הרשות הפלסטינית הגישה ב-31 במאי בקשה רשמית לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) להצטרף להליך של דרום אפריקה נגד ישראל בדבר ההפרות של האמנה למניעת רצח עם ברצועת עזה, שעליה חתמה הרש"פ בשנת 2014. הפלסטינים טוענים כעת שיש לאפשר להם להצטרף להליך כ"מדינה" שמושפעת במיוחד מההליך, והבקשה תעורר שאלות משפטיות מורכבות מאוד, בהן השאלה המקדמית בדבר מסוגלותה להתדיין בפני בית הדין.
1 צפייה בגלריה
הכרעה בהאג
הכרעה בהאג
הדיונים בהאג בחודש ינואר
(צילום: רויטרס)
יש הליך נוסף בפני בית הדין בהאג בדבר השגרירות האמריקנית בירושלים, והפלסטינים כבר עשו את המהלך הזה בעבר: הם הגישו תביעה נגד ארה"ב במסגרת אמנת וינה - אמנה בינלאומית המסדירה יחסים דיפלומטיים בין מדינות. האמריקנים, שטענו אז כי פלסטין היא לא גוף שיכול להתדיין בפני בית הדין, סירבו להתייצב לדיונים, ומאז ההליך מוקפא.
עם זאת, מומחים למשפט בינלאומי טוענים כי מדובר במהלך מבריק של הפלסטינים, שכן הוא מקדם את טענתם כי הרשות הפלסטינית היא למעשה "מדינה". למרות שמדינת ישראל בוודאי לא מכירה בפלסטין כמדינה שמסוגלת להתדיין בפני בית הדין, עוד יתברר אם ישראל תתנגד לעצם השמעת הטיעונים מצד "פלסטין". בכל מקרה, דיון יתקיים בנושא, ואם בסופו בית הדין יקבע שפלסטין מסוגלת להתדיין בפניו - מדובר בהכרה חשובה מאוד שתחזק את מעמדם של הפלסטינים.
בית הדין יצטרך למעשה לקבוע אם פלסטין מסוגלת להתדיין כדי להחליט אם היא יכולה להצטרף להליך המשפטי שיזמה דרום אפריקה, ולהופיע בפני בית המשפט. פלסטין מוכרת כיום על ידי יותר מ-150 מדינות בעולם, אך מכיוון שלא הוכרה כמדינה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם (בשל וטו אמריקני), מעמדה אינו ברור. הבקשה מהווה ניסיון של הפלסטינים לעקוף את מועצת הביטחון ולחזק את טענתם שהם מדינה לכל עניין ודבר.