מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
(צילום: נדב אבס, אלי מנדלבאום)

התו הירוק החדש ייכנס לתוקף ביום ראשון, אבל יומיים לפני כן עדיין לא ברור אם בעלי עסקים יידרשו גם לסרוק את הברקוד: משאל טלפוני בין חברי קבינט הקורונה בנוגע לאישור חובה זאת אמנם אושר בצהריים (יום ו') ברוב קולות, אולם בעקבות דרישת השרים בני גנץ, זאב אלקין, יפעת שאשא ביטון וגדעון סער תיערך הצבעה נוספת ביום ראשון.
השר אלקין דרש לעצור את ההצבעה על כך שבעל עסק לא יסתפק בהצגת תו ירוק, אלא יחויב לסרוק את הברקוד. הוא קרא לקיים קודם כל דיון בקבינט הקורונה, ובעקבות כך הוחלט לדון בנושא בצורה מסודרת ביום ראשון - היום שבו ייכנס לתוקף השינוי בתו הירוק.
בעקבות העימות, מסר דובר ראש הממשלה, מתן סידי, כי "חברי ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה (קבינט הקורונה) הצביעו ברוב קולות במשאל טלפוני בעד אישור חובת סריקת ברקוד בהצגת תו ירוק בכניסה לבתי עסק. עם זאת, ולבקשת מספר חברים בקבינט, ראש הממשלה יביא את הנושא לדיון ולהצבעה נוספת בקבינט הקורונה שייערך ביום ראשון הקרוב".
3 צפייה בגלריה
 יפעת שאשא ביטון בני גנץ גדעון סער  זאב אלקין
 יפעת שאשא ביטון בני גנץ גדעון סער  זאב אלקין
המתנגדים. שאשא ביטון, אלקין, גנץ וסער
(צילום: קובי קואנקס, ירון ברנר, הדר יואביא)
התו הירוק המעודכן יאפשר בין היתר כניסה למסעדות, אירועי תרבות וספורט, אטרקציות, חדרי כושר ואולמות אירועים. בעלי עסקים רבים לא מסתירים את הכעס על ההנחיות החדשות, שלדבריהם לא ניתנות ליישום, אף שאינן חדשות. "אני לא שוטר ואני לא יכול לבדוק כל אחד שנכנס", אמר בעל מסעדה מאזור המרכז. במשטרה נערכים במקביל לאכיפת ההגבלות מתחילת השבוע הבא בעיקר ביישובים עם תחלואת קורונה גבוהה.
איתי פלח יוגב (37), הבעלים והמנהל של מסעדת "סזאר" ברחובות, אמר שההנחיות החדשות יפגעו בעסקים. "אנחנו רציניים לגבי זה מההתחלה. מי שמגיע למסעדה חייב להציג תו ירוק או בדיקה שלילית עם תעודה מזהה. אני מאמין שזה יחמיר את הירידה שממילא מורגשת בזמן האחרון".
יוגב הוסיף כי "קברניטי המדינה צריכים להבין גם מה קורה מחוץ לכנסת, ברחוב. לחלק גדול מהאנשים שהתחסנו כבר בשתי מנות קשה מאוד עם ההנחיות החדשות האלו. ואתה רואה יותר ויותר אנשים מתחת לגיל 60 שמתקוממים ולא מקבלים את זה, לא ממקום של דאגה לבריאות אלא ממקום של חדירה לפרטיות. השרים חייבים להבין שהחיים הם מחוץ לקבינט".
3 צפייה בגלריה
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי בראשון לציון
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי בראשון לציון
מציגים את התו הירוק בראשון לציון
(צילום: נדב אבס)
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, אמר כי מדובר ב"משימה שאי אפשר לעמוד בה. ברוב גורף של מסעדות אין אדם שעומד בכניסה, בניגוד להופעות, לכן זה אירוע לוגיסטי מורכב בטח במצב הקיים של מצוקת כוח האדם.
לדבריו, "אנחנו צריכים לבדוק תו ירוק גם על החלל החיצוני וזה הפך את העניין לפארסה כי הלקוחות לא מבינים את זה וזה יוצר אינטריגות עם הלקוחות. אנשים לא מאמינים שאי אפשר לשבת בחוץ אחרי ששנה וחצי אומרים לנו 'שבו בחוץ', אין לזה שום בסיס אפידמיולוגי אלא רק ניסיון להפוך אותנו למקדמי מכירות של חיסונים". ברמן אמר כי ההתעקשות להחיל את התו הירוק גם בחוץ "גורמת לכך שהתו הירוק מאבד את הלגיטימציה שלו. למדנו שתקנות בלי היגיון לא מיושמות".
3 צפייה בגלריה
מציגים את התו הירוק במסעדת קרייב בירושלים
מציגים את התו הירוק במסעדת קרייב בירושלים
וכך זה נראה בירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום)
לקראת החלת התו הירוק החדש נרשמה עלייה בשיעור המתחסנים במנה השלישית: יותר מ-78 אלף קיבלו את מנת הבוסטר אתמול, אך אם הם קיבלו את החיסון השני לפני יותר מחצי שנה - בימים הקרובים הם לא ייהנו מתו ירוק. הם יקבלו מחדש את הזכאות לתו שבוע לאחר קבלת החיסון. עלייה נרשמה גם במספר המתחסנים במנה ראשונה אתמול - יותר מ-11 אלף ישראלים.
בנתוני התחלואה נמשכת מגמת השיפור: שיעור החיוביים לקורונה בבדיקות אתמול עמד על 3.8% ב-115 אלף בדיקות. בסך הכול 4,313 ישראלים אומתו אתמול כנדבקים בנגיף, מתוכם 2,479 תלמידים - 56%. כ-100 אלף תלמידים עדיין לא יכולים להגיע למוסדות החינוך - קרוב ל-24 אלף הם חולים פעילים, יותר מ-76 אלף נמצאים בבידוד.
פרט לעלייה במספר המתחסנים, חדשות טובות אחרות נקשרות לירידה נוספת במספר החולים קשה. לפי נתוני משרד הבריאות מספרם כעת הוא 607, לאחר שבתחילת השבוע עוד היה גבוה מ-700. מבין החולים קשה, 214 מחוברים למכונות הנשמה. מפרוץ המגפה נפטרו 7,761 ישראלים מסיבוכי הקורונה.