אישה אמריקנית מואשמת ברצח לאחר שירתה למוות בנהג האובר שלה, באמצע נסיעה בכביש, לטענתה כיוון שחשבה בטעות כי היא נחטפת על ידו למקסיקו. התקרית שהתרחשה בטקסס מגיעה על רקע שורה ארוכה של תקריות שבהן אמריקנים עם יד קלה על ההדק הגיבו בירי לטעויות שגרתיות ויום-יומיות כגון צלצול בדלת הבית הלא-הנכון – והמקרים הללו מלבים עוד יותר את הוויכוח הסוער המתחולל במדינה סביב חוקי הנשק המקלים שלה.
3 צפייה בגלריה
פיבי קופאס אמריקנית שמואשמת ברצח נהג אובר בגלל שחשבה בטעות שנחטפה על ידו ארה"ב טקסס
פיבי קופאס אמריקנית שמואשמת ברצח נהג אובר בגלל שחשבה בטעות שנחטפה על ידו ארה"ב טקסס
פיבי קופאס, שנאשמת ברצח נהג "אובר". שלפה אקדח מתיק היד - וירתה בראשו באמצע הנסיעה
( צילום: משטרת אל פאסו, טקסס)
התקרית הקשה התרחשה ב-16 ביוני באזור העיר אל פאסו השוכנת ממש ליד הגבול עם מקסיקו. האישה, פיבי קופאס בת ה-48, תושבת קנטקי שהגיעה לטקסס כדי לבקר את בן זוגה, הזמינה אז הסעה באמצעות שירות ההסעות "אובר" לקזינו באזור, שם הייתה אמורה להיפגש עם בן הזוג. בשלב מסוים בנסיעה, כך לפי האישום שהוגש נגדה, היא הבחינה בשלט הכוונה לעיר המקסיקנית סיודאד חוארס, השוכנת מעבר לגבול. השלט, כך טענה, גרם לה לחשוב שהנהג רוצה לחטוף אותה למקסיקו ובשל כך היא שלפה מתיק היד שלה אקדח – וירתה לו בראש. היה זה כאמור באמצע הנסיעה, והרכב נעצר רק אחרי שהתנגש במחסום בכביש.
הנהג, דניאל פיידרה גרסייה בן ה-52, ספג כמה פגיעות ירי ונפצע באורח אנוש. הוא הובהל לבית החולים, שם נקבע מותו לאחר כמה ימים. לפי הדיווחים בני משפחתו החליטו לנתקו ממכשירי ההחייאה אחרי שהרופאים הסבירו להם שלעולם לא יוכל להשתקם. "זה הרס אותנו, זה דבר שלעולם לא היה צריך לקרות", סיפרה אחייניתו דידי לופז לתקשורת המקומית. היא ציינה כי אשתו של דניאל, דודתה, לא רצתה שיסבול ולפיכך הוחלט לנתקו ממכשירי ההחייאה: "למעשה, אני לא חושבת שאנחנו קיבלנו את ההחלטה הזו. ההחלטה התקבלה עבורו בשנייה שבה הכדורים חדרו לו לראש".
3 צפייה בגלריה
דניאל פיידרה גרסייה נהג אובר ב טקסס ארה"ב שנרצח על ידי אישה שחשבה בטעות שהוא חוטף אותה למקסיקו
דניאל פיידרה גרסייה נהג אובר ב טקסס ארה"ב שנרצח על ידי אישה שחשבה בטעות שהוא חוטף אותה למקסיקו
גרסייה. היה בכלל מכונאי, אבל עבד זמנית כנהג בגלל פציעה בברך
(צילום: gofundme)
גרסייה, כך מספרים קרוביו, החל לעבוד כנהג אובר רק כשלושה שבועות לפני שנהרג, והייתה זו עבודה זמנית בלבד: הוא היה מכונאי במקצועו, ועבד כנהג רק בגלל פציעה בברך. אחייניתו סיפרה כי עבד קשה מאוד למחייתו, וכי היה גם בעל חוש הומור משובח: "לעולם לא היה לו מצב רוח רע. הוא תמיד היה האיש ששם לב אם אתה במצב רוח רע, הוא היה מגיע ומרומם אותך ותמיד גורם לנו לצחוק". משפחתו פתחה קמפיין תרומות באתר גיוס ההמונים GoFundMe, כדי לממן את הוצאות האשפוז בבית החולים והלוויה, ועד כה גייסה כ-100,000 דולר.
קופאס מואשמת כאמור ברצח, וסכום הערבות שנקבע לשחרורה עומד על 1.5 מיליון דולר. המשטרה המקומית הדגישה כי בחקירה לא מצאה אף ראיה התומכת באותו חשד ראשוני של האישה כי נחטפה על ידי גרסייה למקסיקו, וציינה כי היא גם לא טרחה להתקשר למוקד החירום 911 כשחששה מפני האפשרות הזו. לפי הדיווחים בתקשורת המקומית, גם לאחר שירתה בו היא לא התקשרה מיד למוקד החירום, אלא צילמה את גופתו של גרסייה ושלחה את התמונה לבן זוגה. רק לאחר מכן דיווחה על שאירע למוקד.
התקרית האחרונה מצטרפת כאמור לשורה של תקריות בארה"ב שבהן אמריקנים הגיבו בירי לטעויות שגרתיות: כך למשל באפריל האחרון מעודדת בת 18 נורתה ונפצעה קשה בטקסס כי חברתה פתחה בטעות דלת של רכב שאותו חשבה בטעות לשלה, וכמה ימים לפני כן נער בן 16 נורה בראשו כשצלצל בטעות בפעמון הבית הלא-נכון כיוון שהתבלבל בכתובת. הוא נפצע, אבל שרד. באותו חודש נורתה למוות גם צעירה בת 20 בניו יורק, על ידי גבר שהיא וחבריה נכנסו בטעות עם רכבם לחניית הבית הפתוחה שלו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
ויכוח בן עשרות שנים על חוקי הנשק המקלים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הקלות שבה יכולים אמריקנים להשיג נשק, נזכיר, נמצאת במוקד של ויכוח ציבורי בארה"ב כבר עשרות שנים, כשברקע הולכים וגוברים שם אירועי הירי ההמוניים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים.