שר הביטחון יואב גלנט העניק היום (שני) סקירה ביטחונית לוועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין. במהלך הדיון, חברי כנסת מהליכוד תקפו את גלנט ושאלו מדוע ישראל לא יוצאת למלחמה בלבנון. הוא, בתגובה הסביר מדוע בעבר חתר לכך, והיום כבר לא: "התנאים שיש היום למלחמה בלבנון הפוכים ממה שהיה בתחילת המלחמה".
לאחר מכן, גלנט מתח ביקורת מרומזת על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני שומע את כל הגיבורים עם התופים, 'הניצחון המוחלט' והקשקושים האלה. את אומץ הלב ראיתי כשזה בא לדיון". חברת הכנסת טלי גוטליב השיבה לו כי "אני לא מוכנה שתגיד על דברי ראש הממשלה קשקוש ותופי טם טם". גלנט אמר: "אני מוכן להתעמת עם עובדות ומעשים, אולי בתקשורת ובפוליטיקה אני חלש, אבל בביטחון אני יודע מה אני אומר".
גלנט בוועדת חוץ וביטחון
(צילום: שירה קינן)

2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בסקירה ביטחונית לועדת חוץ וביטחון, בראשות ח״כ יולי אדלשטיין
שר הביטחון יואב גלנט בסקירה ביטחונית לועדת חוץ וביטחון, בראשות ח״כ יולי אדלשטיין
יו"ר הוועדה אמר שנדרשת הכרעה בדרג המדיני. אדלשטיין לצד גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בהמשך פרסמה גוטליב פנייה פומבית ברשת X לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה קראה לו לפטר את גלנט. היא טענה כי אדלשטיין מנע ממנה להפריע לסקירה של שר הביטחון, ואמרה שגלנט השיב בזלזול גם ל"שאלה מורכבת" ששאלה ח"כית מהאופוזיציה: "אני לא עובד אצלך". גוטליב האשימה את גלנט ביהירות, ואמרה לנתניהו: "הוא חותר תחת מדיניות ראש הממשלה, והיה לעומתי לך לאורך כל הישיבה - בצורה שערערה לי את הביטחון, כי ברור שהוא עושה יד אחת עם צמרת צה"ל נגד הממשלה. אם הייתי במקום שלך, ומישהו היה מדבר עליי ככה, הוא לא היה שר ביטחון יותר. למה אתה מחכה? לא תוכל להאשים אף אחד אם לא תפטר אותו".
גלנט, נציין, התייחס בסקירה גם לעסקת החטופים - ותמך במתווה שעל הפרק. ״צריך לזכור שהמטרה העליונה כפי שהוגדרה, למרות שאנחנו נלחמים בשבע גזרות, הייתה פירוק הארגון חמאס והשבת החטופים", אמר. "זאת משימת המלחמה ששמנו לעצמנו, ואני חושב שנוצר חופש פעולה גדול בזכות הפעולה הצבאית שהיא פעולה איכותית, שנעשית באומץ לב, בנחישות וגם במחירים כבדים - כולל אתמול".
"החובה שלנו כמקבלי החלטות היא לחתור להביא את ההישג המבצעי ומצד שני - כמו שהתחייבנו במטרות המלחמה - ליצור את התנאים על מנת להשיב את החטופים. ויצירת התנאים באה דרך יצירת הלחץ הצבאי, ויכולה להביא אחריה עסקה שתביא את החטופים גם אם זה יהיה ביותר מפעימה אחת".

"ניזום אם נידרש"

גלנט אירח את חברי ועדת חוץ וביטחון בלשכתו, והעניק להם סקירה ביטחונית על התקדמות המלחמה, המאמצים להשבת החטופים והצורך המבצעי בגיוס הולך וגובר של אוכלוסיות נוספות לשירות בצה"ל. השר גלנט השיב לשאלותיהם של חברי הכנסת, והדגיש כי קיים צורך מהותי בקידום חוק הארכת שירות הסדיר ללא חיבור לכל חוק אחר, על מנת לענות על הצורך המבצעי ולהקל על משרתי המילואים.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בסקירה ביטחונית לועדת חוץ וביטחון, בראשות ח״כ יולי אדלשטיין
שר הביטחון יואב גלנט בסקירה ביטחונית לועדת חוץ וביטחון, בראשות ח״כ יולי אדלשטיין
"הקואליציה עם ארה"ב הוכיחה את עצמה". גלנט בסקירה בוועדת החוץ והביטחון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
במהלך הסקירה אמר גלנט: "בחודש האחרון מערכת הביטחון רשמה שורה של הישגים אופרטיביים-מבצעיים מאוד מרשימים. זה מתורגם להקרנה של עוצמה אזורית וגם להתקדמות בהשגת מטרות המלחמה. רק אם ניקח את הפעולות של חודש יולי, נבחין בהקרנת עוצמה, העזה, נחישות והתמדה".
לאחר מכן התייחס לאיומי איראן וחיזבאללה, ואמר כי "אנחנו בימים של דריכות וכוננות. האיומים מטהרן ומביירות עלולים להתממש וחשוב להסביר לכולם שמוכנות, היערכות וכוננות הן לא מילים נרדפות לפחד ופאניקה. אנחנו בדריכות ובכוננות. בימים האחרונים אנחנו מקדישים את הזמן שלנו גם לחיזוק ההגנה וגם ליצירת אפשרויות התקפיות בתגובה, וגם כיוזמה אם יידרש - בכל מקום ובכל אזור, כשהיעד המרכזי הוא הגנה על אזרחי מדינת ישראל".
לדברי גלנט, "יש השקעה גדולה מאוד ברבדים שונים בתיאום האסטרטגי, ואני נמצא בקשר הדוק עם שרי ההגנה, קודם כל עם שר ההגנה לויד אוסטין, אבל גם גורמים נוספים בממשל האמריקני ובבית הלבן. אני חושב שזו קואליציה שהוכיחה את עצמה בצורה טובה בחודש אפריל ואני חושב שהיא עומדת איתנו. יחד עם זאת, האתגרים תמיד יכולים להיראות בצורה שונה ואנחנו צריכים להיות מוכנים לכל החלופות".
לפני הסקירה של גלנט אמר אדלשטיין כי "בתקופה האחרונה עוד יותר ברור שהאמירות של שר הביטחון בוועדה על שבע זירות שאנחנו מתמודדים איתן לא היו דיון תיאורטי ולא איזושהי המצאה". לדבריו, "במציאות המאתגרת של התקופה האחרונה אנחנו רואים עד כמה שההתמודדות שלנו באמת רב-זירתית, עם הצורך אולי בהכרעות דווקא בדרג המדיני - אם ממשיכים בתעדוף של הזירות, אם משנים משהו. יש תיאורים כבדים לכאן או לכאן".