משלחת הבכירים הישראלית, שהייתה אמורה כבר להגיע לוושינגטון ונסיעתה נבלמה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמאז כבר חזר בו - עשויה להגיע לבירת ארה"ב כבר ביום שני הקרוב. כך דווח ב-CNN מפי גורמים בממשל האמריקני. בישראל, עם זאת, לא מאשרים עדיין שהמשלחת תצא כבר השבוע. בינתיים, מצרים ומדינות ערביות נוספות מתכוננות למבצע נרחב של ישראל במעוז הגדול של חמאס, שבו נמצאים יותר מ-1.3 מיליון פלסטינים.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, חיילים בעזה, בינימין נתניהו
ג'ו ביידן, חיילים בעזה, בינימין נתניהו
דיווח: המשלחת הישראלית תגיע לוושינגטון ביום שני
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz, דובר צה"ל, REUTERS/Ronen Zvulun)
לפי הדיווח, ישראל היא זו שהציעה את יום שני כמועד השיחות במקום יום ראשון, מתוך הערכה שהעיתוי מסובך - יום לפני פקיעת תוקפו של חוק הפטור מגיוס. גם הגורמים האמריקנים אמרו כי אין תאריך סופי לפגישה, והבית הלבן אמר שהוא תומך בשינוי מועד השיחות, ועובד מול ישראל לעשות זאת בזמן. "אנחנו עובדים איתם כעת כדי למצוא תאריך נוח שכמובן יעבוד עבור שני הצדדים", אמרה שלשום דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר.
ישראל, כך דווח, תרצה להציג אלטרנטיבות להבסת חמאס ברפיח - שלא כרוכות בפינוי האוכלוסייה. מבחינת ישראל מדובר בדיאלוג ודו-שיח מול הממשל האמריקני.
בפגישותיו בוושינגטון השבוע עם בכירי הצבא והממשל, שר הביטחון יואב גלנט אמר למארחיו כי ישראל חייבת לפרק את ארבעת הגדודים של חמאס שנמצאים עדיין ופועלים ברפיח, כי אחרת לא ניתן יהיה למוטט את שלטון חמאס ברצועה והוא ימשיך להוות איום על ישראל. גלנט אמר בין השאר למארחיו: "אני בן של ניצולי שואה, בשבילי NEVER AGAIN (לעולם לא עוד) זה לא רק ציווי עקרוני, זו עבורי תוכנית עבודה".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט נפגש בשעה זו עם עמיתו מזכיר ההגנה הגנרל לויד אוסטין בפנטגון: ״המו״מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו להגביר את הלחץ הצבאי, ולשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים״
שר הביטחון יואב גלנט נפגש בשעה זו עם עמיתו מזכיר ההגנה הגנרל לויד אוסטין בפנטגון: ״המו״מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו להגביר את הלחץ הצבאי, ולשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים״
גלנט הבהיר כי יש להשלים את המלאכה ברפיח, וביקש מארה"ב לא להעמיד מכשולים
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט, מצידו, לא רק שמע שאלות - אלא גם סיפר לשר ההגנה האמריקני לויד אוסטין וליועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שצה"ל חיסל עד כה כ-11,000 מחבלים - וכי יש הכרח להשלים את המלאכה ולפרק את הגדודים ברפיח. הוא ביקש שארה"ב לא תעמיד מכשולים בפני ישראל אלא תסייע לה לעשות את זה. לא צריך להרוג את המחבל האחרון, טען גלנט, אבל חמאס כצבא טרור, שיש לו כמעט 3 דיביזיות של לוחמים, צריך לחדול מלהתקיים.
בפגישות אלה גלנט גם שמע מעמיתיו האמריקנים ביטויים קשים כלפי ישראל, ודברים שמעולם לא נאמרו. בוושינגטון איבדו אמון ביכולת הניהולית של נתניהו להוביל מבצע מורכב כזה, שמתחיל בפינוי סדור של מאות אלפי פליטים פלסטינים מרפיח. ובמילותיו של בכיר בממשל ששוחח עם שר הביטחון: "מדינה שלא מצליחה להכניס 50 משאיות מזון לצפון הרצועה, תוכל לפנות, לשכן ולדאוג למזון של כמיליון בני אדם?".
בינתיים, בעולם הערבי ובעיקר במצרים עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות בכל הנוגע למבצע צבאי עתידי ברפיח, שאליו קהיר מתנגדת בכל תוקף. למרות התנגדותה, בשבועות האחרונים עולים דיווחים בתקשורת הערבית כי היא החלה להיערך לתרחיש כזה.
3 צפייה בגלריה
חילוץ גופה מהריסות מבנה שהופצץ תקיפה הפצצה ב רפיח רצועת עזה
חילוץ גופה מהריסות מבנה שהופצץ תקיפה הפצצה ב רפיח רצועת עזה
בעולם הערבי עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות בנוגע לרפיח
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
הבוקר פרסם עיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי מפי מקור מצרי, כי מצרים ביקשה מארה"ב מידע לגבי הפעילות הצפויה בעיר. לדברי המקור, מצרים רוצה להתכונן ולהכשיר מתקנים ציבוריים בצפון סיני, ונערכת לאפשרות של כניסת 100 אלף פלסטינים במהלך הפעילות, בנוסף לכ-50 אלף פצועים.
בשבוע האחרון דווח באותו עיתון, כי גורמים מצריים ביקשו מישראל תיאום מלא לפני כל צעד ברפיח, וישראל סירבה לקבוע מועד ברור להרחבת הפעילויות הצבאיות באזור.
"אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, עסק ביום רביעי בחלופה האמריקנית לאופציה צבאית ברפיח. נכתב כי בביקורו האחרון של בלינקן במצרים, הוא דן בפגישותיו עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, על תוכנית הכוללת פעולות הנדסיות ובניית מחסומים בגבול בין מצרים לעזה. מטרתן, כך נכתב, הן למנוע הברחות נשק ממצרים לפלגים הפלסטיניים. נמסר גם כי האמירויות אישרה באופן ראשוני מימון של תוכנית כזאת, בתנאי שהיישום יהיה אמריקני.
סאמח שוכרי, שר החוץ של מצרים, הזהיר פעמים רבות בשבועות האחרונים מהשלכות מבצע שכזה, עקב כמות התושבים והעקורים הגדולה הנמצאת ברפיח. מאז תחילת השיח על מבצע בעיר, פורסמו גינויים גם מאיחוד האמירויות, סעודיה וקטאר, כאשר הגינויים מתמקדים בכמות התושבים והעקורים בעיר ובמצב ההומניטרי הקשה שלא מאפשר פעולה צבאית רחבה שלא תגרור השלכות הרסניות.