אלוף במיל' תמיר הימן: הולכים לתקופה מורכבת בזירה הפלסטינית
(צילום: אסף חן)

צה"ל תקף הלילה (בין שבת לראשון) אתר מרכזי של חמאס לייצור רקטות ברצועת עזה בתגובה על שיגור הרקטה לשטח ישראל, לראשונה זה חודש - ובפעם השנייה למעשה מאז סיום מבצע "עלות השחר", בחודש אוגוסט.
בצה"ל ציינו כי האתר שהותקף הלילה על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר משמש כ"אתר מרכזי לייצור מרבית הרקטות של הארגון ברצועה". בנוסף, תקף חיל האוויר מנהרת טרור של חמאס בדרום הרצועה. "התקיפה הלילה ממשיכה את מגמת הפגיעה ביכולת ההתעצמות של חמאס ברצועה", נמסר מדובר צה"ל. במהלך התקיפה בוצע ירי לעבר מטוסי הקרב - ובעקבותיו הופעלה התרעה בשטחים פתוחים בדרום עוטף עזה - סמוך ליישובים שלומית ובני נצרים.
גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלו אחריות על הירי: "ההגנה האווירית שלנו הגיבה היום עם טילי קרקע-אוויר וטילי נ"מ, למטוסי הקרב הציוניים העוינים בשמי רצועת עזה". בתגובה תקף צה"ל עמדה צבאית של הארגון.
תיעוד מתקיפת צה"ל, הלילה
(צילום: דובר צה''ל)

5 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה, הלילה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
שיגור רקטה מרצועת עזה
שיגור רקטה מרצועת עזה
הירי מהרצועה, במהלך תקיפת צה"ל
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
חיל האוויר תקף "אתר מרכזי לייצור מרבית הרקטות של חמאס ברצועה"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
יעד התקיפה של חיל האוויר
יעד התקיפה של חיל האוויר
אחד מיעדי התקיפה של חיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
מיקום נפילת הרקטה
מיקום נפילת הרקטה
מיקום נפילת הרקטה, עשרות מטרים מהגבול
אמש זוהה שיגור אחד משטח הרצועה, והרקטה נפלה בשטח פתוח סמוך לגבול, לא הרחק מנחל עוז. בצה"ל אמרו כי לא שוגרו מיירטים, ויש "שגרה מלאה בעורף".
הירי התרחש כמעט שלושה ימים לאחר חיסולו של מוחמד אל-סעדי, מפקד שטח ב"חטיבת ג'נין" וחבר הג'יהאד האיסלאמי. אל-סעדי, שאחרי מותו הוכרזה שביתה כללית בג'נין, היה מפקד מוכר שאחראי לחימוש פעילים ולפיגועי ירי לעבר כוחות הביטחון - וגם אחד האחראים לחטיפתו של טירן פרו בן ה-18 מבית החולים בג'נין. לצד אל-סעדי נהרג באותה פעולה בג'נין גם נעים זביידי, בן דודו של המחבל זכריא זביידי.
לאחר חיסול אל-סעדי וזביידי, התקשר מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה למשפחותיהם, הביע תנחומים והבטיח: "המאבק עם האויב הוא ארוך, השהידים שלנו הם חומת החופש של עמנו וקו ההגנה של ארצנו". הוא תיאר את ההרוגים כמי "שנמצאים בקו החזית הראשון". תומכי הארגון דרשו נקמה על חיסול אל-סעדי - וזו כנראה הגיעה בדמות הירי מעזה. לצד זאת, בחמאס - ובעיקר בקטאר מארחת המונדיאל - ממשיכים ללחוץ על הג'יהאד האיסלאמי לא להבעיר את השטח.
הפעם האחרונה שבה שוגרו רקטות מהרצועה הייתה לפני חודש. אז יורטה רקטה ששוגרה לעבר מועצת אשכול, ולא היו נפגעים. לאחר מכן באותו ערב זוהו שלושה שיגורים נוספים משטח הרצועה, אך אלו כשלו ונפלו בשטח הרצועה. הג'יהאד האיסלאמי לקח אז אחריות לירי ואמר כי מדובר בתגובה להריגת מפקד ב"חטיבת ג'נין" בצהרי אותו יום. אז היה זה הירי הראשון מהרצועה מאז מבצע "עלות השחר", שהסתיים לפני כמעט ארבעה חודשים ובמהלכו שיגר הג'יהאד האיסלאמי יותר מאלף רקטות לשטח ישראל.
השתתפו בהכנת הכתבה: עינב חלבי