1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה זונה זונות
אילוסטרציה זונה זונות
"ניתן לשנות נורמות באמצעות חקיקה". אילוסטרציה
(צילום: גיל נחושתן)
יותר משלוש שנים חלפו מאז שהכנסת אישרה את החוק האוסר על צריכת זנות, והיום, אחרי לא מעט מהמורות, אנחנו מתחילים לקצור את פירותיו: מחקר חדש מצביע על ירידה במספר צרכני הזנות ועל עלייה בשיעור הישראלים שתופסים את הזנות כפוגענית. כשמוספים לכך את הזינוק במספר הפניות לשיקום מזנות אפשר להצביע, באופטימיות זהירה, על מגמה חברתית מעודדת שמסרבת להכיר בסחר בנשים כדבר לגיטימי.
החוק הקובע שצריכת זנות היא עבירה פלילית שדינה קנס עבר בכנסת בדצמבר 2018, נכנס לתוקף ביולי 2020 ואכיפתו החלה בפועל בינואר 2021. "מדינת ישראל העבירה מסר חינוכי ברור בחקיקת החוק לאיסור צריכת זנות: זוהי תופעה לא מוסרית ולכן היא אסורה", הסבירה עו"ד ניצן כהנא, שקידמה את חקיקת החוק. "כבר עם אישור החוק בקריאה טרומית חלה ירידה דרמטית בצריכת זנות בישראל, ובהתאם, עד לקריאה הראשונה עלו הפניות לשיקום מזנות ב-210%".
לפי המחקר, צרכני הזנות מגיעים מכל שכבות האוכלוסייה, מכל הגילים, מכל רמות ההשכלה, גם נשואים וגם רווקים. בסך הכול, כ-20% מהגברים העידו שהיו עם אישה בזנות לפחות פעם אחת במהלך חייהם. בקרב הגברים שצרכו זנות בחמש השנים שקדמו למחקר, רובם - 68% - צרכו זנות יותר מפעם אחת.
מתוצאות המחקר עולה כאמור כי בשנים האחרונות, סביב חקיקת החוק, חלה ירידה בהיקף צריכת זנות ובתדירות הצריכה. מספר הגברים שהעידו כי היו עם אישה בזנות בשנה החולפת ירד מ-11% לפני שעבר החוק, ל-7% ב-2019 ול-5% ב-2020, השנה שבה נכנס החוק לתוקף. בנוסף, 18% מצרכני הזנות העידו כי הפסיקו בכך בעקבות החוק.
הנתונים הם ממצאי ביניים במחקר שמלווה את יישום החוק. המחקר נערך על ידי מכון ברוקדייל עבור משרדי הרווחה וביטחון הפנים והממצאים הוגשו לצוות הבין-משרדי לטיפול בתופעת הזנות שמובילה היחידה למאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים. המחקר עתיד להימשך עד 2024, ועל בסיס ממצאיו יגובשו ההמלצות באשר להארכת תוקפו של החוק. "המחקר מוכיח כי ניתן לשנות נורמות באמצעות חקיקה ואנשים משנים את העמדות שלהם", אמרה מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן.
על פי המחקר, בשנים האחרונות חל שינוי בעמדות הציבור הרחב בנוגע לזנות וכיום 84% מהישראלים רואים בזנות תופעה חברתית שפוגעת בכבוד האדם, ושיעור זהה רואה בה תופעה שפוגעת ביחס של גברים לנשים. רק 23% סבורים ש"הזנות היא מקצוע לכל דבר". עם זאת, 45% מהנשאלים סבורים שזכותן של נשים על גופן כולל את הזכות למכור אותו לזנות.
"ניצול מיני של נשים הוא לא מוסרי, לא ראוי ולא חוקי", סיכם מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, תומר לוטן. "המשרד לביטחון הפנים והמשטרה מחויבים לפעילות לצמצום היקף צריכת הזנות. בחודשים האחרונים הגברנו משמעותית את המאמצים בתחום זה, המתבטאים בין היתר בהגברת האכיפה בנושא, שימוש במודיעין, העשרת החקירות והכשרה ייעודית לשוטרים".
מנכ"ל משרד המשפטים, ערן דוידי, הוסיף: "המחקר מציג את תחילתו של השינוי החברתי והתודעתי שמובילה הממשלה במאבק בתופעת הזנות. מהממצאים עולה כי החוק מגשים את תכליתו בגדיעת הניצול והפגיעה ומסייע בהליך היציאה ממעגל הזנות".