מאני טיים בעסקה, וחשש גובר מתגובה איראנית: בזמן שהמגעים להפסקת אש בעזה ושחרור חטופים מתקדמים, ועל רקע היתכנות לכינוס פסגה נוספת בסוף השבוע או בתחילת השבוע הבא - בהשתתפות ראשי המוסד והשב"כ, ואלוף ניצן אלון, בישראל מודאגים מפני פיצוץ אפשרי של השיחות - ומעימות שיכול להתפתח עד לכדי מלחמה אזורית.
תיעוד: קרובי החטופים רצים לכיוון הרצועה
(צילום: משה תייר)

צוותי עבודה של המוסד, שב"כ ואמ"ן נמצאים בדוחא לאחר שהשלימו שיחות בקהיר. בשיחות האלה נרשמה התקדמות בשורה של נושאים והצדדים מתקרבים להסכמות - אך ההתקדמות הייתה בשאלת הווטו על זהות המחבלים שישוחררו, פריסת הכוחות בעזה, המפתחות ועוד. מוקדי המחלוקת - ציר פילדלפי ומסדרון נצרים - יידחו לסוף, מתוך אסטרטגיה אמריקנית לנסות לסגור את רוב הנושאים, ואז לדחוק את נתניהו לפינה ולדרוש ממנו להתגמש.
גורמים המעורים בנושא אמרו כי לישראל יש מרחב גמישות שמאפשר לחמאס לרדת מהעץ ולהגיע לעסקה, אך לא מרחב גמישות שמוותר על העקרונות המרכזיים שהציב נתניהו. מאידך, גורמים אחרים סבורים כי בלי ויתור ישראלי על נוכחות בציר פילדלפי - לא תהיה עסקה, כי גם המצרים וגם חמאס מתעקשים על נסיגה ישראלית מלאה. ישראל מצידה לא חושפת את כל הקלפים, על אף שנתניהו חשף בפני מזכיר המדינה בלינקן בביקורו בישראל את מרחב הגמישות הישראלי ובלינקן שאב מכך עידוד שניתן להגיע לעסקה.
המסר הישראלי לאמריקנים הוא שאם נרגיש שיש לאן להתקדם במגעים – נתניהו ישחרר עוד חבל לצוות המו"מ להתקדם לעסקה, אבל הכול תלוי ברצינות של חמאס ובנכונות שלו להתגמש. גורם ישראלי שבקיא בפרטים אמר כי "יש הרבה יותר מכנה משותף" להגיע לעסקה מאשר לא - והעריך את הסיכויים להגיע לעסקה ב-55 אחוזים.
5 צפייה בגלריה
בלינקן
בלינקן
בלינקן בישראל. לדחוק את נתניהו לפינה
(צילום: REUTERS/Kevin Mohatt/Pool)
בישראל חותרים להגדיל את מספר החטופים החיים שישוחררו בשלב הראשון - ולא מתפשרים על פחות מ-20 עד 25 חטופים. חמאס עד כה הסכים לשחרר 12 חטופים חיים - כך שבסוגיה הזו עדיין יש פערים. כך או כך, השאלות סביב כמה חטופים ישוחררו כל כמה ימים - פתירות.
חמאס, מצידו, מעורב במו"מ יותר משהיה לפני שבוע - אך לפי שעה לא מדובר בדרג קובע. העניין נמצא בפתחו של מנהיג הארגון יחיא סינוואר, שנמצא לפי ההערכות במנהרות בחאן יונס.

הפעם, לא יהיה עוררין על התגובה

מעל האופטימיות הזהירה מאוד, מרחף החשש מפני תקיפה איראנית אפשרית כתגובה לחיסול איסמעיל הנייה - שתביא לא רק לקריסה של המו"מ, אלא עלולה לגרור את האזור למלחמה. הרמטכ"ל האמריקני שביקר במזרח התיכון, אמר רק השבוע לסוכנות הידיעות רויטרס כי הסיכון המיידי למלחמה רחבה פחת במידה לאחר המתקפה של חיזבאללה, אבל הבהיר כי "איראן עדיין מהווה סכנה משמעותית - כשהיא שוקלת את תגובתה".
5 צפייה בגלריה
כיכר פלסטין בטהרן, איראן
כיכר פלסטין בטהרן, איראן
ההערכה: טהרן לא רוצה "תקיפת ראווה"
( צילום: Majid Asgaripour/WANA West Asia News Agency/REUTERS)
מוחמד באקרי, הרמטכ"ל האיראני, השמיע ביום שני האחרון איום נוסף - ובו קבע כי "הנקמה בישראל בלתי נמנעת. איראן היא המחליטה איך ומתי. ציר ההתנגדות ינקום את דמו של הנייה, כל אחד (מהגורמים בציר - א"א) לפי התוכנית והיכולת שלו".
בינתיים, ישראל העבירה מסרים חריפים מאוד לאיראן, לפיהם עוצמת התגובה הישראלית על תקיפה איראנית תיקבע על-פי עוצמת הפעולה האיראנית. ישראל הבהירה שכבר סימנה את המשבצות שבהן תתבצע התגובה הישראלית. אם איראן תתקוף את ישראל, קבע המסר, היא מסתכנת בפגיעה במתקנים אסטרטגיים ובפגיעה בכלכלה האיראנית.
ההערכה בישראל היא שאיראן לא תקפה עד היום בגלל המסרים שקיבלה מישראל, ובגלל שהיא מבינה היטב את המשמעות של הנוכחות האמריקנית במזרח התיכון. על-פי ההערכות, איראן לא מעוניינת בתקיפת ראווה כפי שהייתה ב-14 באפריל, אלא מעוניינת בנזק משמעותי ובגביית תג מחיר על חיסול הנייה. המסר הישראלי לאיראנים היה שלא תהיה הבלגה על תקיפה והתגובה הישראלית תהיה כזאת שלא יהיה לגביה עוררין.
5 צפייה בגלריה
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום הלוויין שמעיד על נזק למכ"ם של סוללת S-300 באיספהאן (הנקודה הלבנה במרכז-ימין התמונה). הנקודות האדומות מסמלות עמדות משלימות של הסוללה שפונו אחרי התקיפה באפריל
(צילום: umbra)
ישראל, נזכיר, תקפה על-פי פרסומים זרים באיראן בתגובה למתקפה שכללה יותר מ-300 טילים וכטב"מים באפריל. המשטר האיראני המעיט בערכה של התקיפה אז, אך צילומי לוויין העידו על נזק לסוללה של מערכת ההגנה האווירית S-300, מתוצרת רוסיה, בבסיס האווירי הצבאי באיספהאן שהותקף. לפי הדיווחים, ייתכן שאותה סוללה הגנה על מתקן העשרת האורניום בנתנז.

קטאר כן, סעודיה ומצרים לא

האמריקנים, מצידם, חוששים מאוד מהמצב ולכן עושים את מירב המאמצים להגיע לעסקת חטופים. מאחורי הקלעים, כך ניתן לומר, הם מגבירים את הלחצים על ישראל ועל חמאס. בראיית ארה"ב, עסקה תמנע מלחמה. היקף הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון גדול פי שישה מהנוכחות האמריקנית אחרי 7 באוקטובר וסביב המתקפה האיראנית ב-14 באפריל. לא בכדי הם שלחו לכאן שתי נושאות מטוסים, טייסות F-22, צוללת גרעינית והציבו 10,000 חיילים בקטאר.
5 צפייה בגלריה
מטוסי קרב
מטוסי קרב
רק חלק מהסיוע האמריקני במזה"ת. "קטאר בעלת הברית החזקה והאמינה ביותר של ארה"ב והמערב"
(צילום: רויטרס, מתוך X )
ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב בראון הגיע לאזור בדיוק לשם כך - בגלל איראן. האמריקנים לחוצים להגיע לעסקה, מאחר שהם מבינים שלא יוכלו להשאיר באזור סיוע צבאי בהיקף כה חריג לאורך זמן. האמריקנים השתכנעו בינתיים להשאיר את הסיוע הצבאי באזור. ישראל ביקשה פריסה יותר רחבה של האמריקנים בסעודיה ובמצרים - אולם גם הסעודים וגם המצרים התנגדו לחניית כוחות אמריקניים בשטחם.
על כך, אמר בכיר אמריקני לבכיר ישראלי: ״קטאר היא בעלת הברית החזקה והאמינה ביותר של ארצות הברית והמערב. קטאר מעולם לא שינתה את עמדתה, בניגוד למדינות אחרות באזור. סעודיה סגרה בעבר בסיסים אמריקניים בשטחה, ואיחוד האמירויות סירבה לאחרונה לאפשר לאמריקנים לפעול משטחה נגד החות'ים בתימן. קטאר, לעומת זאת, מאפשרת לארצות הברית לחסל את קאסם סולימאני ולנהל את המלחמה במזרח התיכון נגד איראן ובעלי בריתה משטחה. ביצענו פעולות המגינות על ישראל פעם אחר פעם מקטאר״.