העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש (יום חמישי) כי מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, הודיע למתווכות - באמצעות שליחיו - כי ארגון הטרור "לא יתפרק מנשקו ולא יחתום על הסכם שמבקש זאת". לפי הדיווח, סינוואר הדגיש כי חמאס יסכים לעסקה שעומדת על הפרק רק אם ישראל תתחייב במסגרתה להפסקת אש קבועה.
ובינתיים, דובר משרד החוץ של קטאר, מג'ד אל-אנסרי, אמר כי חמאס עדיין לא העביר למתווכות את תגובתו הרשמית להצעת הפסקת האש. לדבריו, חמאס עדיין בוחן את ההצעה, ומאמצי קטאר, מצרים וארה"ב נמשכים. רשת CNN דיווחה כי ממשל ביידן מפעיל לחץ על קטאר ובעלות ברית נוספות במזרח התיכון "להשמיע איומים ספציפיים נגד חמאס", כחלק מהניסיון ללחוץ על ארגון הטרור לקבל את ההצעה העומדת על הפרק. בדיווח צוין כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן קיים שיחות רבות עם שחקני מפתח במזרח התיכון מאז יום שישי, וגורמים רבים נוספים במחלקת המדינה עסקו בכך גם כן.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר ותיעוד שלו במנהרה ברצועה
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
הדיווח בוול סטריט ג'ורנל – והטענה של קטאר – התפרסמו זמן קצר אחרי שדווח כי חמאס למעשה כבר החליט לדחות את ההצעה הישראלית לעסקה, בטענה שהיא "שונה מהותית" מהמתווה שהציג הנשיא ג'ו ביידן בנאומו לפני כשבוע. "לאחר שעיינו בתוכן ההצעה הישראלית, התברר כי מדובר במתווה שאינו מניח את היסודות הנכונים להסכם הרצוי, שכן אינו מבטיח הפסקת אש קבועה אלא זמנית", נכתב במסמך של ארגון הטרור שפורסם בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית.
בישראל מדגישים, כמו קטאר, כי לא הגיעה עדיין תשובה רשמית מארגון הטרור. שעה קלה לאחר הדיווח הבוקר על דחיית העסקה לכאורה מצד חמאס, הודיעה לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על ביטול כינוס קבינט המלחמה והקבינט המורחב, שתוכננו לאתמול בערב. הם לא מסרו הסבר כלשהו לביטול כינוס הקבינטים. הם צפויים להתקיים ביום ראשון.
הדיווח על התגובה של סינוואר מגיע ימים אחדים אחרי שכבר דווח שהוא אינו ממהר להגיע לעסקה, וכי במסרים קודמים שלו למתווכות הוא אמר שישראל נשאבת ל"בוץ" ברצועה והופכת למדינה מצורעת בזירה הבינלאומית – כשבמקביל הסוגיה הפלסטינית זוכה לעדנה (רק בשבוע שעבר, נזכיר, הכירו ארבע מדינות אירופיות במדינה פלסטינית).
2 צפייה בגלריה
ביידן בלחץ כפול - על ישראל וחמאס
ביידן בלחץ כפול - על ישראל וחמאס
ביידן בלחץ כפול - על ישראל וחמאס
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
לפי הדיווח הקודם, שהתפרסם השבוע גם כן ב"וול סטריט ג'ורנל", הנהגת חמאס בחו"ל כן מעוניינת לסיים את המלחמה – ומוכנה לעשות זאת בעסקה שתכלול ערבויות לשרידות הארגון ולכך שימשיך לקבל "תפקיד מתמשך בשלטון ברצועה", לשון הדיווח. מנהיג הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, שיושב בדוחא, הצהיר השבוע כי ארגון הטרור יסכים לדון אך ורק בעסקה שתוביל לסיום המלחמה - כך שבינתיים נראה שהוא וסינוואר מתואמים בהקשר זה.
חרף האיתותים השליליים מחמאס, המאמצים האמריקניים לקידום עסקה נמשכים כל העת: שלשום הגיע לקטאר ראש ה-CIA ביל ברנס, ולקהיר הגיע שליחו המיוחד של הנשיא ביידן, ברט מקגורק. כחלק מהלחץ על חמאס, ביידן ו-16 מנהיגי מדינות נוספות בעולם גם קראו היום לחמאס לקבל את העסקה, והדגישו כי ישראל מוכנה להתקדם איתה.
ברנס פנה לקטאר ולבכירים המצרים שנכחו בפגישות, וביקש כי יודיעו להנהגת חמאס שמתווכחים בינלאומיים יערבו לכך שהפסקת האש תחול כבר בשבוע השלישי לשלב הראשון של העסקה. עוד הוא ציין כי כלל תנאי הפסקת האש יוסכמו עד לשבוע החמישי של אותו השלב. למרות זאת, הנייה סירב להצעה, וגורמים בקטאר ובמצרים הודיעו לו על הסנקציות האפשריות שיוטלו עליו בהוראות ארה"ב. גורם הבקי בשיחות המו"מ אמר לוול סטריט ג'ורנל כי המתווכחות יודעות שייאלצו לגרש את הבכירים אם הממשל האמריקני יבקשו מהם לעשות זאת.
לצד זאת, וכחלק משיטת "הלחץ הכפול" של ביידן - החושש שישראל לא תאשר בסופו של דבר את המתווה שהיא עצמה גיבשה - קראו ביידן ושאר המנהיגים לשני הצדדים "להתפשר" כדי להוציא את ההסכם אל הפועל. "ברגע מכריע זה, אנחנו קוראים למנהיגי ישראל, כמו גם לחמאס, לעשות כל פשרה סופית שנדרשת עבור סגירת העסקה", נכתב בהצהרה של ביידן ומנהיגי גרמניה, בריטניה, צרפת, קנדה, ארגנטינה, אוסטריה, ברזיל, בולגריה, קולומביה, דנמרק, פולין, פורטוגל, רומניה, סרביה, ספרד ותאילנד - מדינות שלפי ההודעה אזרחיהן מוחזקים בשבי ברצועה.
ביידן חושף את ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)

סוגיית המחלוקת המרכזית, נזכיר, נותרה כמו לכל אורך החודשים האחרונים שאלת סיום המלחמה. בעוד בחמאס דורשים מתווה שיוביל לסיום מוחלט של הלחימה ונסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה, ראש הממשלה נתניהו הבהיר, אחרי שהנשיא ביידן חשף את המתווה הישראלי, כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה בתום השלב הראשון של הפסקת אש זמנית בת שישה שבועות.
על-פי דברי ביידן, במהלך השלב הראשון שבו ישוחררו חטופים מהקטגוריות ההומניטריות - בהם נשים, קשישים ופצועים - יחל משא ומתן על השלב השני שבו תהיה הפסקת אש מוחלטת, נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה ושחרור כל שאר החטופים. ביידן אמר כי המו"מ על השלב השני יימשך גם אם יגלוש אל מעבר לששת השבועות של השלב הראשון, וכי הפסקת האש הזמנית תימשך כל עוד השיחות נמשכות - אולם נתניהו הבהיר (כשברקע האיום בפירוק הממשלה מצד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'), כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה אם תבין שהמו"מ "עקר".
פורסם לראשונה: 20:31, 06.06.24