ההחלטה להעניק שחרור מוקדם לרב שהודה בעבירות מין בנשים שפנו לעזרתו עוררה זעם רב בקרב קורבנותיו - וכעת הפרקליטות הודיעה כי תעתור נגד החלטת ועדת השחרורים. פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע אחר הצהריים (יום ב') כי הורה לעתור נגד שחרורו מהכלא של הרב עזרא שיינברג מהעיר צפת, שנידון ל-7.5 שנות מאסר אחרי שהודה במסגרת הסדר טיעון בעבירות מין בשמונה נשים.
עד כה שהה שיינברג מאחורי סורג ובריח שש שנים, כולל תקופת המעצר שלו מאז ב-2015. על פי ההחלטה שהתקבלה בינתיים, שיינברג לא ישוחרר ממאסרו עד להכרעה בעתירה.
2 צפייה בגלריה
הודה בעבירות מין במסגרת הסדר טיעון. הרב שיינברג
הודה בעבירות מין במסגרת הסדר טיעון. הרב שיינברג
הודה בעבירות מין במסגרת הסדר טיעון. הרב שיינברג
(צילום: אביהו שפירא)
בהודעת הפרקליטות נמסר כי היא פנתה לבית המשפט לעכב את יישום החלטת ועדת השחרורים, כדי לאפשר לה להגיש את העתירה על נימוקיה המפורטים. שיינברג בן ה-53, שנודע בדיווחים בתקשורת על הפרשה כ"רב מהצפון", נשלח בפברואר 2018 לכלא לאחר ששנה קודם לכן הודה באותן עבירות מין בנשים, כחלק מטיפול שאותו כינה "הרפיה".
שיינברג שימש בין שנת 2000 ל-2015 – אז נחשפה הפרשה והוא נעצר בעקבות תלונות שהוגשו נגדו – כראש ישיבת "אורות הארי" וכרב קהילה. הוא נודע כ"צדיק", תלמיד חכם ומקובל. על פי כתב האישום שתוקן לאחר הסדר הטיעון, הוא היה דמות משפיעה בקהילה שם ורבים פנו אליו לייעוץ ולתמיכה – וכך גם המתלוננות נגדו.
הוא הורשע בניסיון לאינוס בשתי הזדמנויות, בשש עבירות של מעשים מגונים בנסיבות אינוס, בשלוש עבירות של גרימת מעשה מגונה בנסיבות אינוס, בניסיון לביצוע מעשה מגונה בנסיבות אינוס, בעבירות שיבוש מהלכי משפט ועוד.
ועדת השחרורים בבית הסוהר מעשיהו החליטה בשבוע שעבר, ברוב דעות ובניגוד לעמדת הפרקליטות, לנכות שליש מעונשו של שיינברג, כך שבניכוי הזמן בו שהה במעצר וכן התקופה שריצה במאסר הוא צפוי לשחרור מיידי.
2 צפייה בגלריה
מיכל הכהן
מיכל הכהן
מיכל הכהן. "התחושה היא שסוף-סוף יש מישהו שרואה אותנו, הנפגעות"
(צילום: יעל הורן דנינו)
מיכל הכהן, אחת מקורבנותיו של שיינברג, הגיבה להחלטה של הפרקליטות לערער לוועדת השחרורים: "אני שמחה שהפרקליטות מערערת על ההחלטה כי זה נותן לו עוד תקופה בכלא. עצם זה שהפרקליטות רואה לנכון להתערב ולא לשתוק, זה משמח. התחושה היא שסוף-סוף יש מישהו שרואה אותנו, הנפגעות, והפעם הבקשה שלנו מתקבלת. וזה מאוד מחזק עבורי".
הכהן, שחשפה בשבוע שעבר ב-ynet כי הותקפה מינית בידי הרב מצפת, חוששת לצד זאת מהאפשרות שהערעור של הפרקליטות יידחה בבית המשפט: "על פניו יש חשש מאוד גדול שבית המשפט לא יקבל את הערעור, אבל הפרקליטות עושה עבודה טובה. הם חשבו הרבה מה אפשר לעשות כדי שהערעור יתקבל ואני בתפילה שבית המשפט יקבל את הערעור. אני לא רוצה להתאכזב אבל שמחה על עצם הערעור".
"אני שמחה שבעקבות הכתבה הבנתי שהציבור נגדו ושאנשים לא רוצים לראות אותו בחוץ", הוסיפה. "הקול שלנו נשמע ואין לי לרגע ספק שיש קשר בין הלחץ הציבורי לבין הדברים. קיבלתי המון חום ואהבה אחרי החשיפה ואני פשוט שמחתי שעשיתי את הצעד הזה. במקומו הייתי נשארת בכלא כי בחוץ לא יקבלו אותו".