להגן על הנשק שלה, ועל זה שמיועד לחיזבאללה - כולל העברת ייצור הנשק ואחסונו במקומות מסתור. אביאר נהרג כשביקר במפעל לייצור לטילים עבור חיזבאללה שפעל בחשאי בתוך מחצבה ממזרח לעיר חלב. "המתקן היה באזור שאמור להיות קשה למצוא אותו וקשה לפגוע בו", אמר אחד הגורמים הסורים.
4 צפייה בגלריה
  סעיד אביאר
  סעיד אביאר
סעיד אביאר
זו הייתה המתקפה הראשונה נגד גורם במשמרות המהפכה מאז שישראל תקפה את הקונסוליה האיראנית בדמשק. קצין מודיעין סורי סיפר על תקיפות נוספות של ישראל בארצו, ואמר כי בתקיפה אווירית ליד העיר חומס בסוריה ב-29 במאי הופצץ רכב שנשא חלקי טיל מונחה בדרכו ללבנון. בתקיפה נוספת, ב-20 במאי, נפגעו אנשי חיזבאללה.
בסוף מרץ, לפני תקיפת הקונסוליה, ביצעה ישראל סדרת תקיפות אוויריות באזור העיר חלב נגד מחסנים שבהם היו חומרי נפץ וראשי נפץ של טילים. ברויטרס הדגישו כי מספר התקיפות הישראליות בסוריה זינק דרמטית מאז 7 באוקטובר. לפי הדיפלומטית הצרפתייה אויסאל, ישראל ביצעה 50 תקיפות אוויריות בסוריה בחודשים שחלפו מאז הטבח של חמאס. "הן כללו תקיפות בנמל התעופה בחלב, בשדה התעופה הצבאי אל-ניירב, בנמל התעופה בדמשק ובשדה התעופה הצבאי מאזה, שהכרחיים להעברת נשק". לפי אויסאל, בתקיפות נהרגו כ-20 איש במשמרות המהפכה ויותר מ-30 מפקדים בחיזבאללה.