חברו של המחבל שדקר יהודי במגרש כדורגל בבית המשפט: "הכי גבר בעולם"
(צילום: גלעד כהן)

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל היום (שלישי) את הסדר הטיעון שנחתם בין הפרקליטות לעו"ד מוחמד מחמוד, סנגורו של מ' - הנער בן ה-16 שדקר לפני שלושה חודשים את אליהו דהן (23), תושב העיר, וגרם לו לשיתוק בפלג גופו התחתון. מ' הודה במעשים שיוחסו לו והורשע בעבירות טרור ובניסיון רצח. בהסדר שנחתם נקבע כי הוא ירצה 15 שנות מאסר, מאסר על תנאי ופיצוי כספי. אל אולם בית המשפט הגיעו לתמוך בנער כ-15 ממקורביו - בהם בני משפחתו וחבריו. מ' חייך לעברם ואחד מהם קרא לעברו מחוץ לאולם בית המשפט: "הכי גבר בעולם".
1 צפייה בגלריה
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים בירושלים, זירת תפיסת המחבל
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים בירושלים, זירת תפיסת המחבל
זירת הדקירה. "אדם כזה צריך להיענש בחומרה. מדובר בבושה"
(צילום: חיים גולדיטש)
לפני כשלושה חודשים, ב-22 באוקטובר, הגיע המחבל, תושב ענאתא החדשה, לשטח ציבורי בין רחוב בר-לב לששת הימים בירושלים, ושם דקר את דהן בגבו באמצעות סכין, פצע אותו באורח קשה ונמלט. פחות משעה לאחר הפיגוע, ובמהלך הסריקות שבוצעו בעקבותיו, שוטר סיור זיהה את מ' באזור מגרשי הכדורגל בשייח ג'ראח.
כשהבחין המחבל בשוטר הוא לא נענה לקריאותיו לעצור ולשכב על הארץ, וניסה להימלט רגלית לתוך המגרשים, שעה שעשרות ילדים ונערים משחקים במקום. במהלך המרדף טיפס השוטר על גדר ורץ בעקבות מ' עם נשק שלוף. בשלב מסוים, המחבל הסתובב לכיוון השוטר עם חפץ בידו והשוטר שהעיד כי חש סכנה לחייו ולסובבים אותו, ירה לעברו ופגע בו.
זירת הפיגוע ברחוב ששת הימים בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש, אלכס גמבורג)

בבית המשפט אמר השופט אלי אברבנאל: "נוכח הודאת הנאשם אנו מוצאים אותו אשם בעבירה של מעשה טרור וניסיון רצח, בעבירה של החזקת סכין ובעבירת איומים. באי כוח הצדדים החליטו לנוכח גילו של הנאשם כי יוגש תסקיר". שלב הטיעונים לעונש נקבע ל-9 במאי ומעצרו של מ' הוארך עד תום ההליכים.
גיסו של אליהו דהן, נחמן בן דוד (28), שנכח בדיון אמר ל-ynet כי: "מדובר בבושה. 15 שנים על מעשה שכזה. בן אדם כזה צריך להיענש בחומרה יתרה ולהיות מאחורי סורג ובריח יותר זמן. גיסי היום משותק בפלג גופו התחתון. המחבל הזה קרע לגיסי את חוט השדרה. זה הזוי שהגיעו עם בן אדם כזה להסדר".
מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר: "הקטין הורשע במעשה טרור של ניסיון רצח וזאת לאחר שדקר צעיר תושב העיר באוקטובר האחרון. בפני ביהמ"ש הוצג היום הסדר טיעון לעניין העונש הכולל עונש מאסר ממושך לנאשם הקטין שמשקף את החומרה הרבה של המעשה שביצע. נפגע העבירה ובני משפחתו עודכנו לאורך ההליך על ידי הפרקליטות ונפגשו עימם ועמדתם הובאה בפני בית המשפט הן ישירות והן באמצעות הפרקליטות".
צפו: ניסיון הפיגוע ברחוב הנביאים בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה )

במקביל, שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חנה מרים לומפ, גזרה היום 8 שנות מאסר על עלי עג'אלין, בן 23 ממזרח ירושלים שמונה שנות מאסר שניסה לדקור יהודי בשער שכם בדצמבר 2021. על פי האישום, עג'אלין החליט לדקור יהודי בכוונה לגרום לו חבלה חמורה וזאת ממניע דתי לאומני. הוא נטל סכין עם להב שאורכה 12 סנטימטרים ממטבח ביתו ויצא לתור אחר קורבן יהודי באזור שער שכם. את ההחלטה קיבל כשברקע גל הפיגועים בגדה, בירושלים ובמקומות נוספים.
בכתב האישום נכתב כי עג'אלין "הבחין בשני יהודים בעלי חזות חרדית עושים את דרכם מכיוון שער שכם לכיוון רחוב שבטי ישראל בירושלים והחל לצעוד בעקבותיהם. בהגיעם לרחוב הנביאים, סמוך למסילת הרכבת וחניון רכבים, שלף הנאשם את הסכין וניסה לדקור את המתלונן בגבו. כתוצאה מהמכה הסכין נפלה מידו והוא נמלט מהמקום". בעקבות הדיווח הוזעקה למקום משטרה ובתוך דקות איתרו השוטרים את הסכין ששימשה לניסיון הפיגוע ולאחר כחצי שעה איתרו שוטרי תנועה את התוקף.