תיעוד: שליחים עושים עבירות תנועה
(צילום: אור ירוק)

חציית צמתים באור אדום, שיחות בטלפון במהלך נהיגה ונסיעה פרועה בין הולכי רגל. סקר עמותת "אור ירוק" מראה שכמעט 60% מהישראלים חשים סכנה כשהם רואים שליח על אופנוע, קורקינט או אופניים חשמליים - ובצדק: מספר הנפגעים בתאונות מזנק, חברות השליחויות מסירות מעצמן אחריות, והרוכבים ממשיכים להשתולל בכבישים ועל המדרכות. מחר תדון הכנסת בנושא, בניסיון לשים סוף לתופעת השליחים משולחי הרסן
השליחים על אופניים חשמליים ואופנועים משתוללים בכבישים ועל המדרכות, וחברות השליחויות חייבות לקחת אחריות: כך מראה סקר של עמותת "אור ירוק", שנערך לקראת דיון בכנסת באיום שמהווה התופעה על בטיחותם של נהגים והולכי רגל רבים.
רוב הציבור, 59%, טוענים כי הם חשים סכנה בטיחותית כאשר הם נוהגים או הולכים ברגל ורואים שליח בקרבתם, כך עולה מהסקר שנערך על ידי מכון "מאגר מוחות" לקראת הדיון שיתקיים מחר בכנסת, בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים בראשות ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד).
מתוצאות הסקר, שיוצגו בדיוני הוועדה, עולה תמונה מדאיגה אודות אופן נהיגת השליחים, שמספרם זינק בשנתיים האחרונות בשל הקורונה, והיעדר הציות לחוקי התנועה הבסיסיים. 94% מהנשאלים השיבו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה שליח בכביש, ו-57% העידו שבשנה האחרונה ראו יותר שליחים בכבישים. 58% מהנשאלים טענו כי השליחים נוהגים באופן לא בטוח ו-78% אמרו כי ראו שליח מבצע עבירת תנועה כלשהי.
3 צפייה בגלריה
שליחים עושים עבירות תנועה
שליחים עושים עבירות תנועה
"המציאות היא של כאוס מוחלט". שליחים מבצעים עבירות תנועה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
שליחים עושים עבירות תנועה
שליחים עושים עבירות תנועה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמעט כל הנשאלים, 91%, טענו כי בשנה האחרונה ראו שליח משתחל בין כלי רכב. 85% אמרו כי ראו אחד עוקף בצורה מסוכנת. 83% סיפרו שראו שליח נוהג במהירות מופרזת או כזו שאיננה תואמת את תנאי הדרך, ו-82% העידו כי ראו שליח נוהג באופן פראי. 75% אמרו כי ראו שליח משתמש בטלפון הסלולרי בזמן רכיבה.
השליחים שעוברים על חוקי התנועה מסכנים גם את הולכי הרגל: 74% מהנשאלים טענו כי ראו שליח נוסע על המדרכה בשנה האחרונה ו-51% אמרו כי ראו שליח עובר באור אדום. 39% מהנשאלים סיפרו כי היו עדים לתאונה או למקרה של כמעט תאונה.
הרוב המוחלט של המשיבים, 88%, סבורים שחברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השליחים, ו-91% חושבים שחברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות כלי הרכב של השליחים.
3 צפייה בגלריה
שליחים עושים עבירות תנועה
שליחים עושים עבירות תנועה
(צילום: אור ירוק)
כיום פטורים קורקינטים ואופניים חשמליים מהחובה לשאת מספר רישוי שיזהה אותם, מה שמקשה על אכיפת החוק נגדם, וגם על הולכי רגל שנפגעו על ידם לאתר אותם. הם וחברות השליחויות גם אינם מחויבים בביטוח, אולם גם שליחים על קטנועים, שכן מחויבים ברישוי, תועדו משתוללים בכבישים. רוב גדול מהמשיבים, 76%, סבורים שהמדינה צריכה לפקח באופן הדוק יותר על אופן נהיגת השליחים.
את עיקר החששות מנהיגת השליחים הביעו תושבים באזור תל אביב והמרכז, ש-71.5% מהם טוענים כי הם חשים סכנה בטיחותית בקרבת שליח - יותר מאשר בכל אזור אחר בארץ ובפער ניכר. אבל הם לא לבד: 65.3% מתושבי הדרום חשים סכנה בטיחותית משליחים, וכך גם 58.8% מתושבי השרון, 48.8% מתושבי הצפון ו-41.9% מתושבי ירושלים.
לפי נתוני מכון גרטנר בבית החולים שיבא, אושפזו ב-2021 כ-1,400 איש אחרי תאונות עם כלים חשמליים. מדובר בשיא חדש במספר הנפגעים: ב-2013, כאשר הכלים החשמליים עוד היו בחיתוליהם בארץ, נרשמו 75 נפגעים. המספר זינק ל-657 ב-2015, וממשיך לרשום מאז עלייה רצופה: 1,046 ב-2019, עלייה ל-1,088 למרות הקורונה ב-2020 ו-1,378 ב-2021. בשנה החולפת מתו מפצעיהם 14 מהנפגעים, ובשלוש השנים האחרונות - 52.
מעמותת אור ירוק נמסר כי "הליכה ברגל או נהיגה ברכב הפכה לפעולה מסובכת ומסוכנת בשל אופן נהיגתם של שליחים רבים. המציאות היא של כאוס מוחלט בערים, בעיקר באזור תל אביב ומרכז הארץ, אשר פוגע בביטחון האישי של משתמשי הדרך ולא פעם עלה גם בחיי אדם. הדרך לפתרון הבעיה היא בראש ובראשונה לקיחת אחריות מצידן של חברות השליחויות ומצידה של המדינה. במקביל, יש להוסיף שוטרים ופקחים שיגבירו את האכיפה".