אחרי שבית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) קבע כי ישראל חייבת לפתוח את מעבר רפיח, צה"ל דילל כוחות במזרח העיר, וחטיבת גבעתי יצאה הלילה (בין שבת לראשון) לישראל מהאזור שבו פעלה מהלילה הראשון של המבצע לפני כשלושה שבועות.
תיעוד מפעילות הכוחות
(צילום: דובר צה"ל)

הכותרת
חמאס לא מובס ובלי רוח גבית מהאג | אבי יששכרוף
29:08
בצבא אומרים שמדובר ב"רענון והחזרת כשירות". במבצע עדיין יש ארבעה צוותי קרב חטיבתיים מהנח"ל, 401, 12 והקומנדו - כולם תחת אוגדה 162. יציאת גבעתי מהעיר הדרומית ברצועה מגיעה על רקע הדיווחים כי ישראל תאפשר את פתיחתו מחדש של מעבר רפיח על-ידי הצבא המצרי מצידו הדרומי של המעבר, לטובת הכנסה נוספת של סיוע הומניטרי, ובהתאם יורחקו כוחות מהאזור.
במקביל ליציאת הכוחות, הפלסטינים מדווחים על התקדמות טנקים לעבר בית החולים האמירתי ברפיח, שנמצא בשכונת תל א-סולטאן. "מדובר בהתקדמות קרקעית", דווח. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח בסוף השבוע כי טנקים של צה"ל מתקדמים עמוק יותר אל תוך רפיח. בעיר הדרומית דיווחו תושבים על פיצוצים ועשן שמיתמר מרחוק, בזמן שטנקים נעים לתוך השכונה אל-ג'ניינה שבמזרח העיר.
הכותרות ברחבי העולם, נדגיש, טענו כי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל "לעצור מיד את הפעולה ברפיח", אבל המציאות שונה כאשר בוחנים את הפרטים לאשורם. אף שלא נראה שיש מחלוקת שהצו מוסיף ללחץ הבינלאומי על ישראל, שמתוארת בעולם יותר ויותר כמבודדת, גורמים ישראלים רשמיים אמרו אמש כי הצו שהשופטים פרסמו מנוסח באופן זהיר למדי – שאינו מחייב את הפסקת הלחימה ברפיח או מונע מישראל להגן על עצמה.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועת עזה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועת עזה
גבעתי יוצאת מרפיח, שלושה שבועות אחרי שהתחילה את הפעולה בפאתיה
(צילום: דובר צה"ל)
נזכיר כי דקות לאחר הכרעת בית הדין בהאג בנוגע לרפיח, התרחשה שם תקיפה חריגה בעוצמתה - כשלפי דיווחים זרים היעד הוא המח"ט של חמאס בעיר, מוחמד שבאנה. לפי הדיווחים, היה ניסיון לחסלו לפחות עוד פעם אחת במלחמה בחודש דצמבר. ביתו של שבאנה הופצץ מספר פעמים והוא שרד כמה ניסיונות התנקשות. הוא נחשב ליעד לחיסול מ-7 באוקטובר, ללא קשר לפעולה הקרקעית ברפיח.
שבאנה, המכונה "אבו אנאס", עבד ברוב הזרועות של חמאס לפני שהצטרף למנגנון הצבאי שלה. הוא השתתף בכמה פעולות טרור, ובמהלך המלחמה הנהגת חמאס מינתה אותו להיות אחראי על משרד התקשורת של גדודי אל-קסאם ברפיח. לשבאנה היה תפקיד מרכזי בפיתוח רשת מנהרות ופיגועי חמאס שיצאו מהן.