אוגדה 162 נלחמת ברצועת עזה כבר 255 ימים, מתוכם 40 מאז שהחלה המתקפה על רפיח. אותה מתקפה החלה בשלב הראשון בכיבוש מעבר רפיח ובתקיפות על שכונת ברזיל. צה"ל יצר שליטה מבצעית ולמעשה ביצע תרגיל הטעיה טקטית, כשגרם לאויב לחשוב שהכוחות מתחילים לתקוף בחלק הדרומי של הציר, אך בפועל הם החלו לתקוף בחלק הצפוני.
תיעוד מהלחימה של אוגדה 162 ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
פירים ומעברים בין קירות שאותרו במבני מגורים ברפיח
פירים ומעברים בין קירות שאותרו במבני מגורים ברפיח
בין המלכודות שחיכו ללוחמים: מעברים בין קירות, שאותרו בבתים ברפיח
( צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
פירים ומעברים בין קירות שאותרו במבני מגורים ברפיח
פירים ומעברים בין קירות שאותרו במבני מגורים ברפיח
( צילום: דובר צה"ל)
צה"ל נמצא היום בשליטה מבצעית מלאה בין מעבר כרם שלום לים. כוחות האוגדה מונעים הברחות ימיות בגבול מצרים, ושולטים מבצעית על שכונות ברזיל ו-NPK, ציר פילדלפי, שאבורה והמרחב שבין פילדלפי לשכונת תל-סולטאן, שם פועל צוות קרב מחטיבה 401. נכון להיום, מתוך ארבעה גדודי חמאס ברפיח, שניים מצויים על סף הכרעה ומול שניים נוספים עדיין מתנהלים קרבות.
חטיבת רפיח נמצאת במצב רע. היא איבדה המון מחבלים ונכסים, כמו ציר פילדלפי והשליטה על מעבר רפיח, וכמובן נתפסו ממנה רקטות ומשגרים. ההערכה בצה"ל היא כי יידרשו כמה שבועות להכריע סופית את גדודי רפיח ולהשלים את שליטת צה"ל במרחב, שכרגע עומדת על כ-70% מהשטח.
עד כה חוסלו בהתקפה ברפיח 550 מחבלים שזוהו בעיני הלוחמים. לפי ההערכות, ישנם יותר מחבלים שנפגעו, אך לא לכולם הצליחו הכוחות להגיע פיזית. הכוחות ממשיכים באיסוף אמצעי לחימה על ציר פילדלפי, שעמוס במאות רקטות ארוכות טווח. למעשה, הפעולה של האוגדה בתחילת המתקפה, שבוצעה יחסית מהר, הפתיעה את האויב, ולא אפשרה לו למלכד את ציר פילדלפי עם מטעני גחון. הדבר אפשר התמקמות מהירה של הכוחות ושלילת יכולות שיגור הרקטות של חמאס לישראל.
ואכן, כמות השיגורים לעבר ישראל מרפיח ירדה משמעותית. עד כה בפעילות אותרו יותר מ-200 פירים ו-35 תוואים, בהם מנהרות ארוכות עד מצרים. לפי החקירה הראשונית, אותן מנהרות מגיעות בוודאות לגבול המצרי. כעת מנסים להבין אם הן חודרות ממש לתוך מצרים.
צה"ל פועל בזהירות יתרה בקו הגבול המצרי על מנת לא לייצר עימותים מיותרים. ישנו שיתוף פעולה טוב עם המצרים, ולמעט האירוע שבו היו חילופי אש בין שוטר מצרי לחיילי צה"ל, לא היו אירועים חריגים. סדר הכוחות שפועלים על הציר והמאמץ בעומק השטח מייצרים תפיסה טובה גם בעבודה מול המצרים.
הרמטכ"ל בהערכת מצב במרכז הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות אוגדה 162 ברצועת עזה. הלחימה תוכננה בשלבים
(צילום: דובר צה"ל )
גם בשכונת NPK השיג צה"ל שליטה מבצעית מוחלטת בעל-קרקע ובתת-קרקע. מדובר על תוואי תת-קרקעי המורכב ביותר שנמצא עד כה ברצועת עזה מתחילת המלחמה. במהלך הלחימה בתת-קרקע, חיסלו כוחות האגודה עשרות מחבלים ואיתרו מטעני חבלה. השכונה נחשבת למעוז חמאס, הלב הפועם והמגנן המשמעותי ביותר של מח"ט רפיח. בשכונה גם איתרו הכוחות מלכודות שלא פגשו מתחילת המלחמה - בהן בתים ממולכדים שהפכו לרובעים ממולכדים, בתים עם מעברים בקירות ובארונות, מצלמות שהוצבו כמעט בכל סמטה ובכל חדר - כשהכול נועד לסייע למחבלים לפגוע בכוחות צה"ל.
הלחימה תוכננה בשלבים, שאותם מבצע צה"ל לפי תוכנית, תוך התעדכנות בהערכות מצב של הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, שעוקב בעצמו מקרוב אחר התקדמות הלחימה. גורמי הפיקוד דוחים את הטענות שלפיהן צה"ל מדשדש בלחימה ברפיח. הם אומרים כי יש את כל הדרוש להכריע את גדודי החמאס בעיר, דבר שייקח עוד כמה שבועות. מתחילת המלחמה, אוגדה 162 בפיקודו של תא"ל איציק כהן ספגה 3,800 פצועים ו-180 הרוגים, 22 מהם ברפיח.