בישראל התקבלו היום (חמישי) מסרים ממדינות באזור, שאותתו כי יש להן רצון חזק יותר ומוטיבציה להיות מעורבות ביום שאחרי ברצועת עזה, לאחר חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר. החיסול, כך נראה, לא ישפיע רק על המו"מ לשחרור, אלא גם על התוכניות ליום שאחרי - שכן סינוואר נחשב למכשול לדיבורים על התוכניות.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר חוסל
יחיא סינוואר חוסל
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
הצהרת נתניהו לאחר חיסול סינוואר
(צילום: יציק שחר/ לע״מ)

במהלך היום התקיימו שיחות בין בכירים בישראל לבין מנהיגים זרים, כולל במזרח התיכון – ובשיחות האלה מזהים בישראל נכונות גדולה יותר להיכנס למאמצי השיקום של עזה ולבניית שלטון אלטרנטיבי לחמאס.
מדינות שונות במזרח התיכון נקשרו ביום שאחרי ברצועת עזה. ב"ניו יורק טיימס" דווח בחודש מאי האחרון כי בכירים בלשכתו של ראש הממשלה נתניהו בחנו תוכנית ליום שאחרי, שכללה חלוקה של השליטה ברצועה עם איחוד האמירויות, סעודיה ומצרים לצד ארה"ב. לפי הדיווח אז, ישראל הסכימה לעשות זאת בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה.
יחד עם זאת, בחודש ספטמבר האחרון, עבדאללה בן זאיד, שר החוץ של איחוד האמירויות, שפך מים קרים על התוכניות ואמר כי ארצו "לא מוכנה לתמוך בתוכניות ל'יום שאחרי' המלחמה בעזה ללא הקמת מדינה פלסטינית".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
ביידן ונתניהו. "הסכימו שיש הזדמנות לקדם את שחרור החטופים"
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
כך חוסל יחיא סינוואר
בינתיים, בישראל מאמינים שהזרוע של חמאס בחו"ל הפכה להיות השחקנית המרכזית במו"מ לעסקת חטופים - ולכן מנופי הלחץ של המתווכות הפכו להרבה יותר אפקטיביים עם חיסולו של סינוואר. בארה"ב קפצו על חיסול סינוואר כמוצאי שלל רב. הם רואים בכך הזדמנות להביא לסיום המלחמה ולעסקת חטופים. שר החוץ בלינקן שוחח עם שר החוץ הקטארי על הנושא.
אחת השאלות המרכזיות לאחר חיסולו של סינוואר היא מה ייעשה עם גופתו. בישראל עדיין לא קיבלו החלטה, אך ההערכה היא שהיא תישמר כקלף במו"מ. גורמים שבקיאים בנושא העריכו שאם במסגרת מגעים לשחרור החטופים ישראל תידרש להחזיר את גופתו של סינוואר – ישראל תסכים.
בישראל העריכו היום כי ייתכן שסינוואר תכנן גם לברוח למצרים, וטענו שהאינדיקציה לכך היא דרכונים מזויפים שבדירה שבה חוסל. בישראל חששו מאוד מהמצב שבו סינוואר במצב של הימלטות ומנותק קשר ולמעשה דואג רק לעצמו. עם זאת, דובר צה"ל אמר בהצהרתו הערב כי למרות שהצבא לא ידע שהוא שם - סינוואר כנראה היה "בהימלטות ובמנוסה, ניסה לברוח צפונה".
בלשכת ראש הממשלה אמרו הערב כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התקשר לנתניהו ממטוסו, ובירך אותו על חיסול סינוואר. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, ביידן שיבח את צה"ל על העבודה. "שני המנהיגים הסכימו כי ישנה הזדמנות לקדם את שחרור החטופים, וכי הם יעבדו יחד לשם השגת מטרת זו", נמסר.