אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה הגיש לאחרונה כתב אישום חמור (תובענה משמעתית) לבית הדין למשמעת בחיפה נגד טפסר אמיר לוי, בגין ניהול מערכות יחסים מיניות עם עובדות הכפופות לו, שנמצאו עימו ביחסי מרות, ומעשים שביצע מולן ומול אחרים בעקבות קשרים אלו. לוי היה בעבר מפקד מחוז צפון בכבאות והצלה וראש המטה של נציב הכבאות, ודרגתו מקבילה לאלוף בצה"ל וניצב במשטרה. הוא הושעה מתפקידו ב-2019 בעקבות ההליך הפלילי שנפתח נגדו.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תחנת כבאות
אילוסטרציה תחנת כבאות
לוי נאשם שלא פעל להפרדת יחסי המרות. אילוסטרציה
(צילום: עידו ארז)
לוי נאשם בחמישה סעיפים ועל פי הראשון החל מדצמבר 2014 ועד נובמבר 2018 קיים קשר אינטימי ומיני עם א', שמועסקת בתחנת כיבוי אש במחוז צפון, ולוי היה הממונה העקיף שלה. השניים ניהלו מערכת יחסים למרות יחסי הכפיפות והמרות ביניהם. א' הייתה נתונה לשליטתו של הנאשם מתוקף תפקידו והוא היה מוסמך לקבל החלטות ניהוליות בעניינה.
במהלך הקשר, נהג לוי להיפגש עם א', לקיים עימה יחסים מיניים, לרוב בביתה בתדירות משתנה של כפעמיים בשבוע והשניים טסו לחו"ל פעמיים, לכרתים ולפריז. למרות מערכת היחסים בין לוי לא', באוגוסט 2015 פעל הנאשם בניגוד עניינים כשחתם על בקשה של א' לקיצור יום עבודה מתוקף תפקידו כמפקד המחוז והממונה העקיף עליה.
באפריל 2018 הופסקו היחסים המיניים הפיזיים בין א' ללוי, אבל הנאשם המשיך לקיים עימה שיחות בעלות אופי אירוטי בטלפון. בנובמבר 2018 הפסיקה א' את הקשר עם הנאשם וחסמה את מספר הטלפון שלו. מכתב האישום עולה כי במעשיו קיים הנאשם יחסים אינטימיים בעלי אופי מיני עם כפופה לו, פעל במצב של ניגוד עניינים, לא דיווח על הקשר כנדרש לגורמים הרלוונטיים בכבאות ולא פעל להפרדת יחסי המרות ביניהם.
על פי סעיפי האישום השני והשלישי, ניסה לוי לשבש את הבדיקה המשמעתית בעניינו בכך שפנה לממונה על השיוויון המגדרי בנציבות והציג מצג שווא ביחס לטיב הקשר בינו לבין א', וכן הטריד את א' וניסה להניא אותה מלהגיש נגדו תלונה משמעתית. זאת לאחר שהפרקליטות החליטה לסגור את התיק הפלילי בעניינו.
2 צפייה בגלריה
מהאישום עולה כי במעשיו גרם הנאשם לאווירה לא תקינה במקום העבודה. אילוסטרציה
מהאישום עולה כי במעשיו גרם הנאשם לאווירה לא תקינה במקום העבודה. אילוסטרציה
מהאישום עולה כי במעשיו גרם הנאשם לאווירה לא תקינה במקום העבודה. אילוסטרציה
(צילום: אליעד לוי)
מסעיף האישום הרביעי עולה כי מתחילת 2014 עד יולי 2016 קיים לוי קשר אינטימי ובעל אופי מיני עם ב' המועסקת בכבאות והצלה מ-2012 בתפקידים שונים. בתקופה הרלוונטית לכתב התובענה הועסקה ב' בכפיפות ובצמידות יומיומית לנאשם. לוי קיים עם ב' יחסים אינטימיים בשעות העבודה ובמקום עבודתו, בלשכתו ובחדרים סמוכים שהיו ריקים בתדירות גבוהה.
גם במקרה זה עולה מהאישום כי במעשיו קיים הנאשם יחסים אינטימיים בעלי אופי מיני עם כפיפה, פעל במצב של ניגוד עניינים, לא דיווח על הקשר כנדרש וכמתחייב, לא פעל להפרדת יחסי המרות ביניהם וכן עסק בעניינים פרטיים בזמן ובמקום העבודה, שאינם ראויים והולמים את שירות המדינה.
לפי סעיף האישום החמישי, ב' נשואה לג', שמועסק גם הוא בכבאות, ולוי היה הממונה העקיף גם עליו. בספטמבר 2015, חשד ג' בקיומו של הקשר המיני בין הנאשם לב' ובעקבות חשדו דרש מב' שתפסיק את יחסיה עם הנאשם. ג' התעמת עם לוי כמה פעמים על כך שקיים יחסים עם אשתו ואמר לו שבכוונתו "לפוצץ" את הסיפור. בעקבות פניותיו של ג', דרש הנאשם מב' ש"תרגיע" את את בן זוגה ותגרום לו להפסיק לפנות אליו.
בנוסף, במועד שאינו ידוע לתביעה במדויק, נפגש לוי עם ג' מחוץ למשרד, בבית זרזיר, בניסיון ליישב את ההדורים ביניהם. מהאישום עולה כי במעשיו גרם הנאשם לאווירה לא תקינה במקום העבודה ושם את עצמו במצב של ניגוד עניינים פוטנציאלי אל מול שני הכפיפים.
עורכי הדין רועי בלכר, גיא זאבי ורון שריקי ממשרד קריספין רובינשטיין קדוש ושות', המייצגים את לוי, מסרו בתגובה: "כפי שההליך הפלילי הסתיים בלא כלום, כך אנו סמוכים ובטוחים שגם ההליך המשמעתי יסתיים בלא כלום".
מכבאות והצלה לישראל נמסר בתגובה: "מדובר בתובענה חמורה המתארת לכאורה אירועים שהתרחשו בשנים 2015/16 העומדים בניגוד לחוק ולערכי הכבאות. הנאשם מושעה מעבודתו בכבאות משנת 2019. מערך הכבאות מתייחס בחומרה, בנחרצות ובאפס סובלנות לכל גילוי של הטרדה או פגיעה מינית במערך. מתוך הבנה בדבר החובה והאחריות להבטיח סביבת עבודה מוגנת ובטוחה, משקיע המערך משאבים ומאמצים רבים לקידום תרבות ארגונית בטוחה ומכבדת לכל עובדת ועובד ומטפל בכל תלונה בצורה נחרצת ובהתאם להנחיות נציבות שירות המדינה".