4 צפייה בגלריה
השכונה המזרח ירושלמית סילוואן
השכונה המזרח ירושלמית סילוואן
שלושה מיליארד שקלים נוספים יושקעו במזרח ירושלים עד 2028. שכונת סילוואן
(צילום: אוהד צויגנברג)
בצל התנגדותו העיקשת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעברת כ-200 מיליון שקלים שמיועדים להשכלה גבוהה עבור פלסטינים תושבי מזרח ירושלים, הממשלה תתכנס ביום ראשון הקרוב כדי לאשר את תוכנית החומש לצמצום פערים חברתיים וכלכליים במזרח העיר. גם סמוטריץ' עצמו צפוי לתמוך בתוכנית לשנים 2028-2024, לאחר שהושגה פשרה בעניין התקציבים לחיזוק ההשכלה הגבוהה - הקמת ועדה שתפקח על העברת הכספים.
הוועדה, שתורכב מנציגי משרד האוצר, משרד ירושלים ומסורת ישראל ועיריית ירושלים, תגבש "תוכנית להקניית המיומנויות הנדרשות לשילוב ערביי מזרח ירושלים בתעסוקה בפריון גבוה". לפי הפשרה, התוכנית צפויה "לכלול רכיבים של בקרה להבטחת אווירה לימודית ראויה וקיום מפגש ראוי ומכבד בין סטודנטים יהודים וערבים במסגרת החיים בקמפוס".
4 צפייה בגלריה
מאיר פרוש
מאיר פרוש
"ממשלת ישראל מחויבת לצמצם את הפערים בין מזרח ירושלים למערבה". שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. התנגד לחלקים בתוכנית, אבל יצביע בעדה
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
שר האוצר, נציין, אמר כי הוא מתכנן לעכב את העברת התקציבים "לכל הפחות עד לקביעת מנגנוני טיפול בהקצה הלאומנית ובתאים האיסלמיים הפועלים באוניברסיטאות ומקיימים פעולות תמיכה ועידוד בטרור במאבק הלאומני נגד מדינת ישראל". אולם, גורמים במשרד האוצר אמרו כי לטענותיו אין שחר, וכי הכספים הועברו מדי שנה תחת בקרה ורק לפיתוח תשתיות ולמוסדות חינוך במזרח ירושלים.
התוכנית, אותה הגיש שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש (יהדות התורה), תעלה כ-3 מיליארד ו-200 מיליון שקלים, מתוכן כשני מיליארד ו-450 מיליון שקלים מתקציבי משרדי הממשלה, וכ-750 מיליון שקלים מעיריית ירושלים, רשות החדשנות, חברת חשמל ועוד. מדובר בעלייה של יותר ממיליארד שקלים ביחס לתוכנית החומש הקודמת, שעלותה הייתה שני מיליארד ומאה מיליון שקלים.
חמישה חלקים מרכיבים את התוכנית: חינוך והשכלה גבוהה; פיתוח כלכלי, הכוונה תעסוקתית ועידוד תעסוקה; תשתיות כבישים, אנרגיה, חשמל וביוב; תכנון ומבני ציבור ושירותים לתושב בתחומי הבריאות, רווחה, קיימות, מרחב ציבורי, תרבות וספורט, ביטחון אישי ויוזמות מקומיות.

חינוך והשכלה גבוהה

בשנת הלימודים תשפ"א למדו במערכת החינוך בירושלים כ-120 אלף תלמידים ערבים, כמעט 40% מכלל התלמידים במערכת החינוך העירונית כולה. על אף שניכרה התקדמות רבה בתחום החינוך במזרח העיר, רמת העברית עודנה נמוכה. 55% מתושבי מזרח העיר דיווחו שרמת העברית שלהם נמוכה, או שאינם דוברים עברית כלל. גם שיעור הזכאות לבגרות לא מספק - 66.5% בלבד מתושבי מזרח ירושלים שלומדים במערכת החינוך הישראלית, לעומת 74.5% בקרב ערביי ישראל - ושיעורי הנשירה גבוהים ועומדים על 3.6%.
בתחום החינוך, שואפת תוכנית החומש להגדיל את אחוז הלומדים בתוכנית הלימודים הישראלית בקרב פלסטינים תושבי מזרח ירושלים, וכן להגדיל את מספר תוכניות ההכנה לאקדמיה הישראלית. היעדים שהציבה התכנית הם גידול במספר הלומדים בתוכנית הישראלית מ-24% בשנת הלימודים תשפ"ג ל-45% לפחות בתשפ"ח, והגדלת אחוז הזכות לתעודת בגרות ישראלית מכ-50% ל-60% עד תשפ"ח.

תעסוקה ופיתוח כלכלי

שיעור התעסוקה בקרב אוכלוסיית מזרח העיר עומד על 81% בקרב גברים ו-27% בלבד בקרב נשים. בין החסמים איתם נאלצים להתמודד הפלסטינים תושבי ירושלים ניתן למנות את אי-ידיעת השפה העברית , הכשרות שאינן מותאמות לשוק העבודה הישראלי, חוסר במיומנויות ודעות קדומות ותפיסות מוטעות של מעסיקים לגביהם.
כחלק מהתוכנית, משרד העבודה צפוי להרחיב את היקף המשתתפים בתוכניות של המרכז להכוון תעסוקתי במזרח העיר, יחוזקו התוכניות להשכלה הטכנולוגית ותגובש תכנית לצמצום נשירה מתכניות ההכשרה ומבתי הספר המקצועיים. כמו כן, יוקמו שני בתי ספר מקצועיים חדשים.
בכל הנוגע לידיעת השפה העברית, יושקעו 50 מיליון שקלים בבניית מנגנון ללימוד השפה לכל דורש עבודה המעוניין ללמוד בכך. כמו כן, "תגובש תוכנית אסטרטגית ארוחת טווח הכוללת בחינת כלל הכלים הממשלתיים ללימוד השפה העברית ובחינת מודלים פוטנציאליים להוראתה".
4 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
ראש העיר ירושלים משה ליאון. עיריית ירושלים תפעל למשיכת עסקים גדולים למזרח העיר
(צילום: עמית שאבי)
בנוסף, שירות התעסוקה יבחן את הרחבת סניף שירות התעסוקה במזרח העיר והרחבת תכניות קיימות לקידום התעסוקה. עוד 200 מיליון שקלים יושקעו בהרחבת השילוב בתעסוקה איכותית. כמו כן, עיריית ירושלים תפעל למשיכת בעלי עסקים גדולים בתחומי תעסוקה איכותית למזרח העיר. כיום, השכר של כ-70% מהצעירים תושבי מזרח ירושלים עומד על בין 4,000 שקלים ל-6,000 שקלים בלבד. מרבית הגברים עובדים בתחומי הבינוי, המסחר, ושירותי תחבורה ואחסנה, ואילו מרבית הנשים עובדות בתחומי החינוך והבריאות.
47 מיליון שקלים נוספים יושקעו בהרחבת ההיצע התעסוקתי הקיים באמצעות קידום עסקים קטנים ובינוניים ובפיתוח כלכלי של מזרח ירושלים. בנוסף, יוענק סיוע למעסיקים עבור קליטת עובדים ממזרח העיר, בדגש על משרות בשכר גבוה ובתחומי עיסוק בעלי ביקוש בשוק העבודה.
התוכנית לא פוסחת גם על ענף ההייטק, ורשות החדשנות תפעל לעידוד יוזמות טכנולוגיות, הקמת חברות סטארט-אפ והשתלבות תושבי מזרח העיר בתעסוקה בשוק ההייטק הישראלי.

תשתיות

מתוך שטח כולל של 43 קילומטרים רבועים, כיום רק 12.5 קמ"ר נגישים לתחבורה ציבורית במזרח העיר, ורק 30% מקווי התחבורה הציבורית מאופיינים בתדירות גבוהה. בנוסף, שכונות מזרח העיר מתאפיינות בעורקי תחבורה צרים וצפיפות רבה היוצרים גודש בכבישים ופקקי תנועה.
במסגרת התוכנית, יושקעו 350 מיליון שקלים בסלילת כבישים תומכי תחבורה ציבורית, ושדרוג כבישים קיימים. עוד 40 מיליון שקלים יושקעו בהרחבת התחבורה הציבורית, בין היתר בבניית מסופי תחבורה חדשים, הנגשה ותוספת של תחנות אוטובוס והנגשת אמצעי כרטוס נוספים באוטוסים.
בתחחום האנרגיה, יושקעו 14 מיליון שקלים לטובת קידום המעבר לאנרגיה מתחדשת ותחבורה חשמלית, ועוד שלושה מיליון שקלים לקידום תוכנית לשיפור אמינות אספקת החשמל ואיכות השירות לתושבים במזרח העיר. גם תשתיות המים והביוב לא נזנחו, וכ-40 מיליון שקלים יוקצו לטובת צמצום הפערים בנושא בין מערב למזרח העיר.

תכנון ומבני ציבור

100 מיליון שקלים יוקצו להקמת מבני ציבור, על אף שכדי לענות על הצרכים הקיימים - יש להשקיע יותר ממיליארד שקל. בין היתר, מתוכנן קידום תכנוני של הקמת שני מבני ציבור גדולים, הרחבה או הוספה של לפחות שתי ספריות ואולמות, ובניית מסגרות רווחה ומועדונים שייתנו שירות לשכונות.

שירותים נוספים לתושב

כ-75% מתושבי מזרח ירושלים חיים מתחת לקו העוני, ובקרב ילדים השיעור עומד על יותר מ-80%. לשם השוואה, שיעור התושבים מתחת לקו עוני במערב ירושלים עומד על 29%. למרות הפערים המשמעותיים בשיעורי העוני, קיים פער הפוך בכל הנוגע להשקעה בשירותי הרווחה. בעוד במערב ירושלים ישנן 18 לשכות רווחה ו-10 תחנות של שירות פסיכולוגי, במזרח העיר יש רק חמש לשכות רווחה ותחנה אחת של שירות פסיכולוגי. לטובת צמצום הפערים האלו, הוקצו בתוכנית 120 מיליון שקלים לתחום הרווחה. כ-100 מיליון שקלים נוספים יושקעו בצמצום הפערים בתחום הבריאות.
בנוגע למרחב הציבורי במזרח העיר, 415 מיליון שקלים יושקע בקידום תוכניות לשיפורו ולשדרוגו. התוכניות צפויות לכלול פיתוח והקמה של לפחות שבעה פארקים ושטחי פנאי ונופש שכונתיים ושדרוג של לפחות 20 ברחוב בכל שכונה. 90 מיליון שקלים נוספים יוקצו לשיפור הניקיון, בדגש על פינוי פסולת בנייה ואיתור פסולת בשטחים הפתוחים. בתחום התרבות, התוכנית שואפת לביצוע של לפחות 50 פעילויות תרבות ופנאי קהילתיות מדי שנה - בסכום כולל של 27 מיליון שקלים.
ירי לעבר תושבים בשכונת ג'בל מוכבר, בינואר

נושא חשוב נוסף לתושבי מזרח ירושלים הוא הביטחון האישי. כיום, רק 60% מתושבי העיר חשים בטוחים או בטוחים מאוד, זאת לעומת 80% בערים גדולות בישראל. בשכונות התפר המצב גרוע יותר, ורק 40%-50% מתושביהן חשים תחושת ביטחון. כחלק מהתוכנית, יוקצו 120 מיליון שקלים להגדלת מספר השוטרים והפקחים במזרח, קידום תוכניות בנייה של תחנות משטרה, פריסת מצלמות בצירים ראשיים והרחבת תכניות למניעת אלימות ולמאבק בשימוש בסמים ואלכוהול.
שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש מסר: "לאחר חודשים ארוכים של עבודה על ידי הצוות המקצועי במשרדי, יחד עם משרד האוצר, עיריית ירושלים, ומשרדי הממשלה השונים, אנו מביאים ביום ראשון לממשלה את תוכנית החומש לפיתוח מזרח ירושלים לשנות הכספים 2028-2024. הצלחנו לכלול בתוכנית התייחסות לעשרות נושאים שונים הדורשים טיפול ממשלתי. ממשלת ישראל מוכיחה בתוכנית הזו כי היא משרתת את כלל תושבי ירושלים ומחויבת לצמצם את הפערים בין מזרח העיר למערבה".