עד המדינה לשעבר בתיק 4000, שלמה פילבר, הגיש תביעה בסך חצי מיליון שקל נגד מדינת ישראל והמשטרה, בגין פגיעה בפרטיות וחדירה לרשות הפרט במסגרת פרשת הרוגלות. "משטרת ישראל ניהלה חקירה פלילית סמויה כנגד התובע, במסגרתה חדרה למכשיר הטלפון הנייד שלו באמצעות תוכנת רוגלה", נטען בכתב התביעה.
1 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
שלמה פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')
עושים סדר בסערת פגסוס, לאחר שנמצאה החריגה אצל פילבר
(צילום: נויל האריס)

פילבר תבע את המדינה יחד עם אשתו, בטענה כי המשטרה השתמשה בתוכנות הרוגלה גם כדי לדלות מידע מהטלפון הסלולרי שלו ושל אשתו. לפי כתב התביעה, "בחסות צו להאזנת סתר כביכול אך בניגוד חמור לו ותוך הפרה חמורה ובוטה של הוראת הדין, הפעילה היחידה החוקרת תוכנת פריצה המכונה 'המערכת' (והתפרסמה כתוכנת פגסוס) באמצעותה חדרה לתוך מכשיר הטלפון הנייד של התובע ושאבה ממנו מידע אישי ופרטי רב ביותר".
פילבר מציין בכתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד ליאור שביט המייצג אותו בתביעה, כי על פי הדוח של ועדת מררי שבדקה את השימוש של המשטרה ברוגלות, "כשלה המשטרה הן בהטמעת הטכנולוגיה והן בפיקוח על שימוש בה. התנהגותה החמורה של המשטרה אינה מסתכמת רק בחיטוט במכשיר הטלפון הנייד ללא סמכות ובחשיפת פרטיו האישיים הפרטיים הכמוסים לעיני כל באופן בוטה ופוגעני כל כך, אלא היא כוללת גם שאיבת נתונים אישיים ופרטיים שהיו אגורים במכשיר הנייד של התובע – הכול כאמור בניגוד לכל דין ובחריגה חד- משמעית מהצו שניתן. המשטרה עודנה מחזיקה שלא כדין בחומרים שהוציאה ושאבה ממכשיר הטלפון הנייד של התובע".
נזכיר כי בחודש אפריל האחרון, ולאחר עדותו של פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים, הודיעה הפרקליטות כי היא מבטלת את הסכם עד המדינה עמו ושוקלת את העמדתו לדין בכפוף לשימוע, לאחר שלטענתה הפר את ההסכם עמה כאשר עדותו לא עלתה בקנה אחד עם המצופה ממנו.
לפני כשנתיים אישרה הפרקליטות שאכן הופעלה רוגלה על הטלפון הנייד של פילבר, במסגרת תיקי נתניהו. המערכת הניבה תוצרים למשך קצת יותר מיממה, אך התוצרים לא הניבו חומרי חקירה רלוונטיים לתיק. "בצד הפקת התוצרים בהתאם לצו, ביצעה המערכת פעולות מסוימות, הכוללות העתקה של רשימת אנשי הקשר והעתקה של מספר פריטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי של פילבר, שלא פורטו במפורש בבקשה למתן צו", נכתב בהודעת הפרקליטות אז.