לטרור הנשקף ממבטם של אלפי הפליטים האוקראינים נוסף אתמול (חמישי) ממד נוסף של אימה, האימה משימוש בנשק בלתי קונבנציונלי. הם משרכים דרכם מקצות אוקראינה, בואכה שיירת האוטובוסים הבלתי נגמרת, בואכה המסלול הרגלי בן שלושת הקילומטרים הצפוף והבלתי נגמר, עם הילדים והחתולים והכלבים על הידיים, עד לכניסתם לתוך מעבר הגבול, שם ממתינות להם עוד שעות ארוכות של המתנה עד שיורשו להיכנס לפולין. חיילים פולנים, חלקם ילדים ממש עם גשר מיישר שיניים, מחייכים בביישנות ונוטלים חלק בנשיאה, מי לוקח חתול, מי ילד, מי תרמיל מלא בגדים, מתנדבים לסייע.
6 צפייה בגלריה
פליטים אוקראינים בגבול פולין
פליטים אוקראינים בגבול פולין
חייל פולני במעבר הגבול, אתמול. "אי אפשר לקחת סיכון"
(צילום: זיו קורן)
6 צפייה בגלריה
פליטים אוקראינים בגבול פולין
פליטים אוקראינים בגבול פולין
(צילום: זיו קורן)
אולה, שהגיעה מעיירה באמצע הדרך בין אודסה ללבוב, חוששת מאוד מהתקפה קרובה של צבא רוסיה. בלילה היא שמעה את האזהרה שהגיעה מהמודיעין האמריקני לפיה יש לקחת בחשבון שפוטין יעשה שימוש בנשק כימי או ביולוגי. האזהרה הזו הביאה אותה להחלטה הסופית לעזוב את ארצה. "אצלנו כולם היו בטוחים שפוטין סתם מאיים, שהוא משחק בכוח אבל רק כדי להשיג כל מיני דברים בלי לפלוש ממש לאוקראינה", היא סיפרה כשבידיה כלב השנאוצר ריצ'י. "דווקא האמריקנים צדקו כשהזהירו. אצלנו אמרו שהם סתם מחוללים פאניקה. וכולם היו בטוחים שאנחנו מכירים את פוטין ואת הרוסים, הרי אלה כאילו קרובי משפחה שלנו, והם, האמריקנים, לא מבינים כלום. הפעם אני לא מוכנה לקחת את הסיכון שהאמריקנים שוב צודקים. לא סיכון בשבילי ובעיקר לא בשביל הילדים שלי ובשביל ריצ'י".
גורם מודיעין אירופי: לא מדובר רק בהערכה. רוסיה עושה הכנות לפריסת טילים בעלי יכולת כימית או ביולוגית, ושואבת עידוד מסוריה
בפברואר פרסמה ארה"ב את "הערכת הסיכונים השנתית" של קהילת המודיעין האמריקנית. ההערכה הזו פורסמה על מידע שנאסף עד סוף ינואר, אבל מצמרר כמה ממנה הפך לאמיתי ותוך זמן כל כך קצר. רוסיה עשויה לצאת למלחמה באוקראינה, נאמר שם, תוך פירוט ריכוז הכוחות על הגבולות שלה. מצמרר לא פחות הוא הדיון על ארסנל הנשק הלא קונבנציונלי של רוסיה והשימוש שהיא עלולה לעשות בו, משפטים שעד לפני שבועיים נראו אולי כלקוחים מסרט כמו "דוקטור סטריינג'לאב", אבל בטח לא שום דבר מההווה.
"אנו מצפים שמוסקבה תערוך מודרניזציה צבאית ותעצים את הכוחות המזוינים שלה, כדי להגן על רוסיה תוך הקרנת השפעה גלובלית וכדי לאתגר את האינטרסים של ארה"ב ובעלות בריתה", נכתב בהערכה המודיעינית. "אנו מעריכים כי רוסיה תישאר היריבה המשמעותית ביותר של ארה"ב בכל הנוגע לנשק להשמדה המונית ותעשה את הכל כדי להרחיב את ארסנל כלי הנשק האלה ולהפוך אותם למודרניים יותר".
6 צפייה בגלריה
פליטים אוקראינים בגבול פולין
פליטים אוקראינים בגבול פולין
(צילום: זיו קורן)
6 צפייה בגלריה
פליטים אוקראינים בגבול פולין
פליטים אוקראינים בגבול פולין
(צילום: זיו קורן)
6 צפייה בגלריה
פליטים אוקראינים בגבול פולין
פליטים אוקראינים בגבול פולין
(צילום: זיו קורן)
רוסיה עוסקת, כך לפי ההערכה של כלל מערכי הריגול האמריקניים, ביצירת מערכת שתוכל לשגר "ראשי נפץ גרעיניים או בלתי-קונבנציונליים (כלומר כימיים או ביולוגיים - ר"ב), מכיוון שמוסקבה מאמינה כי מערכים כאלה יכולים להרתיע יריבים, לשלוט בהסלמה של פעולות איבה פוטנציאליות, ולהתמודד עם ארה"ב וכוחות בעלות הברית ליד גבולה".
אתמול הודיעו גורמים רשמיים בוושינגטון כי יש להיערך לאפשרות שפוטין, אחרי שלא הצליח לממש את תוכניויתיו לכיבוש מהיר ולהמלכת נשיא בובה מטעמו באוקראינה, יעשה שימוש בנשק כימי או ביולוגי. גורם מודיעין אירופי אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ממידע מודיעיני שהעבירו גורמים אמריקנים זמן קצר לפני פרסום האזהרה הזו לבעלות ברית באירופה ולממשל האוקראיני, עולה תמונה כי אין המדובר רק בהערכה. מדובר במידע מפורט על הכנות שונות שרוסיה עושה כדי לפרוס טילים בעלי יכולת לירות נשק כימי או ביולוגי, ועל כך שהיא שואבת עידוד מהשימוש שנעשה בנשק הזה, בידיעתה ובעידודה, על ידי משטר אסד בסוריה. ככל שפוטין ירגיש שגבו אל הקיר אל מול הסנקציות המחריפות והבידוד הבינלאומי הגובר, כך עולה החשש שהוא ישתמש בנשק כימי נגד אוקראינה.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
פוטין משגר איומים, ארה"ב פתחה בחשאי בבדיקה ורענן
(צילום: AP, רויטרס)
כל זאת קורה במקביל לאיומים הגרעיניים שפוטין ושר החוץ שלו לברוב שיגרו ברמז דק כפיל כלפי ארה"ב ונאט"ו בשבוע האחרון. גורם המודיעין האירופאי אומר כי בתגובה לדברים הללו עיבתה נאט"ו באופן משמעותי את פריסת טילי הפטריוט שלה ברחבי אירופה, ובמיוחד בשדות תעופה ובסיסים ברחבי המדינות הגובלות באוקראינה ורוסיה. וגם אנו, שליחי ynet ו"ידיעות אחרונות", ראינו חמש סוללות כאלה פרוסות בצפיפות בלתי רגילה על גבול פולין. בנוסף, ארה"ב הודיעה כי פתחה בחשאי ב-review, סוג של בדיקה ורענון של המערכות הגרעיניות, בלי העלאת כוננות גרעינית, כדי לא להגביר את המתח כפי שקרה במשבר הטילים בקובה.