(צילום: משי בן עמי)

אחרי חודש וחצי של פיגועי טרור ופיגועים שכמעט יצאו לפועל וסוכלו ברגע האחרון – ועימותים קשים ביהודה ושומרון שבהם כבר נהרגו בתוך שבועיים וחצי 21 פלסטינים – מתיחות השיא מתנקזת כעת ליום אחד: ליל הסדר, שיחול הערב במקביל ליום שישי השני של חודש הרמדאן. ביום זה עשרות אלפי פלסטינים צפויים לעלות להר הבית, כשברקע גם זעמם על ניסיונות של קומץ יהודים לעלות אף הם להר ולהקריב שם קורבן פסח.
6 צפייה בגלריה
אבטחה בשוק מחנה יהודה ירושלים
אבטחה בשוק מחנה יהודה ירושלים
סלפי עם לוחמים שפטרלו בשוק מחנה יהודה בירושלים. כוננות שיא בישראל
(צילום: AFP)
אלפי שוטרים ומאות חיילים שנשלחו לסייע להם יסיירו ברחובות הערים ובמקומות הומי אדם, על רקע התרעות – כלליות לפי שעה – על כוונה להוציא פיגועים בתחומי ישראל וביהודה ושומרון. בצבא ובמשטרה יפעלו לחסימת זליגת שוהים בלתי-חוקיים (שב"חים) דרך פרצות בגדר בקו התפר, לצד שילוב של איסוף מודיעין מצד שירות הביטחון הכללי למניעת פיגועי טרור.
מלבד זאת, אמש הודיע צה"ל כי סגר יוטל על יהודה ושומרון במהלך חג הפסח – החל מהיום בשעה 16:00 ועד לחצות שבין שבת ליום ראשון. ההנחיה פורסמה בתום הערכת מצב ביטחונית, ומחר תיערך הערכת מצב נוספת, שבה ייבחן אם להאריך את הסגר לחול המועד. נוסף על הסגר ביהודה ושומרון, הוחלט לסגור את המעברים בגבול רצועת עזה.
בגל הטרור האחרון נרצחו כבר 14 בני אדם בישראל, בפיגועים קשים שבוצעו בבאר שבע, בחדרה, בבני ברק ובתל אביב, ובמשטרה נערכים לכל תרחיש. "היום הוא יום השיא שלנו בהיערכות לקראת ליל הסדר, בשילוב תפילת יום השישי של הרמדאן", אומר בשיחה עם ynet ראש ענף מבצעים במג"ב, סגן-ניצב עודד אפללו. "כל תרחישי הייחוס נמצאים על השולחן – מרמת המפגע הבודד ועד חוליית מחבלים מוכוונת ארגוני טרור".
6 צפייה בגלריה
חיילים מפטרלים ליד הגדר ביישוב זמר
חיילים מפטרלים ליד הגדר ביישוב זמר
סגר על השטחים. פרצה בגדר ההפרדה
(צילום: AFP)
לדבריו, "אנחנו ערוכים במספר מעגלים לצד מבצע איתור שוהים בלתי חוקיים שכבר נמצאים בישראל. אנחנו בעיצומה של תקופה רגישה, המון אירועים שלצערנו בחודש האחרון גבו מחיר יקר בחיי אדם. היום נהיה בעיר העתיקה, במעברי הגבול בין יו"ש לישראל, לאורך קו התפר, בעוטף עזה ועוטף ירושלים – ובמרכזי הערים במקומות הומי אדם".
סנ"צ אפללו הוסיף: "הכוחות בשטח בפרישה מלאה, והם מתודרכים להיות אלה שנותנים את התגובה הראשונית והמהירה בכל מקרה של אירוע חבלני. המשימה של הכוחות היא לעצור כל פיגוע טרור גם תוך כדי סיכון חיים. הכוחות בשטח הם המגן האנושי של האזרחים. זאת המשימה שלנו, שגם אם חלילה יוצא פיגוע אנחנו חייבים מיידית לעצור אותו מלהתפתח – ולהביא לנטרול המחבל".
גורם בכיר במשטרה הוסיף כי תגבור הנוכחות יהיה גם בתחנות הרכבת, שצפויות להיות עמוסות היום בנוסעים ובחיילים, כמו גם בתחנות אוטובוס. לדבריו, אבטחה מוגברת צפויה גם באזורי מלונות ומקומות שבהם ייערכו סעודות סדר המוניות.
6 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
צה"ל בפעילות בג'נין. הסיכול - עוד בשלב ההכנה
(צילום: AFP)
במשטרה, בשב"כ ובצה"ל פועלים כל העת להביא לסיכול הפיגועים כבר בשלב ההכנה שלהם – ועל כך מעידות הפשיטות התכופות בימים האחרונים, לעיתים באור יום ממש, ביישובים פלסטיניים שונים, בעיקר באזור ג'נין, "קן הטרור" של יהודה ושומרון. אולם אם המודיעין "התפספס" – הצעד הבא של מערכת הביטחון הוא למנוע חדירה דרך הגדר, במיוחד בפרצות שדרכן במשך שנים נכנסו מדי יום אלפי פועלים פלסטינים משטחי יו"ש לעבודה בישראל, תוך עצימת עין של צה"ל המשטרה ושב"כ.
שני המחבלים שיצאו מביתם מאזור ג'נין ועברו דרך הפרצות בגדר, בדרכם לבצע את הפיגועים בבני ברק ובתל אביב, הציבו בפני צה"ל והמשטרה את החשיבות ב"סגירה הרמטית" עד כמה שניתן – כך לפי אותו גורם בכיר במשטרה. מאז הפיגוע בתל אביב צה"ל שלח מספר גדודים כדי לחסום כל פרצה בגדר, מהצד של יהודה ושומרון, ואילו המשטרה באמצעות לוחמי משמר הגבול פועלת לסגור את הפרצות בגדר מתוך הקו הירוק.
במשטרה אומרים כי פריסת הכוחות הורידה למינימום את מעבר הפלסטינים לתוך ישראל. במקביל לפעילות הזו, שלא תוכל להימשך זמן רב, שר הביטחון בני גנץ העביר בקבינט המדיני-ביטחוני תקציב בסך 360 מיליון שקלים לבנייה מחודשת של חומת בטון לאורך 40 ק"מ בקו התפר. סנ"צ אפללו הוסיף כי לצד סתימת הפרצות בגדר מתנהל מיום שני מבצע לתפיסת שוהים בלתי חוקיים בתוך ישראל. לדבריו המשטרה נלחמת גם ב"גורמים שמטפחים את התופעה": מסיעי השב"חים, אלו שמספקים להם מקום לינה בארץ ואלו שמעסיקים אותם.

"היחס לכל שב"ח - כאל מחבל"

על חשיבותו הרבה של המאבק בתופעת השב"חים ניתן ללמוד מהאופן שבו נתפס המחבל ווסים אסעיד, פלסטיני ושב"ח תומך דאעש שרצח את בני הזוג תמר ויהודה כדורי בביתם בירושלים בינואר 2019. למרות שזמן קצר לאחר הרצח הכפול הוכנס למעצר מנהלי במשך שלוש שנים, לא עלה לגביו אף חשד לקשר לרצח בני הזוג כדורי – ולאחר שחרורו לפני כחודש הוא רצח גם פועל ממולדובה בירושלים. מיד לאחר מכן ניסה לחצות חזרה את הגדר – אך נתפס על ידי שני לוחמי מג"ב, שמצאו ברשותו סכין ועצרו אותו. בדיעבד התברר כי אותה סכין שימשה אותו לרצח אותו פועל מולדובי, ובחקירתו גם התברר כי היה זה שרצח את הזוג כדורי.
"אנחנו מבינים שכל השב"חים האלה הם פלטפורמה לפעילות חבלנית עוינת", אמר ל-ynet רב-פקד סטס קובלסקי, מפקד פלוגה במג"ב שתפס יחד עם הגשש רב-סמל אמיר ג'ואמיס את אותו מחבל. "לכל שוהה בלתי חוקי אנחנו מתייחסים כאל מחבל. והנה עובדה – בפעילות שגרתית כמו זו אנחנו תופסים בן אדם שמתברר כמחבל די רציני". במג"ב שיבחו את השניים, וציינו כי בדקו את המחבל אף שהיו אז כבר בסיום המשמרת שלהם ובדרכם למנוחה בבסיס.
מעצרו של פעיל הימין שקרא להקריב קורבן בהר הבית
(צילום: חוזרים להר)

החשש הגדול הוא כאמור מהנפיצות הגדולה בירושלים, ובפרט בהר הבית. "זהו יום רגיש ונפיץ ואנו ערוכים", אומר סנ"צ אפללו על השילוב בין ליל הסדר ליום שישי השני של הרמדאן. לחשש שם מוסיפים ניסיונות של פעילים יהודים ספורים לעלות להר הבית ולהקריב קורבן פסח. איומים מפורשים בהסלמה במקרה שכזה כבר נשמעו בימים האחרונים מארגוני טרור כמו חמאס. הנשיא יצחק הרצוג אף טרח להצהיר כי אותן קריאות מזויפות לכאורה.
קריאה מפורשת להסלמה נשמעה גם אתמול מצד חמאס. סגן מנהיג הארגון סאלח אלעארורי טען כי ישראל העבירה מסרים באמצעות ארבעה מתווכים על כך שהיא לא תאפשר לקיצונים להקריב קורבנות במסגד. "אנחנו לא סומכים על המסרים האלה ונמצאים בכוננות הגבוהה ביותר מול כל ניסיון לטנף את אל-אקצה", הוא אמר. "ישראל נסוגה רק כאשר היא חשה בעמנו ובהתנגדות שלו לכל המזימות וההפרות. אמרנו למתווכים שעל ישראל להבין שסוגיית ירושלים, אל-אקצה והמקומות הקדושים היא סוגיית האומה כולה". אלעארורי גם עודד את ערביי ישראל להצטרף להתקוממות מול ישראל.
למרות ההצהרות והפעילות הישראלית, קומץ פעילים מוסיף להצהיר על כוונה לעלות להר הבית ולהקריב שם קורבן, ואמש נעצרו ארבעה פעילים מארגון "חוזרים להר" – אצל אחד מהם אף נתפסה עז. בית משפט השלום בירושלים הורה אתמול לשחרר אותם למעצר בית עד יום ראשון, בתנאים מגבילים והרחקה מהר הבית. עם זאת, החשודים סירבו לחתום על תנאי השחרור וישוחררו מהמעצר היום, אז ייערך דיון בערעור שהגישו בבית המשפט המחוזי.
6 צפייה בגלריה
מוסלמים מפתללים בהר הבית
מוסלמים מפתללים בהר הבית
מתפללות בהר הבית ביום שישי שעבר. תפילות, ושעות אחר כך ליל הסדר
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מוסלמים מפתללים בהר הבית
מוסלמים מפתללים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
במקביל נעצרו עוד שני פעילים, תושב המרכז ותושב בנימין, בחשד דומה, אך הם שוחררו בהמשך תחת תאי הרחקה מירושלים. בארגון "חוזרים להר" הבטיחו: "למרות שהמשטרה עצרה ב-24 השעות האחרונות שישה פעילי 'חוזרים להר', וכן מספר פעילים קיבלו הפחדות ושיחות מהשב"כ – למרות כל זה, הגדיים בדרך לירושלים".
כחלק מהכוננות הגבוהה, היום ייחסמו לתנועת כלי רכב שורת רחובות בעיר העתיקה בירושלים. המשטרה מסרה כי החל מהשעה 06:00 ועד השעה 16:30 לערך ייחסמו הרחובות הבאים סביב העיר העתיקה: סולטאן סולימאן, ואדי ג'וז, דרך יריחו, שמואל בן עדיה, כביש העופל, דרך שכם, סלאח א-דין, מעלות עיר דוד, ואן פאסן, נעמי קיס.
במקביל, הודיעה המשטרה, ייתכנו חסימות משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהריים גם ברחובות הבאים: שדרות בר לב מצומת המטה הארצי לכיוון דרום העיר; דרך חברון מרחוב מרים החשמונאית לכיוון צפון העיר; רחוב הצנחנים; רחוב חיל ההנדסה; ומנהרת צה"ל.
יואב זיתון ואליאור לוי השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:44, 14.04.22