2 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
ברקע המשבר בצה"ל עקב המהפכה המשפטית, בשבועיים האחרונים נערכות בחיל האוויר שיחות פיקודיות בכלל הדרגים, במקביל לעיסוק בעשייה המבצעית. בשבוע האחרון קיים מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, שיחות פיקודיות עם מפקדי טייסות התחזוקה, הטייסות המבצעיות, מג"דים ומפקדי היחידות בחיל, שעסקו בנושא הלכידות בצה"ל בעת הנוכחית. בנוסף, התקיימה השבוע הערכת מצב מודיעינית מבצעית רחבה בחיל האוויר במסגרת המשך העיסוק המבצעי בחיל, לנוכח האתגרים הביטחוניים בעת זו.
בשיחה של האלוף בר עם פורום מפקדי הטייסות והיחידות המבצעיות בחיל הוא אמר בין היתר כי "זו שעתנו הגדולה והמאתגרת. אני מצפה מכם לתשומת לב יתרה ללכידות, אחדות, מבצעיות וכשירות. כל אחד מכם שמיניתי, מונה בשביל הרגעים האלה. לא בשביל הנחיתה המדויקת בזמן ובמקום ולא בשביל ליצר תמונת שמים. מיניתי אתכם בשביל התמודדות עם אתגרים כאלה, בשל יכולות המנהיגות, ההובלה והפיקוד".
מפקד חיל האוויר הדגיש: "אני סומך עליכם לא במאה אחוז אלא במאתיים. להוביל את החיל בתקופה המורכבת הזאת, כוחו של חיל האוויר אינו נמדד ברגעים הקלים אלה ברגעים קשים, רגעי המשבר, ביכולת שלנו לשמור על לכידות, אחדות, כשירות וחוסן. השבוע חווינו ימים מורכבים עבור כולנו, כמו כל עם ישראל. משימת ההגנה על המדינה ותושביה הייתה ועודנה המטרת עליונה של צה"ל, וכשמשימה זו ניצבת מול עינינו, הפוליטיקה לא תופסת מקום. אתם נושאים על כתפיכם המשימה החשובה ביותר, אתם בחזית העשייה".
דובר צה"ל בריאיון ל-ynet Live
(צילום: חגי דקל)

האלוף בר התייחס גם להשמצות שמשרתי הקבע דיווחו כי הם סופגים ברחוב: "אני שומע התבטאויות שנאמרות אל עבר משרתי החיל כאשר הם מסתובבים במדים ברחוב - אני מגבה אתכם, מאמין בכם, מעריך אתכם וסומך עליכם. ומגנה כל אמירה מהסוג הזה. היו גאים במדים, זכרו את משמעותם".
עוד אמר כי "חיל האוויר, בכל 75 שנות פעילותו, פעל על פי ערכי ורוח צה"ל, כך היה וכך יהיה. כולנו מחויבים לשמור על ערכים אלו בכל משימה או פעילות שנבצע", והזהיר: "אין לי ספק שניצבים בפנינו אתגרים רבים. אני ער לאיומים בכלל הגזרות ולנאמר על ידי אויבינו. ייתכן ובתקופה כזאת הם ינסו לבחון את גבולות הגזרה, את הלכידות והערנות שלנו. אנחנו צריכים להמשיך להיות דרוכים וערוכים. אני בטוח שכולכם חשים את האחריות. יש לנו משימות קריטיות וחשובות לביטחון מדינת ישראל ותושביה. זו המשימה העיקרית והחשובה ביותר הניצבת מול עינינו ואני סומך עליכם ובטוח בהצלחתכם".

ברקע: בצה"ל הודו כי החלה הפגיעה בכשירות הצבא

עקב חוק ביטול עילת הסבירות שאושר מוקדם יותר השבוע בסערה גדולה, לא התייצבו לימי מילואים לוחמים מיחידות מובחרות, בהן גם שייטת 13, אחרי שהתריעו במשך חודשים כי יפסיקו להתנדב. במקביל, רבים הודיעו למפקדיהם ביחידות כי לא יתנדבו יותר למילואים בגלל ביטול עילת הסבירות, בין היתר במ"מ (מערך המבצעים המיוחדים), לשם נוספו השבוע גם אנשי מילואים נוספים שהודיעו על הפסקת התנדבותם. מספרם עומד על יותר מ-1,250 מילואימניקים מהיחידה שהפסיקו את השירות מאז חודש מרץ.
2 צפייה בגלריה
צוות שלדג
צוות שלדג
( צילום: דובר צה"ל)
לפי מובילי המחאה, ב-48 השעות שחלפו מאז אישור החוק, מתוך 1,100 חותמי מכתב הטייסים ואנשי חיל האוויר, קרוב ל-830 מהחותמים כבר הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו למילואים - מתוכם 260 טייסים. לדברי מוביליה המחאה, המספרים עולים כל העת. הם אמרו כי מדובר בטייסים, אנשי מערך כטמ"מ, מערך הבקרה, המטה המבצעי ואנשי יחידות מיוחדות, כולם משרתים פעילים במילואים בחיל האוויר.
אף שצה"ל עדיין כשיר למלחמה, לראשונה העלו בצבא סימני שאלה אמיתיים בנוגע לסוגיה אם קצינים וטייסים רבים, במערכים הקריטיים ביותר, יחזרו בהם ויתייצבו אם תפרוץ מלחמה בעזה ובלבנון. הרמטכ"ל הרצי הלוי פרסם השבוע התייחסות פומבית ראשונה, ואמר כי "יום של שיא בעוצמות המחלוקת בחברה הישראלית. בתוך הטלטלה הזו, על צה"ל מוטלת אחריות גדולה להגן על מדינת ישראל ועל אזרחיה. ימי מחלוקת ומשבר דורשים להדגיש את המשותף והמאחד - משימת ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו".