בדיון הקבינט הלילה הועלתה הצעה שלפיה ישוחררו כמה חטופים - תמורת שבועיים של הפסקת אש. ההצעה הוצגה לאחר שראש השב"כ רונן בר, שביקר אתמול (ראשון) בקהיר שם נפגש עם ראש המודיעין המצרי החדש חסן רשאד, עדכן את הקבינט המדיני-ביטחוני בפרטי נסיעתו למצרים ובפגישה שקיים שם עם מחליפו של עבאס כאמל.
נתניהו מאיים על איראן ביום הולדתו
(צילום: דוברות רה"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את בר לנסות לשפר את התנאים מול המצרים. בכירים בממשלה אמרו כי הסיכויים לעסקה הם קלושים. "זה כמו כל מה שהיה פה מינואר - אנחנו מנהלים מו"מ מול עצמנו, גג מול המתווכות. בשום שלב לא באמת היה מו"מ אמיתי מול חמאס. הם הציבו דרישה, ולא זזו ממנה במילימטר: סיום מוחלט של המלחמה ונסיגה מוחלטת מעזה, וזה לא יקרה", אמר גורם שמעורה בפרטים.
גורמים אחרים שבקיאים בנושא אומרים כי אין כל הבטחה שעצירת הלחימה אכן תביא לעסקה ובינתיים היא תגרום למשפחות לפתח ציפיות שהסיכוי שיתממשו אינו גבוה. מאידך, ישראל גם לא יכולה לדחות את ההצעה כדי שלא להלבין את פניו של ראש המודיעין המצרי ולכן ישראל לא אמרה לא וממשיכה לבחון את הנושא.
בדיון בקבינט שרים קבלו על כך שהייתה לטענתם "תגובה רפה" לניסיון ההתנקשות בראש הממשלה בנימין נתניהו - שיגור הכטב"ם על ידי חיזבאללה לקיסריה. הם אמרו שלא הייתה תגובה, ותהו שאם הייתה - איך לא הייתה עוצמתית. הייתה בקבינט תמימות דעים שהתגובה צריכה להיות משמעותית יותר. יש לציין כי עוד לפני ישיבת הקבינט כינס נתניהו ישיבת שרים שבה לא היה נוכח גלנט ובה לכאורה תיאמו את המתקפה עליו. בחדשות רשת פורסמו ציטוטים מהדיון.
3 צפייה בגלריה
המתקפה לעבר קיסריה
המתקפה לעבר קיסריה
נתניהו וזירת הנפילה בקיסריה
(צילום: נמרוד הופשטטר לחדשות קיסריה, אלכס קולומויסקי)
נתניהו: "נחצה פה קו אדום בוהק. מציע שנשמע כאן רעיונות מה צריך לעשות בעקבות ניסיון הפגיעה בי".
השרה מירי רגב: "צריך לתקוף ישירות באיראן על אירוע כזה".
השרים אבי דיכטר ויריב לוין: "צריך לתקוף סמלים מדיניים שקשורים ללבנון בלבנון".
השר איתמר בן גביר: "צריך להוריד אישיות בכירה באזור".
השרה גילה גמליאל: "אסור לעבור על כך לסדר היום. יש פה פשיטת רגל שמגיעים למצב שסמל שלטון מופקר וחשוף לסכנה. זה מטורף. כולם מסתכלים עלינו עכשיו ומחכים לראות איך נגיב".
השר אלי כהן: "אנחנו באירוע מטורף. באף מלחמה לא היה ניסיון חיסול של ראש הממשלה".
השר בצלאל סמוטריץ': "זה אירוע מגה-אסטרטגי".
השר יואב גלנט: "אירוע חמור שמחייב תגובה קשה, הייתי מציע להרוג את נסראללה וצמרת חיזבאללה - אבל כבר עשינו את זה".
השר דודי אמסלם: "אפשר למשל גם לקחת חלק מהדאחייה, על כל ניסיון כזה שלהם".
הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי: "אנחנו מצליחים לסכל הרבה כטב"מים, חיזקנו את היכולות ואנחנו ממשיכים ללמוד ולשפר. הייתה תגובה. פגענו בלילה במטרות חשובות בביירות, בלב הדאחייה. מטרה דרושה בהפללה, אנחנו לא מורידים סתם בניינים. אנחנו נערכים לפגיעה משמעותית מאוד גם במהלך הלילה הקרוב".
היועמ"שית גלי בהרב מיארה: "הרס רכוש בלי הצדקה זה פשע מלחמה".
השר אמסלם: "ואם נניח ייגמרו לנו המטרות שם, והם ימשיכו לשגר מאות רקטות וטילים כל יום - נשב בחיבוק ידיים כי אין הפללה?".
3 צפייה בגלריה
דברי שר הביטחון ביחידת 9900
דברי שר הביטחון ביחידת 9900
גלנט. שוב הותקף על ידי השרים שייחסו לו תגובה רפה
(צילום: אלעד מלכה)
קונצנזוס בקבינט היה גם בעניין אונר"א. השרים אמרו כי אין לתת לסוכנות האו"ם דריסת רגל ברצועת עזה. אבל האמריקנים לוחצים בעניין, והדיון היה איך להתנהל מולם. נציגי משרד החוץ הסבירו את ההשלכות שיהיו לאימוץ החקיקה מול האו"ם. ברגע שישראל מפסיקה לעבוד עם אורגן של האו"ם, היא מפרה בכך את אמנת האו"ם ויש לכך משמעויות מרחיקות לכת מבחינה חוקית ובינלאומית - שיכולות להגיע עד סילוקה של ישראל מהאו"ם.
בכירים בממשלה אמרו כי הצעת החוק של חברת הכנסת יוליה מלינובסקי בעניין אונר"א לא תעלה כנראה וכי רה"מ יצטרך לקבל החלטה לפי השיקולים המדיניים, וברור מה הכיוון. הבכירים הוסיפו כי הבעיה העיקרית שאין שליטה מלאה על סדר היום של הכנסת. היו"ר יכול לעכב חקיקה גם אם הח"כ מבקש להעלות, אבל יש גבול כמה אפשר לעכב.
בדיון בקבינט נאמר כי לחקיקה נגד אונר"א עלולות להיות השלכות, אבל מהעבר השני הוזכר כי אונר"א עצמו לא מקפיד על הכללים של האו"ם, ויש לא מעט ראיות על מעורבות אנשיהם בטרור. בסופו של דבר הוחלט לדחות את ההחלטה.
3 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל לצד סמל של אונר"א ברצועת עזה ארכיון
לוחמי צה"ל לצד סמל של אונר"א ברצועת עזה ארכיון
לוחמי צה"ל לצד סמל של אונר"א ברצועת עזה. קושי מול ארה"ב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
נושא נוסף שבו לא התקבלה החלטה הוא ביקורי הצלב האדום אצל מחבלי הנוחבה. סוכם שבנושא זה לא ידונו מקוצר זמן, והוא יידון סמוך למועד שבו יש לתת מענה לדרישות במכתב האמריקני - שבו הם איימו בהטלת אמברגו. גם כאן היו ויכוחים בין השרים כאשר בן גביר מתנגד בתוקף לעניין. בישראל יש כעס רב על הנסיון האמריקאי לכרוך את סוגיית אונר"א וביקורי העצירים עם הסיוע ההומניטרי.
נתניהו התייחס גם בישיבה ליום הולדתו ולשליחות שהוא חש: "הכוח הגדול ביותר שעומד לרשותי זה שליחות הדורות, אבל גם תמיכת המשפחה. אני רוצה להגיד גם מילה לגבי אבי, זיכרונו לברכה. אני רוצה פשוט להגיד לכם מה הוא אמר ביום הולדתו המאה. אני חושב שהם נכונים מילה במילה גם היום. נאמרו כאן הערב הרבה דברים יפים ונוגעים אל הלב. אבל שעתנו קצרה, ואני מוכרח לצמצם את דבריי להערה כללית זו. מהירה נשמעת ההבטחה שעוד זמן קצר יושם קץ לתנועה הציונית ולא יהיו ציונים בעולם. יש להסיק מכך שיהודי ארץ ישראל יישמדו. מצד שני, בולטת עמדתו של העם היהודי הסומך על כוחו הצבאי הגדול. עם ישראל מראה היום לעולם כיצד צריכה אומה להתנהג כשהיא עומדת בפני סכנת קיום. להביט עין בעין בפני הסכנה, לשקול בשלוות רוח מה יש לעשות ומה אפשר לעשות, ולהיות נכונים להיכנס למערכה ברגע שסיכויי ההצלחה נראים סבירים. יש צורך ויכולת של עמידה רוחנית שמחייבים את מציאותם של כוחות נפש כבירים. עם ישראל מגלה כיום לעולם שיש בו כוחות נפש כאלה, ובזה כלולה אמונתי הבלתי מסויגת שעמנו יהדוף את הסכנה המאיימת על קיומו, ובהבעת אמונה זו אני מסיים את דבריי".