צרפת הודיעה אמש (רביעי) כי על האיחוד האירופי לשקול הטלת סנקציות על מתנחלים ישראלים שתקפו פלסטינים בגדה. הדברים נאמרו בתדרוך של דוברת משרד החוץ בפריז. זאת הפעם הראשונה שצרפת – שהיא מדינה חשובה ומרכזית באיחוד האירופי - מעלה את האפשרות של הטלת סנקציות נגד מתנחלים אלימים. עד היום הצעות לסנקציות כאלה הועלו על ידי מדינות כמו אירלנד, לוקסמבורג וספרד.
1 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן סיור עם שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה באשקלון
שר החוץ אלי כהן סיור עם שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה באשקלון
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה בסיור שר החוץ אלי כהן באוקטובר האחרון
(צילום: ALAIN JOCARD / AFP)
אחת האפשרויות שהועלו בעבר בהתייעצויות בין מדינות האיחוד בבריסל היא להכריז על רשימה שחורה של מתנחלים קיצונים שיהיו מנועי כניסה לאירופה. עד היום אירופה נמנעה מצעדים כאלה בגלל שלא היתה הסכמה בין כל המדינות החברות.
דיפלומט צרפתי בכיר אמר בהקשר זה: "אנחנו לא פוסלים שום דבר וזה דבר שצריך לשקול אותו. אנחנו לא קוראים לאיחוד האירופי להטיל סנקציות אך לא שוללים וכל האופציות על השולחן".
על פי נתוני האו"ם, מאז פרוץ המלחמה בעזה מספר התקריות של מתנחלים נגד פלסטינים הוכפלו ויותר מ-200 פלסטינים נהרגו כולל בהתקפות של מתנחלים. ישראל מכחישה את הנתון הזה וטוענת שהוא מוגזם.

"קוראים לישראל לשים קץ לזה ולהעמיד לדין את מבצעי האלימות נגד פלסטינים"

דוברת משרד החוץ של צרפת, אן קלייר לג'נדר, אמרה בתדרוך ביום רביעי: "אנו מאמינים שלקהילה הבינלאומית יש תפקיד לשים קץ למעשי האלימות הללו, המערערים מאוד את היציבות באזור, אך גם פוגעים בסיכויים לפתרון שתי מדינות. אנו קוראים לישראל לשים קץ לזה ולהעמיד לדין את מבצעי האלימות נגד פלסטינים". דוברת משרד החוץ גם גינתה את החלטת ממשלת ישראל מה-27 בנובמבר להוסיף עוד 100 מליון יורו לבניית התנחלויות חדשות. "ההתנחלויות מערערות את הסיכויים לפתרון 2 המדינות ואנו קוראים לישראל לחדול ולשקול מחדש החלטה זו".
מקור דיפלומטי צרפתי צוטט בסוכנות "רויטרס" אומר שצרפת בעד סנקציות כאלה אך עדיין לא התחיל דיון באיחוד בנושא. בעבר לא היה קונצנזוס באיחוד להטלת סנקציות כאלה , אך בשל הצעדים שהאיחוד נוקט נגד החמאס, גדל הסיכוי שכדי לאזן את התמונה האיחוד יאמץ סנקציות אלו.
גורם מדיני בכיר בישראל אמר בתגובה: "ישראל פועלת על פי חוק. אם יש מתנחל אלים אנחנו מכניסים לכלא. אצלנו אם מישהו עושה עבירה הוא הולך לכלא. אנחנו מדינת חוק ולא מתעלמים מהפרות חוק. אנו פועלים למנוע אלימות. מדינה מסודרת. מי שמעודד אלימות זה הרש"פ שמשלמת משכורות למחבלים".