80 אירועי זיכרון בשגרירויות וטקס מרכזי באו"ם: כך תציין ישראל את 7 באוקטובר ברחבי העולם. הטקסים מאורגנים על-ידי משרד החוץ אשר יוציא לאירועים עשרות בני משפחות של חטופים ונרצחים. באירועים ישתתפו גם ראשי ממשלה, שרי חוץ ומנהיגים רבים אחרים אשר יבואו להביע הזדהות עם ישראל. בינתיים, בעיתוני העולם כבר מציינים שנה לטבח. אלו השערים של כמה מהם:
6 צפייה בגלריה
החטופות והחטופים על שער עיתון הטלגרף
החטופות והחטופים על שער עיתון הטלגרף
החטופות והחטופים על שער העיתון ההולנדי דה-טלחראף
6 צפייה בגלריה
עיתון The Economist מציין שנה לאסון השביעי באוקטובר
עיתון The Economist מציין שנה לאסון השביעי באוקטובר
כותרת ה"אקונומיסט"
(צילום: The Economist )
6 צפייה בגלריה
עיתון The Guardian מציין שנה לאסון השביעי באוקטובר
עיתון The Guardian מציין שנה לאסון השביעי באוקטובר
שער ה"גרדיאן", לציון שנה לטבח
(צילום: The Guardian)
האירוע המרכזי של משרד החוץ יתקיים בניו יורק בבנין האו"ם בו תשתתף גם שגרירת ארה"ב לאו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, לצד שגריר ישראל לאו"ם דני דנון, שגרירים רבים, אנשי תקשורת, וראשי הקהילות בארה"ב. שר החוץ ישראל כ"ץ שאמור היה להשתתף באירוע ולשאת דברים ביטל את השתתפותו בגין האירועים הביטחוניים ובמקום זאת ישלח סרטון מצולם. בראש משלחת משרד החוץ יעמוד דוד סרנגה, סמנכ"ל דיפלומטיה ציבורית בפועל, האמון על ציון אירועי 7 באוקטובר ברחבי העולם.
מי שלא הוזמן לאירוע הוא מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אשר ידוע באמירותיו המקוממות נגד ישראל, שהגיעו לשיאן באי-גינוי התקפת הטילים האיראנית. כזכור, השבוע הכריז שר החוץ ישראל כ"ץ כי מזכ"ל האו"ם הוא "אישיות בלתי רצויה".
6 צפייה בגלריה
   משפחות הנרצחים במרפאה בבארי, לאחר הטקס
   משפחות הנרצחים במרפאה בבארי, לאחר הטקס
טקס במרפאה בבארי, לזכר הנרצחים בקיבוץ
( צילום: מאיר אבן חיים)
למשלחת משרד החוץ אשר תצא לניו יורק יתלוו בני משפחות של נרצחים וחטופים, אשר גם יישאו דברים באירוע. בין המשפחות שישתתפו: עלי אלזיאדנה, שאחיו יוסף ואחיינו חמזה נחטפו; נעמה ונדב אחותו ואחיו של עמרי מירן שנחטף מקיבוץ נחל עוז; הרב דורון פרץ אביו של סרן דניאל פרץ ז"ל שנחטף ממוצב נחל עוז אחרי שניהל קרב קבורה מול מאות מחבלים והוכרז כחלל צה"ל; סיגל שטיינר מנצורי, אימם של נורל ורויה מנצורי ז"ל שנרצחו בפסטיבל נובה; אורנה ורונן נאוטרה הוריו של עומר נאוטרה שנחטף מנחל עוז; ויעל ועדי אלכסנדר הוריו של עידן אלכסנדר שנחטף ממעבר ארז.
בשבועות האחרונים עמלו במשרד החוץ לשבץ עשרות בני משפחה של נרצחים וחטופים לאירועים השונים ברחבי העולם, מתוך מטרה להתאים את הדוברים לקהילות בחו"ל. לא מעט מהדוברים באירועים האלו הם בעלי זיקה למדינות בהן יישאו דברים.
6 צפייה בגלריה
מיגונית בקיבוץ רעים
מיגונית בקיבוץ רעים
המיגונית בקיבוץ רעים. באו"ם יוקרן תקציר הסרט על מה שהתרחש בתוכה ב-7 באוקטובר
(צילום: Alexi J. Rosenfeld / Getty Images)
באירוע שיתקיים באו״ם תוקרן גרסה מקוצרת של הסרט "מיגונית המוות" שיוצריה ערכו במיוחד לאירוע. עוד תשתתף באירוע הזיכרון הזמרת עדן גולן אשר תבצע את השיר "אוקטובר ריין". את משלחת הנרצחים והחטופים באירוע שיתקיים באו"ם תלווה שולי דוידוביץ המשמשת כמתאמת שבויים ונעדרים במשרד החוץ. לבני המשפחות חברי המשלחת גם נקבעו פגישות עם גורמים מדיניים באו"ם.
שגרירות ישראל בוושינגטון תקיים אירוע סגור לאנשי ממשל, צבא ודיפלומטים זרים. בכניסה לאירוע יוצב מיצג "מנהרת החמאס" המדמה את התנאים הקשים בהם מוחזקים החטופים בעזה. לאחר מכן יתקיים פאנל בהיבטי "גבורה אזרחית" בהשתתפות נציג זק"א, פצוע מלחמה בשיקום, יסמין מגל, בת דודתו של החטוף עומר נאוטרה ודניאל ליפשיץ, נכדו של החטוף עודד ליפשיץ.
שגרירות ישראל בלונדון תקיים עצרת מרכזית בהייד פארק בהשתתפות 15 אלף איש. בעצרת ישתתפו ויישאו דברים, מנדי דמארי, אמא של החטופה אמילי דמארי, ובאשיר אלזיאדנה, בן משפחתם של החטופים יוסף וחמזה אלזיאדנה והרב הראשי של בריטניה, הרב אפריים מירוויס.
6 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון בקיבוץ עלומים
טקס יום הזיכרון בקיבוץ עלומים
טקס שנערך בקיבוץ עלומים
כזכור, בישראל ישודרו ביום זה שני טקסים מרכזיים. המדינה תציין את יום השנה הלועזי לרגל 7 באוקטובר באירוע ממלכתי שהתקיים באופקים וצולם מראש ואשר ישודר בערוצי התקשורת השונים ביום שני בשעה 21:15.
קודם לכן בשעה 19:10 יתקיים טקס הזיכרון של המשפחות בפארק הירקון שייפתח גם הוא בדקת דומייה ותפילת יזכור וצפוי גם הוא להיות משודר בערוצי התקשורת.
אזכרה ממלכתית תיערך בתאריך העברי שיחול השנה ביום ראשון ה-27 באוקטובר בשני אירועים: בשעה 11:00 יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל טקס אזכרה לזכר החיילים שנפלו ב-7 באוקטובר ובמלחמת חרבות ברזל. הטקס מאורגן על-ידי אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון והוא ייפתח בדקת דומייה. הטקס ייערך במעמד נשיא המדינה, רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל.
מאוחר יותר יתקיים טקס נוסף, ככל הנראה בשעה 16:00 בהר הרצל, אשר יהיה טקס לזכר האזרחים שנפלו ב-7 באוקטובר. גם הטקס הזה ייערך במעמד ראשי המדינה.