מערכת ynet ו"ידיעות אחרונות" קיימה היום (שני) משדר מיוחד לציון יום השנה לטבח 7 באוקטובר, שבמסגרתו מועברים שידורים מיוחדים מהאולפן שבלב חדר החדשות ומהמוקדים השונים ברחבי הארץ. שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שקרא בשנה האחרונה ליישוב הרצועה ולעודד הגירה של פלסטינים, ביקש סליחה במשדר, והסביר כי הוא חושב "שיש הרבה על מה ולמי".
סמוטריץ' בריאיון ל-ynet
(צילום: גיל יוחנן)

לדבריו, "בסוף מדינת ישראל הגדולה והאהובה שכולנו אוהבים ומעריכים, זו שקמה על חורבות השואה וחרטה על דגלה 'לעולם לא עוד', עובדתית לא הייתה שם עבור רבים מאזרחיה במשך עשרות שעות, שהתחבאו בממ"דים ובארונות ובעליות הגג עם הקונוטציה הנוראה של המילים האלה".
הוא התייחס לשובם של תושבי הדרום לבתיהם, לעבודת השיקום שעוד נותר לעשות בעוטף, לתושבי הצפון ולצורך להשיבם ליישובים שלהם בביטחון. "אלה הם חיינו בשנה הזאת. אנחנו בעשרת ימי תשובה, כן? לחזור בתשובה זה לתקן דברים שלא עשינו מספיק טוב".
סמוטריץ' ציין כי הוא לא אוהב את המילה "הפקירה". "זו כאילו פעולה שמישהו עשה חלילה בצורה יזומה או מכוונת וזה כמובן לא היה המצב, אבל היה מחדל ענק. נצטרך לחקור אותו, ללמוד ולהפיק את הלקחים. אנחנו רוצים לוודא שזה לא קורה שוב, שאנחנו לא מופתעים ולא שקועים בקונספציה".
גם ביום השנה לטבח 7 באוקטובר, 101 חטופות וחטופים, חיים ומתים, עדיין מוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה - שר האוצר טען כי הממשלה עושה כל מה שהיא יכולה כדי לשחררם. "חד-משמעית יש לנו מחויבות עמוקה, מוסרית ולאומית להחזירם הביתה", אמר. "אנחנו מול אויב אכזר ומניפולטור, שרוצה להשתמש בחטופים באכזריות כדי לפרק את החברה הישראלית. הוא יודע שזאת נקודת החולשה שלנו כי זאת נקודת החוזקה שלנו, האתוס הישראלי שנלך עד סוף העולם כדי להציל כל יהודי. זאת נקודת החולשה שלנו. אנחנו עושים מורן הכול, אבל לא מוכנים להתאבד קולקטיבית".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
על רקע התנגדותו לקבל עסקה שתכלול ויתורים, טען סמוטריץ' כי המחלוקת בסוגיה היא "על קריאת המציאות". לדבריו, "לא הייתה יכולת להחזיר חטופים שפספסנו. לא היה רגע שבו הייתה עסקה שבשלה והתווכחנו על המחירים. עכשיו כשאנחנו מדברים, חיילים עוברים בית-בית, מנהרה-מנהרה, נלחמים בחמאס ומחפשים את החטופים. עמדתי ידועה, אני חושב שיש מחירים שאסור למדינה חפצת חיים לשלם גם כדי להחזיר חטופים, פשוט מכיוון שזה מסכן את קיומנו וביטחוננו. שילמנו מחירים כבדים מאוד על עסקאות קודמות. שחררנו את סינוואר בעסקת שליט וקיבלנו את 7 באוקטובר, זה ויכוח לגיטימי".

"הורדת דירוג? הדוח של מוד'יס מגוחך ותלוש"

במהלך השנה האחרונה, שנת מלחמה, הורע מצבם הכלכלי של משקי הבית והעסקים - ולראשונה הופחת דירוג האשראי של ישראל. לפני כשבוע וחצי הודיעה חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל בשתי רמות מרמת A2 ל-Baa1. "המלחמה היא גם אתגר כלכלי גדול מאוד, כפי שהיא אתגר ביטחוני", אמר שר האוצר. "זו המלחמה הארוכה והיקרה ביותר בתולדות מדינת ישראל וזה מחייב אותי כשר אוצר לנהוג באחריות, למצוא את נקודות האיזון. אנחנו רוצים שאזרחי ישראל ידעו שיש מדינה ואפשר לסמוך עליה בשעת צרה ואפשר להישען אחורה, יש מי שמחזיק אותך".
סמוטריץ' הדגיש כי "כולנו נרגיש את הצורך לממן את המלחמה הזאת וזה לא יהיה לנו קל", ותקף את מודי'ס. "רוב הביקורת של מודי'ס היא על איך אנחנו מנהלים את המלחמה ואם יש לנו מנגנון סגירה או אין לנו. הדוח של מודי'ס בראייתי תלוש ומגוחך. שכלכלנים יתעסקו בכלכלה ולא ישבו בלונדון ויטיפו לנו מוסר איך לנהל את מלחמת הקיום. יש גם ביקורת כלכלית והיא לגיטימית. אני אגב מציע לכולם לקרוא את הדוח של S&P דווקא, שגם מורידה את הדירוג אבל כותבת 180 מעלות בניתוח שלה מהדוח של S&P. אגב, הדוח של מודיס - סליחה, הדוח של S&P, שהוא בהחלט ענייני. אנחנו לומדים אותו לעומק וגם לוקחים חלק מהדברים לתשומת ליבנו".
הוא הוסיף: "אני לא מקבל ביקורת צבועה על איך אנחנו מנהלים את המלחמה, ולא את הניסיון להתערב אם אנחנו עושים רפורמה משפטית או לא עושים. אם שר המשפטים מכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור נשיא או לא מכנס, אין לזה שום קשר לכלכלה, העניין הזה בראייתי הוא מופרך ומגוחך לחלוטין".

חלוקת הסיוע בעזה תעבור לצה"ל? הדיון לבקשת סמוטריץ'

אמש, במקביל לדיון על המבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון בשאלת העברת האחריות על חלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה לידי צה"ל - דרישה שמעלה סמוטריץ' כבר זמן רב, ומערכת הביטחון מתנגדת לה בתוקף.
2 צפייה בגלריה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילדים פלסטינים בתור לחלוקת מזון ברפיח
(צילום: רויטרס / Mohammed Salem)
סמוטריץ' כבר זמן רב מדבר על הסיוע ההומניטרי כאירוע המרכזי וכ"נכס" עבור חמאס. הוא אמר בדיון כי יש "לעצור את ההגעה של הסיוע ההומניטרי לידיו של חמאס. זה 'פיבוט' רציני". לשיטתו, לחמאס יש שני נכסים שבהם הוא משתמש כדי לפגוע בישראל: החטופים, והשליטה האזרחית שאותה הוא משיג בעזרת שליטה בסיוע ההומניטרי.
אמש פרסם סמוטריץ' פוסט נרחב בפייסבוק לציון יום השנה לטבח 7 באוקטובר, שבו קרא לאפשר את חידוש ההתנחלויות בעזה. "את המלחמה הזו אנחנו חייבים לסיים כשאין חמאס בעזה ואין גם שום יכולת שלו להשתקם. כשצה"ל שולט ברצועת עזה באופן מלא ולאורך זמן. במצב הזה ובהינתן תנאים מדיניים מאפשרים, ניתן יהיה לחדש את ההתיישבות ברצועת עזה ולוודא נוכחות יהודית קבועה ויציבה בשטח, נוכחות ציונית שהיא, כידוע, הערובה היחידה לנוכחות צבאית ארוכת טווח ולביטחון", כתב.