בנאומו אמש (שישי) חשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את ההצעה הישראלית שהועברה לחמאס. ביידן הדגיש כי ההצעה כוללת גם את הפסקת המלחמה - חרף ההכחשות שפורסמו בישראל, בין השאר מטעמים פוליטיים - וכוללת גם קיום מו"מ שלא תחת אש.
ביידן מפרט את פרטי ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)

לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שציינה בתגובתה את החזרת החטופים כמטרה ראשונה - לפני השמדת חמאס - מסרה אמש כי "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס". עוד נמסר מלשכת נתניהו כי "המתווה המדויק שהוצע על ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".
חמאס, מנגד, מסר בהודעה רשמית מטעמו כי הוא רואה את ההצעה שנכללה בנאום ביידן בצורה חיובית. "נסכים לדון בצורה חיובית ובונה בכל הצעה המבוססת על הפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, שיקום, החזרת העקורים לכל מקומות מגוריהם והשלמת חילופי שבויים רציניים - אם הכיבוש מצהיר על מחויבותו המפורשת לכך".
גם בני משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקנית הגיבו להצעה, ושיבחו אותה: "הזמן לעסקה הוא עכשיו. 238 ימים אחרי טבח חמאס ביותר מ-1,200 בני אדם, בהם 44 אמריקנים, וחטיפת יקירינו, על העולם לנקוט בכל צעד שדרוש כדי לשים סוף למלחמה הברוטלית הזו ולהביא את כל 125 החטופים הביתה", אמרו.
לפי דברי ביידן, בשלב הראשון תיפסק האש למשך שישה שבועות וישוחררו חטופים מקבוצת הנשים, הזקנים והפצועים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. מלבד זאת, ישראל תסיג את כוחות צה"ל מהאזורים המאוכלסים ברצועה, ותאפשר לתושבי הרצועה לחזור לבתיהם - גם בצפון הרצועה. הסיוע ההומניטרי יגבר - ויכלול 600 משאיות שייכנסו לרצועה מדי יום.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
במהלך ששת השבועות של הפסקת האש, ינהלו ישראל וחמאס מו"מ בנוגע להמשך הפסקת האש ומעבר לשלב השני. ההצעה, כך אמר ביידן, קובעת שאם המו"מ יימשך יותר משישה שבועות - הפסקת האש תימשך, כל עוד המו"מ נמשך. ארה"ב, מצרים וקטאר, לפי ביידן, יפעלו להמשיך את המו"מ עד הגעה להסכמות סביב ההמשך.
בשלב השני, ישוחררו כלל החטופים החיים שנותרו - כולל גברים וחיילים בתמורה לאסירים פלסטינים, וכוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. ככל שחמאס יעמוד בהתחייבויותיו, אמר ביידן, הפסקת האש תהפוך ל"הפסקת העוינות" לתמיד - הפסקת המלחמה, במילים אחרות. בשלב השלישי, תיכנס לפועל תוכנית לשיקום עזה - וגופות החטופים יוחזרו.
"זו ההצעה שעכשיו על השולחן", אמר הנשיא ביידן בנאומו. "אזרחי ישראל צריכים לדעת שהם יכולים לקחת את ההצעה הזו - בלי סיכון לביטחון. הם השמידו את כוחות חמאס. הוא לא יכול לעשות עוד 7 באוקטובר - אחת המטרות של ישראל במלחמה, מטרה צודקת. אני יודע שהרבה מהישראלים לא יסכימו להצעה ויקראו להמשך המלחמה לתמיד, חלק אפילו בקואליציה. אני קורא למנהיגים ישראלים לעמוד מאחורי העסקה, למרות כל לחץ שיבוא".
1 צפייה בגלריה
 כוחות אוגדה 98 השלימו את משימתם במזרח ג׳באליא ויצאו להיערכות להמשך לחימה ברצועת עזה
 כוחות אוגדה 98 השלימו את משימתם במזרח ג׳באליא ויצאו להיערכות להמשך לחימה ברצועת עזה
טנק של צה"ל בג'באליה. הפסקת האש תהפוך ל"הפסקת העוינות" לתמיד
(צילום: דובר צה"ל)
"זה רגע של החלטה. ישראל נתנה את ההצעה שלה", הוסיף ביידן. "חמאס אומרים שהם רוצים הפסקת אש. העסקה הזו היא הזדמנות שלהם להוכיח אם הם באמת מתכוונים לזה. חמאס צריכים לקבל את העסקה. במשך חודשים קראו בכל העולם להפסקת אש. עכשיו זה הרגע שלכם להרים את קולכם לדרוש שחמאס מגיעים לשולחן, מקבלים את ההצעה ומסיימים את המלחמה שהם התחילו. כמובן שיהיו מחלוקת על הפרטים, צריך לעבוד על זה, זה טבעי. אם חמאס יגיע למו"מ מוכן לעשות עסקה, אז מנהלי המו"מ מצד ישראל צריכים לקבל מנדט ואת הגמישות הדרושה לסגור את העסקה".
לדבריו, "עם היוזמה החדשה הזו, לקחנו צעד חשוב בכיוון הזה. בנקודה שאנחנו נמצאים, אני צריך עזרה. כל מי שרוצה שלום עכשיו צריך להרים את קולו ולתת למנהיגים לדעת שצריך לקחת את ההצעה הזו. לעבוד על זה שזה יהיה לטווח ארוך, ולבנות עתיד טוב שיצמח מהטרגדיה של מתקפת הטרור והמלחמה".
גורם אמריקני אמר אמש כי "ההצעה החדשה כמעט זהה לזו שחמאס הציע לפני שבועות. היא הועברה לו אתמול, וכל שלב יימשך בערך 42 יום".
בינתיים, מקורות בחמאס טענו בפני "א-שרק" הסעודי כי ביידן החסיר מנאומו שתי נקודות: ערבויות להפסקה מוחלטת של המלחמה, וערבויות לנסיגה מהרצועה. "התנועה פתוחה לכל רעיונות והצעות, ועמדתנו מבוססת על הפסקת המלחמה לחלוטין ונסיגה מרצועת עזה", אמרו.
פורסם לראשונה: 21:36, 31.05.24