1 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
ארכיון
(צילום: עידו ארז)
הראשונים בעולם לקבל חיסון רביעי: צוות המומחים לטיפול במגפות במשרד הבריאות (הצט"מ) המליץ אמש (יום ג') על מתן חיסון רביעי נגד קורונה למבוגרים מעל גיל 60 ולצוותים רפואיים. ההמלצה כפופה לאישור מנכ"ל משרד הבריאות ובשלב זה מסתמן כי החיסון הרביעי יתאפשר, אך ככל הנראה לא יומלץ בהכרח.
ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר: "חברי צוות הטיפול במגיפות ממליצים על מתן מנה רביעית לבני 60 ומעלה ומדוכאי חיסון, ובתנאי שעברו ארבעה חודשים מהמנה השלישית; על מנה רביעית לעובדי מערכת הבריאות, ובתנאי שעברו ארבעה חודשים מהמנה השלישית; ולהקדים מתן מנה שלישית לשלושה חודשים לאחר מנה שנייה, במקום חמישה חודשים, כחלק מההיערכות לגל החמישי".
"זו בשורה נפלאה אשר תסייע לנו לצלוח את גל האומיקרון ששוטף את העולם", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט על החלטת הצט"מ. "מדינת ישראל ממשיכה לעמוד בחזית ההתמודדות העולמית עם המגפה. אזרחי ישראל היו הראשונים בעולם לקבל את החיסון השלישי, ואנו ממשיכים להוביל גם עם החיסון הרביעי.
"אני קורא לכל מי שעומד בקריטריונים שקבעו חברי הוועדה - צאו להתחסן", הוסיף בנט. "קחו אחריות על הבריאות ועל הפרנסה של כולנו. החיסונים מצילים חיים. לאזרחי ישראל המסר שלי הוא - אל תבזבזו זמן, צאו להתחסן".
תיעוד מישיבת קבינט הקורונה אמש

בהתאם להחלטת הצט"מ, הנחה ראש הממשלה בשיחה עם שר הבריאות ניצן הורוביץ, בכירי משרדו וראשי קופות החולים מכבי, לאומית, כללית ומאוחדת, להיערך למבצע נרחב לחיסון רביעי של כלל המבוגרים מעל גיל 60, בדגש על פרויקט "מגן אבות", והצוותים הרפואיים בישראל.
בישיבת קבינט הקורונה מוקדם יותר אתמול העלתה שרת הפנים איילת שקד הצעה לאפשר לכל מי שירצה לקבל חיסון רביעי, "על אחריותו". זה נאמר בעקבות דברים של השר לביטחון פנים עמר בר-לב, שטען - בניגוד להודעות רשמיות של החברות, כי הוא "שומע מהמומחים שגם עם חיסון שלישי אין חיסון לאומיקרון הזה".
"משרד הבריאות צריך לבוא עם הצעה לתרופות וחיסון רביעי", הוסיף בר-לב. "זה ברור שזה לא אנחנו צריכים לומר את זה. אני חושב שמשרד הבריאות צריך לבוא בתוך שבוע עם אמירה ברורה במידת האפשר. לא להמציא, לא להשאיר את העניין של התרופות והחיסון הרביעי באוויר, כי הוא באוויר".

מדוכאי חיסון: "הבוסטר מקפיץ את כמות הנוגדנים פי 40"

מחקר חדש מבסס את יעילותו המרשימה של חיסון הבוסטר בקרב מדוכאי החיסון: לפי תוצאותיו, הבוסטר מגדיל פי 40 את כמות הנוגדנים בקרב מדוכאי חיסון לעומת יתר האוכלוסייה. המחקר שבוצע בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד על ידי ד"ר אביטל אנג'ל-קורמן, מנהלת יחידת הדיאליזה, פרופ' עדי לייבה, סגן מנהל ביה"ח, וד"ר טל ברוש מנהל היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח, בחן את השפעת הבוסטר על 61 מטופלי דיאליזה ובדק את כמות הנוגדנים בדמם לאחר קבלת החיסון השני והחיסון השלישי.
מהתוצאות עולה באופן ברור כי בעוד החיסון השני יעיל לפרק זמן קצר יחסית - יעילות החיסון השלישי בקרב מדוכאי החיסון נמשכת זמן רב הרבה יותר. "המשמעות של הנתונים הללו היא שחולים כרוניים שרמת המוגנות שלהם הייתה מאוד נמוכה בעקבות החיסון השני הקפיצו פי 40 את רמות הנוגדנים לאחר החיסון השלישי, והגיעו לרמת מוגנות דומה ליתר האוכלוסייה", מסביר פרופ' לייבה. "במקום לדבר על החיסון הרביעי צריך להגיע ל-%100 התחסנות בקרב כלל האנשים, אך אם אנחנו מדברים על מדוכאי החיסון, צריך לוודא שכל אחד מהם מתחסן".
ד"ר ברוש הוסיף: "נתונים עדכניים מראים שהגנה מפני וריאנט האומיקרון מחייבת רמה גבוהה במיוחד של נוגדנים – כזו המושגת ככל הנראה רק לאחר הבוסטר".
פורסם לראשונה: 22:53, 21.12.21