כתב זר על מטוס חיל האוויר, בתקיפה למרחק הגדול ביותר זה כמעט 40 שנה: כתב CNN ניק רוברטסון קיבל אישור מיוחד לעלות למטוס תדלוק שהיה חלק ממשימת התקיפה בתימן אתמול. צפו בריאיון איתו אחרי תקיפת החות'ים, אלו חלק מרשמיו:
"על מטוס בואינג 707 מזדקן, אלפי מטרים מעל הים האדום, קיבלתי משקפי תלת-ממד וצפיתי במוניטור קטן. מימיני היה המדבר הסעודי, החוף המצרי היה משמאלי, ואז מילא מטוס F-35 מפלצתי את המסך הקטן. אני עם כוחות צה"ל, הכתב הזר הראשון שנלקח למשימה אלפי קילומטרים מישראל, על מטוס תדלוק.
"בהזמנה הישראלית למשימה לא פורט מה יעד הטיסה. כשטיפסתי במדרגות למטוס, לא היה לי מושג לאן פניי, ולאיזה מבצע. לא לי ולא לנדב שושני, דובר צה"ל באנגלית שהתלווה אליי, הותר להכניס סלולריים למטוס. גם לא אפשרו לי להביא מצלמה או צלם. פרט לקוקפיט, הייתה לי גישה לשאר חלקי המטוס, ואנשיו - בלי פרסום שמם כמובן.
תיעוד של מטוסי התדלוק בדרך לתקיפה בתימן
(צילום: דובר צה"ל )

"מושבים לא נמצאים במטוס שהיה פעם מטוס נוסעים, וגופו הגדול כולל מכלי תדלוק ענקיים, והכרחיים עבור חיל האוויר. הטיסה שאליה הצטרפתי היא משימת התדלוק הארוכה ביותר של חיל האוויר מאז הפשיטה בתוניסיה ב-1985. שושני הזכיר לי את מילותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצרת האו"ם, יממה לפני כן: 'אין שום מקום שהזרוע הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו'.
"במשך יותר משעה וחצי, מטוסי F-35, ששווי כל אחד מהם גבוה מ-100 מיליון דולר, נמצאים קרוב ל-707. 'אף חלק מזה אינו קל', אומר לי מפקד הטייסת. לדבריו, האתגר הגדול הוא להבטיח שיש מספיק דלק ושהמשימה מתוזמנת על הדלק, כך שה-F-35 יהיו עם מכל מלא בדיוק כשייאמר להם שזה הזמן המתאים לתקוף. כשהוא מראה לי את מפת המשימה, אני מבין שאנחנו בדרך לנמל חודיידה בתימן, שנשלט על ידי החות'ים. שושני מסביר לי שהסיבה למשימה הזו היא שבשבועיים האחרונים הם שיגרו שלושה טילים ארוכי טווח לאזור תל אביב, שכולם יורטו.
רגעי התקיפה בחודיידה

"אנחנו מתחילים להסתובב, מחכים שטייסי הקרב יפילו את המטען שלהם. כל תקיפה של כוחות הקרקע יכולה לעלות בדלק רב, כי המטוסים ינסו להתחמק מטילים - מה שידרוש תדלוק נוסף בדרך חזרה לבסיס. 20 דקות אחר כך אנחנו כבר בדרך צפונה, בלי צורך בכך.
"אני שואל את טייס מטוס התדלוק, איש מילואים של חיל האוויר, על האתגרים במשימה כזו, ועל רגשותיו כשאזרחים נהרגים. 'אני לא רוצה להרוג אזרחים, ואנחנו משתמשים בכל המודיעין שיש לנו כדי למנוע את זה', הוא אומר. עם הנחיתה בדרום ישראל, יוצאות החדשות על התקיפה.
"על המטוס עצמו, שושני אומר לי כי המסר הוא גם לאיראן - אזהרה שאף שישראל מתכוננת לתגובה מצד חיזבאללה, הם רוצים שהמדינה שנותנת חסות לארגון, איראן, תישאר מחוץ ללחימה". את הכתבה שלו חותם רוברטסון במשפט שהמתקפה הזו מראה לא רק על המרחקים שאליהם תלך ישראל כדי להעניש את אויביה, אלא גם על כך שהמלחמה הזו הופכת אזורית.