במאמר מערכת שהתפרסם הבוקר (יום ו') מביע העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" ביקורת חריפה על הנשיא ג'ו ביידן וממשלו, בעקבות יחסו הביקורתי לראש הממשלה בנימין נתניהו והעובדה שעד כה נמנע ביידן מלהזמין את נתניהו לביקור בבית הלבן. "מדוע הנשיא ביידן יוצא מגדרו להתעלם, לבקר ולתת הוראות לממשלת ישראל? לפחות מבחינה רטורית, הנשיא והממשל שלו מתייחסים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולקואליציה שלו גרוע יותר מאשר לאייתוללות באיראן", נכתב במאמר המערכת.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ביידן ונתניהו. יחס גרוע יותר מלאייתוללות באיראן?
(צילום:AP, עמית שאבי)
"וול סטריט ג'ורנל", יצוין, ידוע כעיתון הנוטה ימינה מבחינה פוליטית, ולא פעם הוא מביע ביקורת על ביידן וממשלו. מאמר המערכת שהתפרסם כעת מגיע ימים אחדים אחרי הטור של תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של "ניו יורק טיימס" – עיתון שנוטה שמאלה מבחינה פוליטית – ובו העריך כי ממשל ביידן מתחיל כעת "להעריך מחדש" את המדיניות כלפי ישראל, אם כי הבית הלבן הכחיש זאת.
במאמר המערכת של "וול סטריט ג'ורנל" הזכירו את אמירתו השבוע של ביידן נגד שותפיו הקואליציוניים של נתניהו – אם כי לא צוינה בו טענתו שזוהי "הממשלה הקיצונית ביותר" שראה – וגם אמירותיו הביקורתיות של השגריר היוצא טום ניידס. "כל עקיצה יוצרת כותרות בישראל", מציינים בעיתון, ומזכירים שביידן נותר ביקורתי כלפי נתניהו גם כאשר זה הודיע על עצירת החקיקה במרץ האחרון, בעקבות מחאת הענק אז.
במאמר נטען כי הביקורת מצד וושינגטון גורמת לישראלים לחוש שארה"ב מצדדת עם האופוזיציה בישראל: "זו לא הדרך להתייחס לבעלת ברית דמוקרטית, ולא הדרך לחתור לקידום אינטרסים אמריקניים בשעה שמפלגת הליכוד של נתניהו נמצאת בשלטון, כפי שהיה ברוב 25 השנים האחרונות".
ארה"ב העבירה מסר: ביידן לא מאמין לנתניהו | איתמר אייכנר
(צילום: שמוליק דודפור)

לגבי המהפכה המשפטית עצמה, נכתב במאמר: "בין אם הרפורמות המוצעות בישראל ירסנו את הכוחות יוצאי הדופן של בית המשפט העליון, בהיעדר חוקה, או יטו את המאזן יותר מדי לעבר עליונות פרלמנטרית בסגנון בריטי – על הישראלים לדון בכך. והם עושים זאת, בצורה רועשת, גם בלי הפרשנות של ביידן".
עוד טוענים ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מדיניותו של ביידן פוגעת באינטרס של בלימת איראן. "בזמן שביידן חותר תחת ממשלת נתניהו, חמאס ושליחיה של איראן צוברים כוח בגדה המערבית, ומפעילים חזית נוספת נגד ישראל. גל הטרור החדש נגד אזרחים יהודים יסיג אחורה את תקוות הפלסטינית, אבל יקדם את אלו של איראן".
בעיתון מביעים גם אכזבה מהיעדר התקדמות בכל הנוגע למאמצי הנורמליזציה מול סעודיה, אם כי יש שיאמרו כי אלו נקלעו לקשיים דווקא בגלל ממשלת הימין הניצית של נתניהו. לפי "וול סטריט ג'ורנל", הסיבה היא מדיניותו הביקורתית של ביידן גם כלפי סעודיה, ובמאמר מערכת נטען כי "העוינות" שלו כלפי ריאד היא ש"דחפה" אותה לחתום על ההסכם, בתיווכה של סין, לחידוש היחסים עם איראן – במטרה לצמצם את הסיכון הנשקף לה. "הנורמליזציה עם ישראל תצטרך אולי לחכות לנשיא אמריקני שמעוניין להקים קואליציה שתבלום את איראן".