האקדמאי האוסטרלי טימות'י וויקס, שבמשך שלוש שנים הוחזק בשבי הטליבאן עד ששוחרר ב-2019 וחזר לארצו, הגיע בסוף השבוע לביקור באפגניסטן, אותה מדינה שבה הוחזק כחטוף במשך כ-1,200 ימים, ותועד מתחבק עם לוחמי הטליבאן – אותו ארגון ששלל ממנו את חירותו לתקופה ארוכה כל כך. "משפחתי מודאגת, אבל באתי לכאן כי אני שם את מבטחי באללה ובאחים שלי פה", אמר וויקס, שהתאסלם במהלך תקופת השבי.
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן חטוף אוסטרלי טימות'י וויקס שהוחזק 3 שנים ע"י טליבאן חוזר לביקור מחבק את אנשי הארגון
אפגניסטן חטוף אוסטרלי טימות'י וויקס שהוחזק 3 שנים ע"י טליבאן חוזר לביקור מחבק את אנשי הארגון
וויקס מתחבק עם דובר משטרת הטליבאן בקאבול. בא "לחגוג שנה לאמירות האיסלאמית"
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן חטוף אוסטרלי טימות'י וויקס שהוחזק 3 שנים ע"י טליבאן חוזר לביקור מחבק את אנשי הארגון
אפגניסטן חטוף אוסטרלי טימות'י וויקס שהוחזק 3 שנים ע"י טליבאן חוזר לביקור מחבק את אנשי הארגון
"כמה מהשובים שלי היו נחמדים מאוד". וויקס באפגניסטן בסוף השבוע
וויקס הגיע לבירה קאבול ביום שישי אחר הצהריים, והוא תועד מתחבק עם חאלד זדראן, דובר משטרת הטליבאן, ועם אנשים נוספים בארגון. לעיתונאים הסביר כי החזרה לאפגניסטן היא חלק מה"מסע" שלו: "כפי שאתם יודעים הגעתי לכאן לראשונה לפני שש שנים עם החלום ללמוד על אפגניסטן, ועכשיו אני חוזר לכאן כדי להשלים את המסע", אמר לרשת Tolo News האפגנית. "אני בא לכאן גם כדי לציין את חגיגות השנה להקמת ממשלתה של האמירות האיסלאמית של אפגניסטן", אמר, כשכוונתו לממשלת הטליבאן, שעם עלייתה לשלטון באוגוסט אשתקד הכריזה על המדינה כ"אמירוּת איסלאמית".
וויקס, בן 53 כיום, כבר הפתיע בעבר כשהשמיע מילים חמות על אנשי הטליבאן: במסיבת עיתונאים באוסטרליה עם שובו ב-2019 סיפר שכמה מאנשי הארגון שהשגיחו עליו בזמן השבי היו למעשה "אנשים נחמדים מאוד", כלשונו. "אני לא שונא אותם בכלל", אמר אז, "לחלק מהם יש לי כבוד גדול, אהבה גדולה כמעט. חלק מהם היו אנשים כל כך מלאי חמלה, כל כך כל כך נחמדים, וזה באמת גרם לי לחשוב – 'איך הם הגיעו למצב הזה?'. אני יודע שהרבה אנשים לא מכירים בזה, אבל מבחינתי – הם היו חיילים, וחיילים ממלאים פקודות של המפקדים שלהם. אין להם ברירה". וויקס סיפר אז כי ביום שבו הוא וקווין קינג, החטוף האמריקני שהוחזק איתו בשבי, שוחררו, הוא אף חיבק חלק מאנשי הטליבאן.
7 צפייה בגלריה
אוסטרליה טימותי וויקס שבוי שוחרר מה טליבאן
אוסטרליה טימותי וויקס שבוי שוחרר מה טליבאן
משמאל: וויקס בוכה בסרטון מהשבי. מימין: אחרי החזרה לאוסטרליה. "חיילים רק מבצעים פקודות"
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן חטוף אוסטרלי לשעבר טימות'י וויקס מבקר את אנשי ה טליבאן
אפגניסטן חטוף אוסטרלי לשעבר טימות'י וויקס מבקר את אנשי ה טליבאן
עם אנשי הטליבאן בקאבול בסוף השבוע. בכיר הארגון בירך: "עומאר היקר! ברוך הבא לאפגניסטן החופשית והעצמאית!"
וויקס וקינג נחטפו באוגוסט 2016 מחוץ לאוניברסיטה האמריקנית של אפגניסטן בבירה קאבול, לשם הגיע וויקס 33 ימים לפני כן כדי ללמד אנגלית. הפעם האחרונה שבה נראו עד שחרורם בנובמבר 2019 הייתה בסרטון וידאו שפורסם ב-2017: בסרטון ההוא הם הופיעו מול המצלמה חיוורים ומותשים, פרצו בבכי וביקשו מממשלותיהם לדאוג שישוחררו. עסקת שחרורם נחתמה שנתיים אחר כך, כשהממשלה הפרו-מערבית ששלטה באותם ימים באפגניסטן הסכימה לשחרר תמורתם מהכלא שלושה בכירים בטליבאן.
בהמשך התברר כי וויקס, שגדל בבית נוצרי במדינת ניו סאות' וויילס באוסטרליה, הפך לתומך נלהב של הטליבאן אחרי שהתאסלם במאי 2018, בעודו מוחזק בשבי. אחרי התאסלמותו שינה את שמו ל"ג'יבריל עומאר", שם שלדבריו מסמל את המלאך ג'יבריל ששמר עליו בימים שבהם הטליבאן החזיק בו. הוא סיפר כי שומריו הם שנתנו לו השראה להתאסלם, משום שהתרשם מהאמונה הבלתי ניתנת לערעור שלהם. גם לקראת הביקור הנוכחי שלו באפגניסטן הרעיף שבחים על לוחמי הארגון: "העברתי שלוש שנים וחצי עם חיילי הטליבאן, וראיתי אותם באור שאף אחד אחר לא זכה לראות".

נפגש עם בכיר הטליבאן – והפר את חוק הסנקציות

עם הגיעו לקאבול ביום שישי נפגש וויקס בין השאר עם בכיר הטליבאן אנאס חקאני, אחד משלושת האסירים ששוחררו תמורתו בעסקת חילופי השבויים ב-2019. חקאני עצמו כתב בטוויטר אחרי פגישתם: "טימות'י וויקס ואני עברנו דרך 'לא מהנה'. במסע הקשה שלי הבנתי את משמעות הסבל, שאני לעולם לא מאחל לאחרים. הוא פגש אנשים שעם מוסר גבוה שינו את עולמו והפכו אותו לג'יבריל עומאר. עומאר היקר! ברוך הבא לאפגניסטן החופשית והעצמאית!".
7 צפייה בגלריה
 טימות'י וויקס ו קווין קינג ב שבי טליבאן אפגניסטן
 טימות'י וויקס ו קווין קינג ב שבי טליבאן אפגניסטן
וויקס (משמאל) וקינג מצולמים חיוורים בשבי. העונש על הפרת הסנקציות האוסטרליות על הטליבאן: עד 10 שנות מאסר
(צילום: AP)
בהצהרותיו בקאבול בסוף השבוע התעקש וויקס כי למרות המאמצים והמשאבים הרבים שהשקיעו ממשלות אוסטרליה וארה"ב בהבטחת שחרורו יש לו זכות לשוב לאפגניסטן ואל חיק הטליבאן: "הייתי אסיר. זה לא היה קל, ספגתי מכות, הוחזקתי בתנאים קשים. אבל אחרי כל זה, הנה אני כאן שוב. גם את זה אני לא עושה בלי קושי. משפחתי מודאגת, אבל באתי לכאן כי אני שם את מבטחי באללה ובאחים שלי פה". יצוין כי בשובו לאפגניסטן ובפגישתו עם אנשי הטליבאן מפר וויקס את הסנקציות שהטילה אוסטרליה על הארגון – עבירה שהעונש האפשרי עליה מגיע ל-10 שנות מאסר ויכולה להיות מומרת בקנסות כבדים.
מאז נפילת אפגניסטן לידי הטליבאן באוגוסט של השנה שעברה השמיע וויקס כמה וכמה הצהרות בעד המשטר האיסלאמיסטי החדש-ישן שהנהיג הארגון במדינה. הוא התעקש כי העובדה שהטליבאן הצליח לכבוש את קאבול מהר כל כך נובעת מכך שבניגוד לתפיסה במערב, הארגון זוכה לתמיכה עממית עצומה, וכי לפיכך שלטונו לגיטימי. את דברי האהדה שלו לאיסלאמיסטים משמיע וויקס אף שבשנה שחלפה מאז עלייתם לשלטון הם לא עמדו בהבטחתם לנהוג בכבוד באוכלוסייה האזרחית ולשמור על זכויות האדם, ובפרט על זכויות הנשים.
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן הפגנת נשים שנה ל שלטון טליבאן לוחמי טליבאן ירו באוויר ו היכו
אפגניסטן הפגנת נשים שנה ל שלטון טליבאן לוחמי טליבאן ירו באוויר ו היכו
נשים בורחות מהיריות של לוחמי הטליבאן, שבאו לפזר את ההפגנה שלהן בקאבול בסוף השבוע
(צילום: AFP)
בהצהרותיו בקאבול בסוף השבוע התעקש וויקס כי למרות המאמצים והמשאבים הרבים שהשקיעו ממשלות אוסטרליה וארה"ב בהבטחת שחרורו יש לו זכות לשוב לאפגניסטן ואל חיק הטליבאן: "הייתי אסיר. זה לא היה קל, ספגתי מכות, הוחזקתי בתנאים קשים. אבל אחרי כל זה, הנה אני כאן שוב. גם את זה אני לא עושה בלי קושי. משפחתי מודאגת, אבל באתי לכאן כי אני ש את מבטחי באללה ובאחים שלי פה". יצוין כי בשובו לאפגניסטן ובפגישתו עם אנשי הטליבאן מפר וויקס את הסנקציות שהטילה אוסטרליה על הארגון – עבירה שהעונש האפשרי עליה מגיע ל-10 שנות מאסר ויכולה להיות מומרת בקנסות כבדים.
פורסם לראשונה: 23:04, 14.08.22