משרד התחבורה קיבל את בקשת החברות "דן" ו"אגד", המפעילות את השירותים הניסיוניים לתחבורה גמישה "באבל" בגוש דן ו"תיק תק" בירושלים בהתאמה, שלא להאריך אותם בתנאי הסבסוד הנוכחיים. עם זאת, הניסוי יימשך בשירות "קוויקר" בעמק חפר ו"תיק תק" בחיפה. המשרד יקצה את המשאבים המתפנים מהניסוי לטובת הרחבת שירות התחבורה הציבורית הסדיר.
ממשרד התחבורה נמסר כי הוא "בוחן בשלוש השנים האחרונות שירות מותאם ביקוש, במטרה לבחון רובד שירות נוסף של תחבורה ציבורית, השם דגש על רמת שירות גבוהה, אמינה, נוחה, מהירה ויעילה יותר". לדברי המשרד, "בתקופה זו נערכו שינויים במודל ההפעלה כדי להיטיב עם השירות בגוש דן ובירושלים, אך אלו לא הביאו לשיפור במדדי התפעול והשירות המתבקשים. נוסעים המחזיקים יתרת נסיעות בשירותים הנ"ל, יזוכו לכרטיס האשראי".
באבל נועד להיות שירות משלים לקווי האוטובוס הקבועים ולרכבת, ולנוע במסלולים לא קבועים, אלא לפי קביעת תוכנת השליטה של המערכת, בהתחשב בהזמנות הנסיעה, יעדי הנוסעים ברכב ועומסי תנועה. מדובר בשירות שנחשב ליוקרתי יותר מתחבורה ציבורית רגילה, ומטרתו הייתה בין היתר לאפשר למשתמשים להגיע ממקום למקום באוטובוסים קטנים, נקיים ומהירים יותר. תעריפי הנסיעה בשירות שונו לאורך תקופת הפעילות שלו. תקרת המחיר עמדה על 18 שקלים לנסיעות למרחק של 10 ק"מ ומעלה.
3 צפייה בגלריה
קו 4 בשוק התקווה בתל אביב
קו 4 בשוק התקווה בתל אביב
המשאבים המתפנים מהניסוי יוקצו לטובת הרחבת שירות התחבורה הציבורית הסדיר
(צילום: מוטי קמחי )
למרות ההבטחה הגדולה של הפרויקט והשקעת תקציבים רבים, נראה כי ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית השתמש באופן נמוך מהמצופה בשירותי התחבורה הגמישה. לפי נתוני משרד התחבורה לאוגוסט 2021, בממוצע יומי השתמשו ב"באבל" 5,284 נוסעים, כשרק ארבעה נוסעים עלו על כל רכב בשירות מדי שעה בממוצע.
"מקדם המילוי", מונח שמחשב כמה נוסעים נמצאים על הרכב בשעת הפעילות, עמד רק על 1.5. במילים אחרות, על הרכב היה נוסע וחצי בממוצע בכל רגע נתון. כמו כן, המדינה מימנה כל נוסע ב-10.5 שקלים בממוצע, לעומת מימון של שישה עד תשעה שקלים לנוסע באוטובוס עירוני.
בשירות "תיקתק" בירושלים השתמשו באוגוסט הקודם 1,037 נוסעים בממוצע יומי, ו-1.8 נוסעים השתמשו בשירות מדי שעה בממוצע. בכל זמן נתון ישבו ברכב 0.71 נוסעים בממוצע, ו-9% מההזמנות בוטלו. את שירות זה המדינה סיבסדה באותו החודש ב-84 שקלים לכל נוסע.
3 צפייה בגלריה
הנסיעה השיתופית החדשה בחיפה
הנסיעה השיתופית החדשה בחיפה
שירות "תיקתק". באוגוסט 2021, המדינה סבסדה כל נוסע בשירות בירושלים ב-84 שקלים
(צילום: שמיר אלבז)
מנתונים אלו עלתה תהייה אם הכסף הרב שהושקע בפרויקט מגשים את מטרת השירות – העברת נוסעים מרכב פרטי אל התחבורה הציבורית. החשש הכבד הוא שהנוסעים שמגיעים לשירותים האלה נסעו קודם לכן בתחבורה הציבורית ולא ברכב הפרטי. בחברת באבל ערכו בעבר בדיקה שהראתה ש-35% מהמשתמשים בשירות "הגיעו" מהרכב הפרטי.
למרות נתוני השימוש הנמוכים, משרד התחבורה אישר בחודש מרץ האחרון הרחבה של שירות "באבל" גם לימי שישי. מאחורי ההחלטה, שנכנסה לתוקף בתחילת אפריל, עמדו בין היתר גם עומסי התנועה המחמירים במרכז גוש דן בימי חמישי, שמתבטאים בפקקים דומים לאלה של ימים רגילים.
מטעם דובר אגד רון רטנר נמסר בתגובה: "אגד נרתמה למיזם פורץ הדרך של משרד התחבורה והשקיעה מאמצים רבים להצלחתו. בתקופת הפיילוט התמודד המיזם בירושלים עם אתגרים גיאוגרפיים, תחבורתיים וטכנולוגיים רבים וכן עם השקה בתקופה מורכבת בה התמודדנו עם מגיפת הקורונה. הייחודיות של ירושלים מבחינה תחבורתית, המתאפיינת בתחבורה ציבורית טובה עם רכבת קלה יעילה ושרותי אוטובוסים בתדירות גבוהה, ריבוי חסימות בכבישים שפוגעים ביעילות השירות ומבנה סוציו-אקונומי שמהווה חסם לשירותי פריומים דיגיטליים, הביאו להחלטה שלא להאריך את הניסוי".
מטעם חברת דן נמסר בתגובה: "חברת דן השקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים ביוזמה להקמת והפעלת שירות התחבורה הציבורית השיתופי בחבל דן, כחלק מתפיסת עולמה של החברה לספק שירותי תחבורה ציבורית ברמה הגבוהה ביותר במטרופולין תל אביב. בכל תקופת הפעלתו באבל דן זוכה לביקוש רב ונהנה משביעות רצון גבוהה של הנוסעים, ומציע אלטרנטיבה איכותית לנוסעי הרכב הפרטי ולנוסעים נוספים שזקוקים לפתרונות משלימים בתחבורה הציבורית. החברת בוחנת מול הגורמים הרלונטיים את הדרכים שיאפשרו את התנאים להמשך הפעלת השירות למען נוסעי התחבורה הציבורית".