בעולם מתמקדים בפסיקה בהאג, אבל הקרבות בעזה נמשכים כל העת – וכך גם המגעים לעסקה בין ישראל לחמאס. עדות לכך הגיעה בסרטון הטרור הפסיכולוגי שפרסם אתמול אחר הצהריים (יום ו') ארגון הטרור, שבו מה שנראה כמו אות חיים משלוש חטופות - קרינה ארייב (19), דורון שטיינברכר (31) ודניאלה גלבוע (19). חרף דיווחים בימים האחרונים על התקדמות לכאורה במגעים, בישראל ממשיכים להביע פסימיות ולהזהיר שחמאס רק מקשיח עמדות – ומסרב להתפשר בדרישה שלו לסיום המלחמה ונסיגת צה"ל מרצועת עזה במסגרת כל עסקה לשחרור חטופים.
4 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
מימין לשמאל: רה"מ הקטארי, ראש ה-CIA, ראש המודיעין המצרי וראש המוסד
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
בניסיון להוביל להתקדמות מסוימת במגעים, בתחילת השבוע הבא תיערך באירופה פסגה בהשתתפות בכירים מישראל, מארה"ב ומהמתווכות מול חמאס – קטאר ומצרים. גורם ביטחוני אמר אמש לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי הפסגה צפויה להיערך בפריז. לצד ראש המוסד דדי ברנע, שעל השתתפותו כבר דווח, כעת ניתן לפרסם כי לפסגה צפויים להגיע גם ראש השב"כ רונן בר ואלוף במילואים ניצן אלון, שאחראי בצה"ל על המאמץ המודיעיני בתחום השבויים והנעדרים. את רה"מ ייצג במפגש ראש ה-CIA וויליאם ברנס, וישתתפו בו גם ראש המודיעין המצרי עבאס כמאל וראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני.
מקורות שמעורים בנושא אומרים כי אין עדיין מתווה לעסקה: "אין מפתחות. אין פרטים. כי אין עדיין נקודה לפתיחת משא ומתן. אין עדיין תנאים שמאפשרים פתיחת משא ומתן", הם אומרים. לדברי הגורמים, תנאי המסגרת בלתי מקובלים על ישראל, וחמאס מבקש תנאים שאין בהם אפשרות לנקודת פתיחה. "ככל שנוקף הזמן החמאס עולה יותר ויותר על עצים גבוהים", אמרו.
4 צפייה בגלריה
 דניאלה גלבוע,  קרינה ארייב, דורון שטיינברכר
 דניאלה גלבוע,  קרינה ארייב, דורון שטיינברכר
מימין לשמאל: דניאלה גלבוע, קרינה ארייב ודורון שטיינברכר. החטופות שחמאס פרסם היום סרטון שלהן
לדבריהם, חמאס דורש נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה, הפסקה מוחלטת ולא זמנית של הלחימה – וגם ערבויות בינלאומיות שיאכפו על ישראל את הפסקת האש וימנעו ממנה לחזור ללחימה בסיומה. "חמאס מתעקש שלא יהיה אף חייל צה"ל בעזה. הוא מתעקש על המשך שלטון חמאס בעזה. מבחינת ישראל זה נון סטרטר. אין פה תנאים ותוכן שמאפשר פתיחה של משא ומתן", הוסיפו הגורמים.
לדבריהם, מטרת הפסגה בתחילת השבוע הבא היא לייצר "זרוע חזקה ותיאום של כל המתווכים ביחד, כדי לנסות לייצר פריצת דרך לנקודת פתיחה למשא ומתן". הם הוסיפו: "חייבים להתאמץ, לא להרים ידיים ולעבוד מסביב לשעון. יצוין כי יש תמימות דעים - בארה"ב, קטאר, מצרים וישראל - שצריך לעשות הכול לייצר את פריצת הדרך לאותה "נקודת פתיחה" במו"מ.
יחד עם זאת, הגורמים הדגישו כי "אסור להשלות את משפחות החטופים" - וכי ישראל תידרש ללכת "כברת דרך אדירה ולגלות גמישות גדולה" כדי להחזיר את החטופים, ובכלל זאת הפסקת אש משמעותית, הזזת כוחות והליכה משמעותית לעבר דברים ביטחוניים שהיא תתבקש לעשות.
4 צפייה בגלריה
חוסמות את איילון למען החזרת החטופות והחטופים משבי חמאס
חוסמות את איילון למען החזרת החטופות והחטופים משבי חמאס
הפגנה בתל אביב בדרישה לעסקה לשחרור החטופים
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
אבל הגורמים מדגישים כי הדרישה של חמאס היא להפסיק את הלחימה לחלוטין, כי הדבר ישאיר את אזרחי ישראל חשופים לטבח נוסף ולחטיפות נוספות. "לזה לא נסכים בשום אופן", אמרו. בישראל מקווים שבפסגה יתחילו לנסות לייצר מתווה וליצוק בו תוכן. לגבי עסקת התרופות, יצוין, אומרים הגורמים כי עד כה קטאר לא הציגה הוכחות שהתרופות הגיעו לחטופים.
הפסגה מזכירה את הפסגה שנערכה בקטאר בימי העסקה הראשונה מול חמאס בנובמבר. במהלך אותה פסגה נערכו פגישות מאחורי הקלעים ודנו ב"מפתחות" בעסקה (כלומר: כמה אסירים פלסטינים ישוחררו בתמורה לכל חטוף). בניגוד לאותם מגעים, כעת יש "סטגנציה" ובישראל אומרים כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מקשיח עמדות ו"נמצא באופוריה" על רקע האסון במרכז הרצועה שבו נפלו 21 לוחמים.
הפסגה בקטאר תיערך כשברקע העימות הישיר והחריג בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לקטאר, אחרי שהודלפה הקלטה שלו מותח על דוחא ביקורת וקורא לארה"ב להטיל לחץ כדי שתפעיל את מנופי הלחץ שלה על חמאס. קטאר הביעה "זעזוע" מהדברים והאשימה אותו בפגיעה במאמצי התיווך. אמש הודיעה קטאר כי שליטה, האמיר תמים בן חמד אל-תאני, שוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. לפי ההודעה הקטארית על השיחה, השניים דנו בין היתר בהתפתחויות ברצועת עזה - וביידן הביע בפניו "הערכה" על מאמציה הדיפלומטיים וההומניטריים של קטאר ברצועה.
4 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן. שוחח עם אמיר קטאר ונשיא מצרים כדי לקדם עסקה: "מלאי תווה, אבל לא מצפים לתוצאות מיידיות"
(צילום: רויטרס)
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הודיע אחר כך כי ביידן שוחח גם עם אמיר קטאר וגם עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי - במטרה לקדם שחרור חטופים. "עושים את כל מה שניתן, אנחנו מלאי תקווה אבל לא מצפים לתוצאות מיידיות", הוסיף קירבי.
קירבי התייחס גם לדיווח אתמול ב"אקסיוס" ולפיו ביידן אמר לראש הממשלה נתניהו בשיחתם בשבוע שעבר כי אינו תומך במלחמה בעזה שתימשך שנה שלמה. קירבי לא התייחס לכך ישירות, אך אמר: "לא היינו ביישנים לגבי עמדתנו". הוא הוסיף כי ישראל שינתה את האסטרטגיה הצבאית שלה בלחץ אמריקני: "קבינט המלחמה קשוב לעצות, ללקחים ולפרספקטיבה שלנו ואנחנו יודעים שזה הוביל לשינוי בשטח - פתיחת מעבר כרם שלום, מעבר בטוח של אזרחים מצפון לדרום הרצועה, פחות הפצצות מהאוויר ועוד. הם היו קשובים להרבה מהדברים שביקשנו לעשות, אבל זה לא אומר שאנחנו רואים עין בעין בכל דבר. בסופו של דבר זה מבצע שלהם, אבל אנחנו בטוחים שיש בינינו רקמה מחברת כדי לספק את הפרסטפקטיבה שלנו".
דניאל אדלסון השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 19:38, 26.01.24