(צילום: רועי עידן, נויל האריס)

אחרי שעות ארוכות של חסימות בכבישי העוטף, צה"ל החל לפתוח חלק מהכבישים שנסגרו הרמטית לתנועת כלי רכב. בשעה זו, המקטעים שנסגרו בכביש 232 נפתחו לתנועה. עם זאת, הכוננות הגבוהה בדרום מחשש לירי נ"ט או צליפה כנקמה על מעצרו של באסם א-סעיד, בכיר הג'יהאד האיסלאמי ממחנה הפליטים ג'נין, עדיין נמשכת.
כאמור, כביש 232 נפתח לתנועה במלואו. בד בבד, דרכים חקלאיות ממערב לכביש, וכן הכבישים 242 ו-2410, עדיין חסומים לתנועה. כביש 4 ממשיך להיות חסום מצומת זיקים ועד לכביש הגישה למעבר ארז, וכן כביש 34 עדיין חסום מצומת יד מרדכי ועד לצומת ניר עם.
3 צפייה בגלריה
תגבור כוחות צה"ל עוטף עזה
תגבור כוחות צה"ל עוטף עזה
תגבור הכוחות בעוטף עזה
תיעוד פעילות אוגדת עזה בעקבות חסימות אזורים וצירים סמוכים לגדר המערכת
(צילום: דובר צה"ל)

במהלך סיור שקיים במרחב אוגדת איו"ש, שר הביטחון בני גנץ אמר כי "המדיניות שלנו ברורה: מי שרוצה לעבוד ולחיות בשכנות טובה - יקבל יד מושטת, אך נפגע בכל מי שמבקש לפגוע באזרחי ישראל ולחולל טרור". בסיור השתתפו גם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ומפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. גנץ הוסיף כי "כל איום על אזרחינו ייענה בתגובה עוצמתית, ואנחנו כמובן ניערך לכל תרחיש".

המתיחות בדרום - כתבות נוספות

בקיבוץ כרם שלום, שנמצא במשולש הגבולות בין ישראל, עזה ומצרים, מצאו את עצמם התושבים נצורים לגמרי משעות הבוקר. שערי הקיבוץ נסגרו ולאיש לא ניתן אישור להיכנס או לצאת בשל הקרבה לגבול.
התושבים, בינתיים, מנסים לשמור על אופטימיות. "אנחנו כבר מתורגלים וכל אחד יודע מה עליו לעשות", סיפר גיא טייטלבוים שמתגורר בכרם שלום. "בפעם האחרונה שאסרו לצאת זה בתקופת הקורונה, אבל אנחנו קהילה צומחת ויש לנו פתרונות", אמר. "אנחנו חזקים. במשברים כאלה אנחנו בשליטה מלאה ומאמינים שיהיה בסדר".
ראש מועצת אשכול גדי ירקוני הוסיף כי "מאז שעות הלילה אנו בקשר שוטף עם הצבא. מתוך משנה זהירות ביטלנו את הקייטנות במתקני המועצה שהיו כרוכות בהסעות באוטובוסים הצהובים לאורך הצירים.
"המגבלות שהיו בבוקר על כניסה ויציאה בישובים צמודי הגדר הוסרו ונכון לרגע זה, יש יישוב אחד במועצה עם מגבלת איסור יציאה וכניסה ואנו בקשר שוטף עם אנשיו. אנו למודי ניסיון ויודעים שהמצב יכול להתפתח וכל טעות עלולה לעלות ביוקר", הוסיף ירקוני והפציר בתושבים להמשיך בפעילות השגרה.
"החשש מחוסר הוודאות הוא טבעי, אנו כאן יחד עם הצבא כדי להבטיח את ביטחון התושבים. אני יודע שיש תושבים ללא ממ"ד בבתיהם שחוששים, וגם היום אנו ממשיכים לפעול להצפת הסוגיה ולקידום הנושא. כמו שאנו בעוטף הראשונים להיכנס לכוננות ספיגה על כל אירוע ביטחוני, כך המדינה מחויבת לתת לנו את כל הכלים כדי שנוכל לעבור את זה חזקים, כאשר ממ"ד בכל בית הוא הבסיס לכך".
מעצרו של א-סעדי בוצע במהלך הלילה על-ידי מסתערבי משמר הגבול באיו"ש ולוחמי סיירת נח"ל לווה בחילופי אש בין הכוחות לבין חמושים פלסטינים שירו מקרבת המבנה שבו התבצר א-סעדי. במהלך הפעילות נתפסו גם אמצעי לחימה רבים, בהם אקדח, מחסניות וכדורי M-16, וכן כסף מזומן רב.
3 צפייה בגלריה
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים במועצה האזורית שער הנגב
(צילום: רועי עידן)
לפי צה"ל, א-סעדי התנגד למעצר, ונפצע באורח קל מכלב שהשתתף בפעילות יחד עם הלוחמים. במהלך מבצע המעצרים הושלכו מטעני חבלה לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות. "עם כניסת הלוחמים לג'נין נפתחה אש חיה של כמה מחבלים לעבר הלוחמים שהגיבו בירי חי, זוהו כמה פגיעות במחבלים חמושים", נמסר בהודעה משותפת של דוברות המשטרה ודובר צה"ל. יחד עם א-סעדי נעצר גם חתנו אשרף ג'דע. נמסר כי שניהם חשודים בפעילות טרור, וכי הם נעצרו בהכוונה של שב"כ.
הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי איימה לנקום בישראל בעקבות המעצרים של פעיליה - וראש הממשלה יאיר לפיד כינס הערכת מצב בעקבות מעצרו של א-סעדי וסגירת הכבישים המרכזיים בדרום לצד ביטול את תנועת הרכבות באזור אשקלון מחשש לירי נ"ט מכיוון עזה כתגובה. "אנו מודיעים על כוננות והעלאת המוכנות בקרב לוחמינו והיחידות הלוחמות בתגובה לתוקפנות נגד המפקד הבכיר, שייח בסאם א-סעדי ומשפחתו", מסרו בארגון הטרור. "מזהירים את ישראל מפגיעה בחייו של א-סעדי, ומוכנים להגיב על התוקפנות בכוח אם לא תיפסק".