ראש המוסד דדי ברנע ייצא היום (ראשון) בבוקר לפסגה בדוחא בהשתתפות ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, בניסיון להתניע מחדש את המו"מ לעסקת חטופים. זאת חרף הערכות של בכירים אמריקנים שלפיהן לא תהיה הסכמה על עסקה לפני שייוודעו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב בתחילת נובמבר.
ככל הידוע, בפסגה לא ישתתף ראש המודיעין המצרי החדש חסן רשאד, שנועד בסוף השבוע עם משלחת של בכירי חמאס בקהיר. חמאס בוודאות לא ישתתף בפסגה, אך הוא עשוי להצטרף בשלב מאוחר יותר.
1 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס, דוד דדי ברנע ראש המוסד
ראש ה-CIA ביל ברנס, דוד דדי ברנע ראש המוסד
ראש ה-CIA ביל ברנס וראש המוסד דדי ברנע
(צילום: Tom Williams/AP, יריב כץ)
הפסגה הקודמת בדוחא התקיימה באמצע חודש אוגוסט, והפגישה הפעם תהיה הראשונה בעידן שאחרי חיסול מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, שישראל ראתה בו מכשול מרכזי לעסקה. בישראל מביעים אופטימיות זהירה שאיראן תכיל את המתקפה שספגה בסוף השבוע ולא תיכנס לסבב מהלומות, מה שעשוי לשכנע את חמאס לנטוש את תקוותיו למלחמה אזורית ובמקום זאת להתקדם לעסקת חטופים. העובדה שאת סינוואר החליפה ועדה של בכירים ולא אדם אחד יכולה להקל על הארגון לקבל החלטה שתיתפס כלגיטימית.
ואולם, איש אינו משלה את עצמו שגם יורשיו של סינוואר יוותרו על הדרישה הבסיסית לנסיגה ישראלית מלאה מעזה – כולל מציר פילדלפי – דבר שעלול לאתגר את בנימין נתניהו החושש מהפלת ממשלתו על-ידי בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.
ברנע ונציגי המדינות המתווכות עבדו בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים כדי לייצר מתווה שלוקח בחשבון גם את השינויים שהתרחשו באזור. המטרה של ראש ה-CIA ברנס היא לנצל את ההזדמנות ולהתניע את המגעים ולנסות להגיע להסכמות על המתווה החדש. כמו כן, על הפרק נמצאת יוזמה מצרית ל"מיני עסקה": שחרור של ארבעה חטופים תמורת הפסקת אש של כשבועיים.
בישראל שואבים עידוד מכמה מהלכים שבוצעו בשבועות האחרונים, וכמה כאלה שיקרו בקרוב: חיסול סינוואר, הגעת חמאס למצרים, הבחירות בארה"ב, החורף הקרב, הישגי שב"כ וצה"ל בכל החזיתות, הפגיעה הקשה בחיזבאללה והפעולה בג'באליה. כל אלה, סבורים בישראל, יוצרים אנרגיה פוטנציאלית לחידוש המו"מ.
עצרת משפחות החטופים במוצ"ש בתל אביב
(צילום: satview)

על רקע זה יתנהל המפגש בדוחא. בישראל מזהים תחרות סמויה בין קטאר לבין מצרים בשאלה מי "יביא את העסקה". בישראל מקווים שהפסגה בדוחא תיצור סנכרון בין המתווה הקטארי למתווה המצרי ותניב מתווה אחוד.
הקטארים רואים את המעורבות המצרית הגוברת שהתקבלה בברכה הן על-ידי ישראל והן על-ידי חמאס. ההערכה היא שהם יעשו הכול להישאר במרכז העניינים וילחצו לעסקה שהם יוזמים ומובילים. משבר החטופים משאיר אותם רלוונטיים כשחקן מפתח גלובלי והם מנצלים זאת כבר זמן רב. זו הסיבה שהם פוגשים בני משפחות חטופים, מפגינים כלפיהם אמפתיה ומפנים אותם ללחוץ על הממשלה בירושלים.
בישראל סבורים שהרבה תלוי במידת הלחץ האמריקנית על הקטארים, שמסוגלים בעצמם ללחוץ באופן אגרסיבי על הנהגת חמאס, אך לא עושים זאת. "אנחנו פועלים כל הזמן מתוך הבנה שמצב החטופים והזמן שלהם הם הנושא הקריטי ולכן מעוניינים לקדם עסקה במהירות האפשרית", אמר בכיר ישראלי. "המאמצים והיוזמות הם בשלל דרכים וללא הרף".
ביום שישי שב ראש המוסד ברנע מביקור בקהיר שבמהלכו נועד לפגישה ראשונה וארוכה עם ראש המודיעין המצרי החדש רשאד. הם דנו בהידוק שיתופי הפעולה בנושאי מודיעין וסיכול טרור ודנו בהרחבה במתווה חדש לעסקת חטופים וקידום עסקת חטופים. הפגישה, נמסר, "התנהלה ברוח טובה".
פורסם לראשונה: 22:17, 26.10.24