דוברת הבית הלבן נדרשה להתייחס הערב (שלישי) לכשירותו של ג'ו ביידן, בעקבות העימות החלש שלו מול דונלד טראמפ – שבמהלכו הנשיא גמגם ונראה מבולבל. אחרי העימות דמוקרטים קראו לביידן לפרוש מהמירוץ ולא להתמודד לכהונה נוספת, אך הנשיא בן ה-81 הדף את הקריאות.
קרין ז'אן פייר נשאלה הערב על האפשרות שביידן יעבור בדיקה קוגניטיבית ואמרה כי הדבר "אינו הכרחי". הדוברת ציינה כי הנשיא יצליח להתאושש מהשפעות העימות, וכי הבית הלבן אינו מסתיר דבר לגבי מצבו. היא אמרה כי הבית הלבן מבין את החששות בעקבות ביצועיו של ביידן בעימות.
2 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
העימות שהסתיים בתבוסה לביידן
(צילום:AP Photo/Gerald Herbert)
יש לציין כי גילו וכושרו הקוגניטיבי של ביידן מטרידים רבים מהבוחרים כבר זמן רב - הרבה לפני העימות שהיה בשבוע שעבר - אך העימות עורר פאניקה של ממש במפלגה הדמוקרטית. היום פורסם כי ביידן הזמין מושלים דמוקרטים להיפגש עמו, ככל הנראה כדי לחזק את מעמדו במפלגה ולשפר את מצבו בקרב המצביעים הדמוקרטים.
ביידן עבר בפברואר את הבדיקה הרפואית השנתית שלו כנשיא, שככל הידוע לא כללה בדיקה קוגניטיבית. בעימות הנשיאותי אמר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בן ה-78: "עשיתי שני מבחנים קוגניטיביים וקיבלתי ציון טוב. אני רוצה שהוא יעבור אחד". קודם לכן אמר ביידן: "טראמפ צעיר ממני רק בשלוש שנים, ועם הרבה פחות יכולת".
2 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
בסקר שפרסמה הערב סוכנות הידיעות רויטרס השיב אחד מכל שלושה מצביעים דמוקרטים כי הוא מאמין שביידן צריך לפרוש מהמירוץ אחרי העימות הכושל. למרות זאת, מהסקר עולה כי כמעט אף מועמד פוטנציאלי שתציב המפלגה הדמוקרטית ישיג תוצאה טובה יותר מול טראמפ.
בסקר מקבלים ביידן וטראמפ 40% כל אחד. בארה"ב, נזכיר, שיטת האלקטורים היא שקובעת את זהות המנצח – ולפי הסקרים האחרונים טראמפ מוביל ברוב מדינות המפתח הדרושות לניצחון.
מבין המועמדים הדמוקרטיים האפשריים שהוצגו בסקר רק מישל אובמה, רעייתו של הנשיא לשעבר ברק אובמה (שהצהירה שאין בכוונתה לרוץ לנשיאות), מקבלת תוצאה טובה יותר מביידן בקרב מול טראמפ – וזוכה ל-50 אחוזי תמיכה לעומת 39 אחוזים של הנשיא לשעבר. סגניתו של ביידן, קמלה האריס, מקבלת 42% לעומת 43% לטראמפ.