בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (רביעי) את מנהלת הגן הפרטי "בימבה" בחולון מלכה מלול (60) ושתי הסייעות, אליזה כהן- צמח (45) ונור שילוח (36), ביותר מ-300 מקרי תקיפה והתעללות ב-34 פעוטות.
השלוש, תושבות חולון, הודו במסגרת הסדר טיעון שהיכו את הפעוטות בעקביות ושיטתיות, על בסיס יומיומי, תוך ניצול יחסי התלות של הילדים בהן - והורשעו בעבירות של התעללות בקטין או חסר ישע, תקיפת קטין או חסר ישע הגורמת חבלה של ממש, תקיפות בנסיבות מחמירות והתעללות נפשית.
הכרעת הדין לגננות הנאשמות בהתעללות בפעוטות בגן "בימבה" בחולון
(צילום: רועי רובינשטיין )

3 צפייה בגלריה
הכרעת הדין לגננות הנאשמות בהתעללות בפעוטות בגן ביבמה בחולון
הכרעת הדין לגננות הנאשמות בהתעללות בפעוטות בגן ביבמה בחולון
צמח כהן, מלול ושילוח בכניסה לדיון
(צילום: יריב כץ)
במסגרת ההסדר, אין הסכמה בעניין העונש והפרקליטות הודיעה כי תעתור כדי להטיל עליהן "עונש משמעותי ומרתיע". בעוד כחצי שנה יחל שלב הטיעונים לעונש - שבו יעידו גם ההורים. עוד מסרה הפרקליטות כי הסדר הטיעון נערך לאחר שהמשפחות עודכנו, לאחר הליך גישור ארוך ובהמלצת השופט המגשר. הורים של פעוטות בגן הקיפו את שלוש הגננות בכניסה לאולם בית המשפט והתעמתו עם בני משפחתן.
כתב האישום המתוקן שהגישה הפרקליטות מגולל מסכת התעללות ותקיפה ממושכת בתינוקות ופעוטות חסרי ישע בין הגילים שלושה חודשים ועד שלוש שנים וחצי, ולפיו במהלך שנת 2022, בהזדמנויות רבות ובתדירות יומיומית, תקפו השלוש את הפעוטות, משכו אותם בידיהם וברגליהם, גררו אותם, הטיחו בחוזקה על מזרנים או על כיסאות, השליכו אותם ובעטו בהם. בעקבות מעשיהן של הנאשמות, סבלו הפעוטות מהפרעות התנהגות שונות ובפרט הפרעות שינה, הפרעות אכילה, התקפי זעם והתפרצויות אלימות.
פרשת ההתעללות נחשפה ביוני 2022, אחרי שזוהר אליאס, אמא של אחד מהפעוטות, חשדה שמשהו אינו כשורה בגן, הסתירה מכשיר הקלטה ותיעדה את המתרחש בו. בהקלטות מהגן נשמעו איומים, קללות ותוקפנות ועלה גם חשד לאלימות פיזית. כתב האישום שהוגש בשנה שעברה לבית משפט השלום בתל אביב הכיל 327 סעיפים של תקיפות הגורמות חבלה של ממש, ריבוי תקיפות והתעללות נפשית ב-34 פעוטות, בתקופה שבין 20 באפריל 2022 ל-31 במאי 2022.
מלול, ששימשה כאמור כמנהלת הגן וגם כמטפלת, הואשמה ב-143 מקרים שונים. כהן צמח, שעבדה כמטפלת, הואשמה ב-126 מקרים ושילוח, שהייתה סייעת, הואשמה ב-58 מקרים.
"הקלטת הזוועות" בגן בחולון

3 צפייה בגלריה
הכרעת הדין לגננות הנאשמות בהתעללות בפעוטות בגן ביבמה בחולון
הכרעת הדין לגננות הנאשמות בהתעללות בפעוטות בגן ביבמה בחולון
הורי הילדים יושבים מאחורי הגננות המתעללות. "הלב סירב להאמין"
(צילום: יריב כץ)
אליאס, שהקליטה את המתרחש בגן, הגישה תלונה במשטרה בעקבות הדברים ששמעה. בסרטונים מתוך מצלמות האבטחה בגן, מתועדים מעשיהן של שלוש נשות הצוות נגד 34 פעוטות בגילי חצי שנה עד שלוש וחצי. מדובר ביותר מ-300 קטעים המתעדים אווירת אימה בתוך הגן, הטלת פחד ושגרת אלימות על בסיס יומי, כל אלו בחסות המטפלות של הילדים, שהיו אחראיות על שלומם. בין היתר, הגננות תועדו כשהן מכות את הפעוטות באגרופים ובסטירות, צובטות אותם, ומטיחות אותם בכיסאות, במזרנים וברצפה.
בשיחה עם ynet סיפרה אליאס: "לעולם לא אשכח את הרגע שבו שמעתי את מה שהילדה שלי וחבריה עברו בגן. כולנו היינו קוראים למלכה 'סבתא מלי'. היא היתה גננת לדורי דורות והלב סירב להאמין שזה מה שאשמע. לצערי, כל האשליה התנפצה ברגע אחד".
היא הוסיפה: "בשבוע האחרון צפיתי במאות סרטונים שמתעדים את מה שהן עשו לילדים שלנו, ילדים כל כך קטנים שרק זקוקים לחום ואהבה. לא משנה כמה זמן עבר מאז - הכאב נשאר. הבת שלי היום בגן עירייה ויום-יום אנחנו מתמודדים עם מה שהצוות עשה לה. פתאום היא שואלת מה היה אז בגן ואנחנו שותקים, מלטפים ואומרים לה שאף אחד לא יפגע בה יותר. אני שמחה שהן מודות באישומים וחוסכות ממני את ההליך המייגע של הוכחות, שבו אצטרך לראות אותן מדיון לדיון. אני מקווה שבית המשפט ישפוט אותן לחומרת הדין הגבוהה ביותר בגין מעשיהן. הן צריכות לשבת מאחורי סורג ובריח".
3 צפייה בגלריה
הכרעת הדין לגננות הנאשמות בהתעללות בפעוטות בגן ביבמה בחולון
הכרעת הדין לגננות הנאשמות בהתעללות בפעוטות בגן ביבמה בחולון
"הבנו שהיא לא 'הסבתא החביבה' כפי שהציגה עצמה". מלכה מלול בביהמ"ש
(צילום: יריב כץ)
אלונה דניאל, מנהלת מטה המאבק למען הילדים, מסרה: "אנחנו מלווים את הפרשה הזו מהטלפון הראשון של ההורים לאחר הקלטה, ובהאזנה הראשונה כבר הבנו שמלי מלול היא לא 'הסבתא החביבה' כפי שהציגה את עצמה. תוך זמן קצר, ובזכות המצלמות בגן - התממש כל מה שההורים חששו ממנו. שלוש נשות הצוות תועדו בשורה של מעשים מזוויעים וקשים כלפי הפעוטות.
"אנחנו בעיצומו של מאבק לתיקון חוק המצלמות, כך שלכל הורה תהיה גישה לצילומים כדי למנוע את הפגיעה בילדים מראש, וכדי שהחומרים לא ישמשו כראיה רק לאחר מעשה", ציינה אלוני. "לצערי, אנחנו נתקלים בהתנגדויות רבות מצד מבעלי אינטרסים ומשרדים ממשלתיים, שמייצגים את הזכויות של כולם - חוץ משל הילדים, שזכותם לגדול מוגנים בגופם ובנפשם. ניאבק על החוק עד שיעבור בקריאה שנייה ושלישית, בתקווה שכבר בשנה הבאה נתחיל לראות ירידה בסטטיסטיקה המטורפת של מספר התיקים בגין התעללות בגנים".