באסותא טענו כי לא דיווחו למשרד הבריאות על האפשרות למחדל הפריה נוסף בגלל שהבירור בנושא היה בשלב "מאוד ראשוני", אבל במשרד הבריאות - ששמע עליו רק מגורם שלישי ולא מרשת בתי החולים הפרטיים - דוחים זאת ותוקפים בחריפות. בהודעה שהמשרד פרסם אחר הצהריים (יום ו') נכתב כי אסותא לא דיווחה על האירוע בניגוד לנהלים - ונשללה גם הטענה של אסותא בדבר חשש מפגיעה בחיסיון הרפואי של בני הזוג במקרה החדש שנחשף, במסגרתו נולד ב-2018 בן באמצעות הפריה חוץ-גופית (IVF), וכעת התברר כי אינו תואם גנטית לאביו.
3 צפייה בגלריה
אסותא רמת החייל
אסותא רמת החייל
סניף רמת החייל של אסותא, ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
(צילום: אבי חי, אוראל כהן )
"המשרד רואה בחומרה את העובדה כי אסותא רמת החייל לא דיווחו על האירוע למרות נהלי המשרד וחוזר חטיבת הרפואה", נמסר. "על פי הנהלים יש לדווח על כל אירוע משמעותי וחריג, אין כל ספק שכך המקרה באירוע זה. דיווחים מסוג זה לגורמים מקצועיים ומוסמכים במשרד הבריאות נעשים על פי כל דין ושומרים על החיסיון הרפואי ממילא. תמוה אם כך, מדוע דיווחו באסותא על האירוע הקודם שגם הוא חוסה תחת חיסיון רפואי ובאירוע זה לא דיווחו", הוסיפו - בהתייחסות לפרשה הקודמת שנחשפה בשנה שעברה, אז הוחזר בטעות עובר לרחמה של אישה שאינו שייך לה ולבן זוגה.
בהודעת משרד הבריאות נמסר עוד: "באחריות המוסד הרפואי לקיים בירור מעמיק וייסודי במקביל לדיווח מיידי למשרד. כך מצופה מכל מוסד רפואי. לאחר בדיקה של משרד הבריאות מול אסותא רמת החייל התברר כי לא כך היו פני הדברים. ללא בדיקה מעמיקה של האירוע לא ניתן לקבוע מה התרחש. כל רמיזה או אמירה אחרת איננה אחראית".
במשרד הוסיפו כי הם ממשיכים "לבדוק את האירוע", על רקע שינוי הגרסה של אסותא: הלילה מסרה הרשת כי "ייתכן שהיה עירוב של תרומת זרע" - אבל היום היא הודיעה כי "לאחר בדיקות שערכנו גם הבוקר, אין לנו אינדיקציה לתקלה שאירעה באסותא". הרשת טענה גם כי השיח שניהלה מול ההורים במקרה החדש "העלה סימני שאלה" (אותם היא לא פירטה, לכאורה בגלל רצון שלא לפגוע בחיסיון הרפואי שלהם).
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה הפריה חוץ גופית
אילוס אילוסטרציה הפריה חוץ גופית
הפריה חוץ-גופית. באסותא טענו: "השיח עם בני הזוג עלה סימני שאלה"
(צילום: shutterstock)
המקרה החדש, נזכיר, נחשף אמש בהודעה דרמטית של משרד הבריאות - שכאמור קיבל מידע ראשוני על המקרה מגורם שלישי, ולא מאסותא עצמה: הבן שנמצא כעת כלא תואם גנטית לאביו נולד בעקבות הפריה חוץ-גופית בסניף אסותא ברמת החייל, שנערכה בדצמבר 2018. החשד להיעדר התאמה גנטית בין השניים התעורר על רקע בריאותי וחשש לבעיות גנטיות שמהן סובל הילד, ובאמצעות מכון לבדיקות גנטיות בארץ הועברה בדיקת התאמה גנטית לגרמניה - שהעידה על כך שאין התאמה גנטית בין הילד לאבא.
תחילה סברו הצדדים שמדובר בטעות, אך בדיקה נוספת שבוצעה חזרה עם אותן תוצאות, ואז החשש אומת. לטענת גורמים המעורבים בפרטים, באסותא בוודאות הכירו את המקרה שאירע בסניף רמת החייל עוד לפני שדווח עליו לפני כיומיים למשרד הבריאות. באסותא טענו כאמור בהודעה שפרסמו במהלך הלילה כי ייתכן שהיה "עירוב של תרומת זרע", אבל תוך שעות שינו גרסה וטענו כי "אין אינדיקציה לתקלה". הם ציינו כי בני הזוג פנו אליהם "לפני כשבועיים, ובשיחה בעל פה טענו לאי התאמה גנטית בין הילד לאב, על סמך בדיקה שביצעו במעבדה מחוץ לישראל. השיח עם הזוג העלה סימני שאלה, ומפאת החיסיון הרפואי לא נרחיב כעת".
באסותא ניסו להסביר מדוע לא דיווחו למשרד הבריאות ואמרו כי "השיח נעשה בעל פה בלבד - תוצאות הבדיקה אינן בידי אסותא, והזוג דרש באופן חד-משמעי שלא לבצע בירור ולא להרחיב את מעגל המעורבים, על מנת לוודא שפרטיותו וחיסיונו ישמרו. נוכח הדרישות הללו, אסותא נמצאת עוד בשלב מאוד ראשוני של הבירור, ולא ברור אם היה אירוע, מה היה, והאם אסותא מעורבת בכך. משכך, גם לא היה בשלב זה מקום לדיווח למשרד הבריאות".
"אין לקשור את המקרה הלא ברור מ-2018 לאירוע התקלה המצער שאירע באסותא ראשון לציון", טענו עוד. "מאז 2018 תהליכים רבים, תשתיות ונהלי עבודה השתנו מאוד. עוד תהליכי שיפור טכנולוגיים וניהוליים הוכנסו - חלקם לראשונה בישראל - בעקבות האירוע שאירע באסותא ראשון לציון. נמשיך לעדכן את משרד הבריאות והציבור ככל שיתבהרו הפרטים".
3 צפייה בגלריה
אסותא ראשון לציון והתינוקת סופיה ממחדל ההפריה שנחשף אשתקד
אסותא ראשון לציון והתינוקת סופיה ממחדל ההפריה שנחשף אשתקד
אסותא ראשון לציון והתינוקת סופיה ממחדל ההפריה שנחשף אשתקד
(צילום: קובי קואנקס)
המקרה החדש נחשף כשמונה חודשים בלבד לאחר חשיפת מחדל ההפריה הקודם באסותא - שאירע בסניף ראשון לציון של הרשת - ובמסגרתו נולדה התינוקת סופיה להורים שאינם הוריה הביולוגיים. היא נולדה בעקבות החלפת עוברים שגויה בין ההורים הביולוגיים של התינוקת - שלא אותרו - לבין אלה שלהם היא נולדה.
הפרשה הגיעה לקיצה רק בשבוע שעבר, כאשר נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה כי אין מקום לקיים דיון נוסף בפסק דין קודם ולפיו אין לערוך בדיקה גנטית לשש מטופלות ובני הזוג של חמש מהן - שביקשו לעשות זאת כדי לבדוק אם הם הוריה הביולוגיים של התינוקת. בהחלטתה לדחות את הבקשה לקיום דיון נוסף ציינה הנשיאה כי "מדובר בפרשה קשה ומורכבת אשר יש לייחל ולקוות כי היא נדירה ביותר ולא תישנה".
בחודש מרץ האחרון פרסם משרד הבריאות את עיקרי מסקנות הוועדה שבחנה את פרשת החלפת העוברים באסותא ראשון לציון. הוועדה העריכה כי מקור הטעות היה בהכנה מוקדמת של הביציות המופרות, בניגוד לנוהל. בהמשך, ליקוי בזיהוי המטופלת שהמתינה בחדר ההחזרות הביא ככל הנראה להחלפת העוברים. בדוח נקבע עוד כי "עומס העבודה שבו נמצא צוות האמבריולוגים הוא מקור ההפרה של הנהלים" וכי היה "דילוג על שלבי עבודה הכרחיים על פי נהלים אלה".
הוועדה מתחה ביקורת קשה על האופן שבו התנהל אסותא ראשון לציון, וכתבה כי למרות גידול רב בהיקף המטופלים ביחידת ה-IVF מאז 2017 - לא הייתה לכך התאמה מבחינת תנאי העבודה ומצבת כוח האדם הנדרשת. "לא בוצעה התאמה ראויה של המנגנונים הנדרשים להבטחת איכות ובטיחות הטיפול, כאשר השיקול הכלכלי מאפיל על השיקולים הרפואיים", נכתב - ונטען גם כי הדבר הפך את המוסד הרפואי ל"פס ייצור".