נציגיה של האישה ההרה: "עברה מסע עינויים קשה, יש להכריז עליה כאמא של התינוקת"
(צילום: נדב אבס)

הדרמה בפרשת מחדל ההפריה: אחרי שתוצאות הבדיקה שנעשתה לעוברית העלו כי בני הזוג שטענו לקשר גנטי אליה אינם ההורים הביולוגיים, נציגיה של האישה ההרה שנמצאת כעת בחדר הלידה - עורכי הדין גלית קרנר ואסף שרעף - מסרו היום (שני) כי היא פרצה בבכי בעקבות התוצאות וקראו להכריז עליה כאמא של התינוקת. "בית החולים אסותא העביר אותה מסע עינויים קשה", הם אמרו. "התברר שצדקנו מההתחלה. המחדל באסותא הוא יוצא דופן, ואנחנו קוראים לשר הבריאות להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי לבדוק את המחדלים באסותא".
"אנח
נו דורשים מכל הגורמים לאפשר לאם ההרה ללדת את התינוקת בשקט", הוסיפו. "אנחנו מצטערים צער רב שבית משפט שהיה אמון על שלום האישה ההרה, ועל הקשר שבלתי ניתן להפריד בינה לבין העוברית שבבטנה, לא עשה את מלאכתו. חוק מידע גנטי נועד כדי לא לפגוע בקשר הקיים, בקשר המשפחתי הקיים. יש להוציא צו מניעה לאסותא ולאסור עליהם להמשיך להטריד את מרשתנו ולהפסיק את הסחרור הזה, שהוא לא לטובת התינוקת שעומדת להיוולד בכל רגע.
"אנחנו קוראים לכל הגורמים המעורבים לנהוג באחריות ובמוסריות, ולתת את הדעת על המחירים הכל כך קשים שהמשפחה הזו משלמת. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי להגן על המשפחה היקרה הזאת. על המחדלים של אסותא עוד ידובר רבות. זה המקרה הראשון, אבל אנו בטוחים שהוא לא היחידי. הלקוחה שלנו כורעת ללדת כשהלב שלה נקרע גם הוא".
3 צפייה בגלריה
אסותא הפריה IVF
אסותא הפריה IVF
(צילום: קובי קואנקס, shutterstock)
עורכי דינם של הזוג שטען לקשר גנטי מגיבים לפרסום התוצאות
(צילום: משי בן עמי)

עורכי הדין הוסיפו: "חשוב לציין שמדובר בהריון בסיכון גבוה. שוחחנו עם הרופאים, וההתנהלות של אסותא והחלטות בית המשפט היו עלולות לגרום נזק לעוברית. אנחנו מבקשים לקחת בחשבון שהעוברית נמצאת בסיכון. לא ברור איזה ניתוחים היא תצטרך לעבור לאחר הלידה, ואנחנו מתכוונים לפנות לבית המשפט ולבקש שלא יטרידו אותה עד לאחר הלידה. ליבנו גם עם ההורים שחשבו וקיוו שמדובר בעוברית שלהם, אבל כמו שאומרים גדולי פוסקי ההלכה, לפחות חלקם - האם הנושאת היא האם של העובר. כמו במשפט שלמה, שאז לא היו בדיקות גנטיות, מה שהכריע את הכף אז זה מי דאגה לילד שלה יותר. הלקוחה שלנו ובעלה הוכיחו שהם אלה שדואגים לעוברית.
"אנו מבקשים שמשרד הבריאות ימציא לנו עוד היום את הדוחות שביקשנו. אנחנו כאן גם עבור כל אותן נפגעות פוטנציאליות. אנחנו מקבלים פניות רבות מלקוחות שמאבדים להם עוברים, שנזרקים עוברים לפח. בבית המשפט נציגת אסותא סירבה שנציג מסמכים בעניין - ובדעתנו להציג אותם במקום הנדרש לכך. שר הבריאות חייב להתייחס לעניין. אסותא למעשה הוליכה שולל את הזוג הנוסף. הועיל והם לא באמת יודעים למי שייך העוברית, אנחנו מבקשים להפסיק את החיפושים - ולהכריז שהלקוחה שלנו היא אם העוברית ופשוט לתת למשפחה הזאת שקט".
3 צפייה בגלריה
מנהל בית החולים פרופ' רוני גמזו במחאת הצוות הרפואי באיכילוב
מנהל בית החולים פרופ' רוני גמזו במחאת הצוות הרפואי באיכילוב
יסייע לצוות הבדיקה. פרופ' רוני גמזו
(צילום: מוטי קמחי)
בעקבות פרסום התוצאות היום, יידרשו בדיקות נוספות כדי להגיע למסקנה מי הוריה הביולוגיים של העוברית - וגם אז צפוי מאבק משפטי בינם לבין האישה ההרה ובן זוגה, שדורשים לקבל חזקה על התינוקת.
בתוך כך, מנהל בית החולים איכילוב רוני גמזו נענה לבקשת אסותא לשמש כיועץ חיצוני בכיר במטרה להגיע לחקר מציאת האם הגנטית. הדבר נעשה בתיאום עם משרד הבריאות. מאסותא נמסר שגמזו, מומחה לגינקולוגיה ולהפריה חוץ גופית, יסייע בבחינה מחודשת של התהליכים שהנחו את צוות הבדיקה עד כה בניסיון לזהות את מקור הטעות ולאתר ככל שניתן את הוריה הביולוגיים של העוברית.
(צילום: נויל האריס)

3 צפייה בגלריה
בית משפט השלום בראשון לציון
בית משפט השלום בראשון לציון
עורכי דינם של בני הזוג שטענו לקשר גנטי לעוברית, היום בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)
מבני הזוג שטענו לקשר גנטי לעוברית נמסר באמצעות עורכי דינם - דורי כספי, שירה פרידן ושמואל מורן - לאחר פרסום התוצאות: "אנו מודים לבית המשפט שעשה כל מאמץ לברר את שאלת הזיהוי הגנטי מהר ככל האפשר, למרות הקשיים שהוערמו בדרך. אסותא ומשרד הבריאות הצביעו עלינו כזוג שהוא קרוב לוודאי ההורים הגנטיים. אנחנו ביקשנו אך את חסד הידיעה. עתה, כשהתקבלה התוצאה, אנו מעבדים את המידע החדש, חשים הקלה ומייחלים לשוב לשגרת חיינו. אנו מאחלים בריאות לעוברה וליולדת, ומקווים להתרת ספקות עבור מטופלות אחרות".
השופטים צבי ויצמן, אבי גורמן וצבייה גרדשטיין פפקין שדנים בתיק מתחו אתמול ביקורת על האישה ההרה, שלרחמה הוחזרה בטעות ביצית שאיננה שייכת לה וצפויה ללדת בימים הקרובים. לדבריהם, האם ההרה ופרקליטיה ניסו לעכב את תוצאות הבדיקה הגנטית שנערכה בימים האחרונים במרכז הרפואי תל השומר "ללא הצדקה ממשית". במהלך הבדיקה נערכה השוואה ל-DNA של ההורים "הגנטיים" של העוברית, אלה שטענו כי היא שייכת להם, כדי לוודא שכך הדבר. השופטים קבעו שהאישה ההרה לא הציגה נימוק משמעותי לעיכוב הבדיקה.
פורסם לראשונה: 17:10, 24.10.22