3 צפייה בגלריה
אבי ביטון
אבי ביטון
חיכה שדומרני ישתחרר כדי לחזור לימי הזוהר. אבי ביטון וזירת הרצח
(צילום: בראל אפרים)
קרוב שלושה חודשים שכב אבי ביטון בבית החולים ברזילי באשקלון ועבר שיקום אורטופדי, אחרי שאיבד את רגלו בניסיון חיסול באשקלון באוקטובר 2013. הוא שכב בחדר בקצה המחלקה לשיקום ותמיד היה מוקף בחברים שהגנו עליו, מחשש שהמחסלים ינסו "להשלים את העבודה". אל חדרו הוא לא הסכים שיכניסו דבר, מחשש שכל חפץ עלול להיות ממולכד. אפילו את הטלוויזיה שהציבו בחדרו, והובאה לשם על-ידי חבריו, הוא סרק ובחן עשרות פעמים.
אחרי שיצא מהמחלקה לשיקום, כאות הוקרה ותודה לצוות הרפואי, החליט ביטון לתרום את הטלוויזיה למחלקה. הוא ניצל בנס בזמנו, אולם חברו ג'קי בניטה נרצח. מאז חלף הרבה זמן. בין היתר, חברו הטוב וראש ארגון הפשע, שלום דומרני, נשלח לשש שנות מאסר וארגונו ספג מהלומה קשה, בעיקר במובן הכלכלי. בקיץ האחרון שוחרר דומרני מהכלא, ואבי ביטון שנרצח אמש היה הראשון לפגוש אותו. יחד, כך על פי הערכות מודיעין במשטרה, הם החלו לבנות את הארגון מחדש, לצרף אליו את "הדור הבא" ובעיקר להקים עסקים שיכניסו להם כסף, לרוב באמצעות "אנשי קש".
מתן צורי מדווח מהשטח
(צילום: בראל אפרים, שחר גולדשטיין)

3 צפייה בגלריה
זירת הרצח באשקלון
זירת הרצח באשקלון
זירת הרצח באשקלון
(צילום: דוברות המשטרה)
אלא שלא רק דומרני יצא לחופשי: במקביל, גם אויבו המר, בני שלמה ממושב חלץ, השתחרר גם כן - והמשיך בפעילות שלו עם אנשיו. החשבון ביניהם נותר פתוח ומתנהל כבר שנים, כשכל אחד מחפש את ההזדמנות לפגוע בשני. בני שלמה ושלום דומרני, שני ראשי ארגוני הפשע בדרום, גוררים אחריהם סכסוך מר ואכזר, והחשש במשטרה הוא שגם אזרחים חפים מפשע ייפגעו.
חיסולו של ביטון אמש, ופציעתם של שניים מאנשיו יהודה מלה ואביעד לוי, הוא מהלך מכונן במלחמות בין ארגוני הפשיעה. ברור למשטרה שחיסולו של ביטון התרחש על רקע הניסיונות של דומרני לבנות את האימפריה שלו מחדש, וביטון, איש אמונו, הוא כאמור דמות מפתח בכך. ביטון היה מוכר למשטרה כ"איש הכספים של דומרני", וכשראש ארגון הפשע נכנס לכל הוא נותר לבדו, מתמודד עם פציעתו ומנסה לשמר את כוחו של הארגון.
דובר המשטרה במסר לעולם התחתון: אנחנו נמצאים בכל מקום
(צילום: שחר גולדשטיין)

3 צפייה בגלריה
פיצוץ הרכב באשקלון
פיצוץ הרכב באשקלון
"אולי אפילו ברית נקודתית". פיצוץ הרכב באשקלון
( צילום: דוברות איחוד הצלה)
במשטרה אומרים כי בשנים האחרונות עסק ביטון בסחר בסמים, הסתבך בתקריות אלימות, אבל בעיקר חיכה שחברו הטוב ישתחרר ויחד יוכלו לחזור לימי הזוהר שלהם בעולם התחתון. אתמול חוסל ביטון באזור שבו מתגורר דומרני באשקלון, בעוד אחת מדירותיו. לא ברור אם השלושה היו בדרכם אל ראש הארגון או ממנו. מה שברור הוא שדומרני, שישב בביתו, שמע היטב את פיצוץ הרכב, כפי ששמעו זאת היטב תושבי אשקלון.
למשטרת מרחב לכיש אין בשלב הזה קצה חוט בחקירה. חקירת החיסול הוטלה על היחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת מרחב לכיש, שם כבר הוקם צוות חקירה מיוחד. בשלב זה קשה לקבוע מי עומד מאחורי החיסול, אלא רק להעריך, משום שכל ארגוני הפשיעה שפועלים בדרום מסוכסכים זה עם זה: שלמה, דומרני, משפחת לביא מרחובות, הכנופיה הרוסית מאשדוד, הכנופיה הקווקזית מאשדוד - כולם נגד כולם. בדרום אין בריתות שמחזיקות מעמד, מדובר בעולם פשע שאין בו מקום לכולם.

לאור כל אלה, כאמור, קשה למשטרה לקבוע מי עומד מאחורי החיסול. עם זאת, ההערכה היא שבני שלמה קשור לכך, מאחר והסכסוך בינו לדומרני הוא עוצמתי יותר, אבל בשלב זה אלו רק הערכות והשערות. ממצאים בשטח בוודאי שאין. לדברי גורם במשטרה, "לדומרני ואנשיו יש הרבה מאוד אויבים, ואבי ביטון שהיה צמוד אליו רכש לו את אותם אויבים גם כן - ולכן קשה לקבוע מי עומד מאחורי החיסול".
לדבריו, "זה יכול לבוא מכמה כיוונים, אולי אפילו מתוך ברית נקודתית לצורך הפעולה הזאת שסוכמה בין כמה ראשי ארגונים. בשלב זה אין לדעת. מה שבטוח הוא שכל ארגוני הפשיעה בדרום מסוכסכים זה עם זה ולכל אחד יש אינטרס לנטרל את השני".
בינתיים, דובר המשטרה אלי לוי התייחס הבוקר באולפן ynet לתופעה ואמר כי "אנחנו נמצאים בכל מקום בצורה גלויה וסמויה, מסכלים מאות מעשי רצח, ירי וחיסול. בעקבות מידע מודיעיני, מדי יום אנחנו תופסים עבריינים שנמצאים בדרך לחיסול. משטרת ישראל תמתח את איבריה ואת שוטריה מסביב לשעון כמו שהיא עושה עד עכשיו כדי למנוע את הפיצוץ הבא".