בעקבות הפרסום ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, על ההחלטה שצפויה להתקבל במועצת העיר קייב להנצחת שמו של בכיר האס-אס, וולודימיר קוביוביץ', בשם רחוב בעיר - ראש העיר קייב, ויטלי קליצ'קו, הבטיח הבוקר (שלישי) לשגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, שההחלטה על קריאת הרחוב לא תתקבל.
2 צפייה בגלריה
וולודימיר קוביוביץ'
וולודימיר קוביוביץ'
וולודימיר קוביוביץ'
2 צפייה בגלריה
ויטלי קליצ'קו ראש העיר קייב אוקראינה בצל מלחמה עם רוסיה
ויטלי קליצ'קו ראש העיר קייב אוקראינה בצל מלחמה עם רוסיה
הבטיח שההחלטה לא תתקבל. ראש העיר קייב, ויטלי קליצ'קו
(צילום: AP )
מועצת העיר קייב הקימה ועדת מומחים היסטוריים שתמליץ על שמות חדשים לרחובות בעיר, ובהם רחוב פז'בלסקי. המועצה העלתה להצבעה דיגיטלית בקרב תושבי העיר שלושה שמות, מתוכם קוביוביץ' קיבל את רוב הקולות - 31%. אולם, בעקבות הפרסום על ההחלטה, פנה השגריר ברודסקי למשרד החוץ האוקראיני ולראש העיר קייב וביקש לעצור את המהלך.
במהלך מלחמת העולם השנייה, עמד קוביוביץ' בראש הוועד המרכזי של אוקראינה, שפרסם באוגוסט 1942 הודעה רשמית על גירוש יהודים, וכל מי שיסתיר אותם. 50 אלף יהודים גורשו אז למחנה ההשמדה בלז'ץ, שם נרצחו. בסך הכל נרצחו יותר מ-150 אלף יהודים אוקראינים. קוביוביץ' היה ממקימי יחידת הוואפן אס-אס (האס-אס החמוש, שהייתה הזרוע הצבאית של האס-אס).
אדוארד דולנסקי, יו"ר הוועד היהודי באוקראינה אמר: "לקרוא רחוב עם שם קוביוביץ' זו הכחשה מוחלטת של השואה וכישלון מוסרי מהדהד של מועצת העיר קייב".
שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי שיגר מכתב לשגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורנייצ'וק, עם בקשה לבטל את ההחלטה. במכתב הביע שיקלי דאגה מכוונת קייב להנציח את שמו של בכיר האס.אס. הוא הדגיש כי ישנה עלייה חדה באירועים אנטישמיים אלימים באירופה, והמגמה המדאיגה מתפשטת גם ברשת. בהקשר זה, לדבריו, מתן שמות והאדרה של אנשים ששיתפו פעולה עם המשטר הנאצי, וגרמו לרצח אלפי יהודים חפים מפשע, מגביר את ההתבטאויות האנטישמיות. השר שיקלי פנה אישית לשגריר בבקשה לגרום לביטול ההחלטה על-ידי הרשויות האוקראיניות.