חתן פרס ישראל ד"ר יוסף צ'חנובר הלך היום (שלישי) לעולמו והוא בן 91. הוא כיהן בין היתר כמנכ"ל משרד החוץ, ובנוסף שימש יו"ר הוועדה שחקרה את ניסיון החיסול הכושל של חאלד משעל בירדן, וגם היה הנציג הישראלי הבכיר בוועדת החקירה של האו"ם לאירועי משט המרמרה לרצועת עזה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד: "רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק ליבנו למשפחתו של ד"ר יוסף צ'חנובר שהלך לעולמו. יוסי, חתן פרס ישראל, היה דמות מופת שתרמה תרומה כבירה לביטחון ישראל. הוא ייזכר בתולדות עמנו כמשרת ציבור חסר פניות שתמיד התגייס למשימות לאומיות ותמיד נרתם לכל אתגר.
"בפגישותיי עימו במהלך השנים, התרשמתי שוב ושוב ממחויבותו העמוקה למדינתנו, מרוחב ידיעותיו ומהתבונה וההגינות שהנחו אותו בכל צעדיו. נזכור אותו בגעגוע אמיתי. יהי זכרו ברוך".
1 צפייה בגלריה
יוסף צ'חנובר
יוסף צ'חנובר
צ'חנובר ב-2016
(צילום: טל שחר)
צ'חנובר, אחיו הגדול של חתן פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, נולד בשנת 1933 בחיפה להורים שעלו לארץ מפולין. בשנת 1951 התגייס לצה"ל ושירת בחיל התותחנים. הוא נשלח לקורס קצינים, ובתפקידו האחרון היה השליש הצבאי של בסיס ההדרכה של החיל. בשנת 1954 הוא החל ללמוד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים.
בהמשך שימש ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב, וב-1978 הוא מונה למנכ"ל משרד החוץ על-ידי משה דיין. צ'חנובר כיהן בתפקיד זה כשלוש שנים, תחת שלושה שרים: דיין, מנחם בגין ויצחק שמיר.
בתקופה זו התקיימו שיחות השלום עם מצרים. צ'חנובר שימש כמקשר בין הממשלה לבין משלחות שיחות השלום. "כשדיין היה נוסע לשיחות, אני הייתי יושב בישיבות הממשלה ומדווח לדיין ולמשלחת שאיתו על החלטות והנחיות הממשלה", הוא סיפר.
בהמשך הוא עבר למגזר הפרטי, שם כיהן בתפקידים בכירים, בין היתר יו"ר מועצת המנהלים של בנק דיסקונט בישראל וראש מועצת המנהלים של אל על. בכל אותו זמן, גם בהיותו במגזר הפרטי-כלכלי, הוא עסק גם בפעילויות ציבוריות. כך למשל, החל משנת 1992 התמנה ליו"ר המועצה למלחמה בסמים, ובתקופתו חנך שני כפרי נגמלים - בקדימה ובמלכישוע.
בשנת 1997 התמנה ליושב ראש הוועדה לבדיקת ניסיון החיסול הכושל של חאלד משעל. "בין היתר הצענו שיפורים בעבודת המוסד", הוא הסביר אז. בשנת 2010 מונה לנציג ישראל בוועדת האו"ם לחקירת המשט הטורקי שנועד לפרוץ את הסגר הימי על עזה - ועדת פאלמר. "זו הפעם הראשונה ואולי היחידה שוועדה של האו"ם קיבלה כמעט לגמרי את כל טיעוני ישראל, לרבות הזכות שלנו לעלות על אוניות בלב ים אם הן מצהירות שכוונתן היא להפר הֶסגר ימי", הסביר צ'חנובר בעבר.
משבר בינלאומי נוסף שצ'חנובר סייע בפתירתו היה בשנת 2019, כשמוּנה לייצג את ישראל בשיחות עם ממשלת פולין בעקבות המשבר שפרץ אחר שנחקק החוק שלפיו אין להאשים פולנים בפשעי השואה.

"פעל בהתנדבות ומתוך תחושת שליחות"

בשנת 2021 קיבל את פרס ישראל על מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי הוא זכה לכבוד "על תרומתו המשמעותית למדינה במגוון תחומי עשייה: הביטחון, הכלכלה, המשפט ויחסי החוץ, בשירות הציבורי ומחוצה לו. בעשייתו רבת השנים הייתה לו השפעה מכרעת על קידום האינטרסים של מדינת ישראל בצומתי הכרעה רבים כגון הסכם השלום עם מצרים, הסדרת יחסי החוץ בעיתות שלום ומשבר וכן בפעילויות מרכזיות הנוגעות לביטחון המדינה - גלויות ונסתרות מן העין".
הוועדה הוסיפה כי "בזכות פועלו ואישיותו יוצאת הדופן זכה לאמונם המלא של ראשי המדינה לדורותיהם במשך עשרות שנים ולהכרה והוקרה בינלאומית נרחבת כנציגה של מדינת ישראל. בנוסף, פעל בהתנדבות ומתוך תחושת שליחות למען הקהילה והחברה בישראל בתחומים רבים ומגוונים כגון מלחמה בסמים, סיוע לנכי צה"ל וקליטת עלייה".