פרקליטות המדינה הגישה הבוקר (ג') לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד דוד חסדאי (30) ויעקב גואלמן (33), תושבי מאחז גבעת רונן, בגין חלקם בתקיפת חמש בנות משפחה בדואיות-ישראליות תושבות רהט, בהן פעוטה.
הנשים שהותקפו בשומרון משחזרות, 9 באוגוסט
(צילום: ליאור שרון)

לפי כתב האישום, הנשים מרהט הותקפו אחרי שטעו בניווט ונכנסו עם רכבן בשוגג ליישוב גבעת רונן. חסדאי וגואלמן, כל אחד על פי חלקו, נאשמים כי תקפו אותן מתוך מניע גזעני. חסדאי נאשם כי מעשיו בוצעו גם בנסיבות מעשה טרור.
על פי כתב האישום, חסדאי פתח במרדף אחרי הנשים על אף שראה שהמכונית נושאת לוחית זיהוי ישראלית. בשלב מסוים, הוא יצא מרכבו והתקרב אל הנהגת באופן מאיים. בשל חששה, היא האיצה את נסיעתה במטרה לשוב על עקבותיה ולצאת מהיישוב - ואילו הנאשם החל לרדוף אחריה רגלית. בשלב זה, אנשים נוספים שהיו באזור החלו לקרוא לעבר הנשים "בואו, אנחנו רוצים להרוג אתכן".
הרכב, לפי כתב האישום, החל בנסיעה אל שביל עפר סמוך בניסיון להימלט מן המקום, כשחסדאי ואחרים - כ-20 במספר - רודפים אחריו, חלקם רעולי פנים וחלקם חמושים. "במשך דקות ארוכות יידו חסדאי והנוכחים הנוספים אבנים וסלעים על רכבן של הנשים, שהתבצרו בתוכו עם חלונות סגורים", נכתב. בזמן הזה, הושמעו לעברן דברי לעג ואיומים כגון "אתן מחבלות", "באתן לעשות פיגוע", "אין לכן לאן לברוח", ו"אין לכן מה לצעוק, אף אחד לא ישמע אתכן כאן".
2 צפייה בגלריה
yk14035274
yk14035274
"כיוונו רובה לראש של הילדה שלי, רק בת 3"
(צילום: ליאור שרון)
2 צפייה בגלריה
 לוחם מג"ב נפצע מגז מדמיע שנזרק ע"י מתיישב במאחז גבעת רונן
 לוחם מג"ב נפצע מגז מדמיע שנזרק ע"י מתיישב במאחז גבעת רונן
גבעת רונן. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
הפרקליטות ציינה כי "הנשים התחננו לנוכחים שיחדלו ממעשיהם תוך שהן מפצירות בעברית כי הן ישראליות מבאר שבע או מרהט שטעו בדרכן, וניסו להציג בפניהם תעודות זהות ישראליות. בשלב זה, שמשות רכבן נופצו, והנשים שבו נפגעו באופן ישיר מהאבנים והסלעים בחלקי גופן השונים, תוך שאחת מהן מגוננת בגופה על הפעוטה. בהמשך, חסדאי והאחרים דרשו מהנשים לצאת מהרכב תוך השמעת איומים שאם לא יעשו כן הן לא תצאנה בחיים. בהמשך יצאו הנשים מן הרכב כשהן יחפות והחלו לברוח רגלית, תוך שהנוכחים ממשיכים ביידוי אבנים לעברן, קוראים לכיוונן 'נהרוג אתכן' ומציתים את רכבן הריק".
"בשלב זה הגיע גואלמן והחל לרדוף אחר הנשים והפעוטה הנמלטות על נפשן, תוך שהוא מאיים עליהן בצעקות לעצור אחרת יהרוג אותן", נמסר. "שלוש מן הנשים המשיכו במנוסתן ואילו שתיים מהן עצרו למשמע האיומים. אז, בעודן פצועות ומבועתות, גואלמן הטיח לעברן 'אתן בטח מעזה', 'אתן שמחתם ב- 7.10'. בהמשך חטף את תיקה האישי של אחת הנשים תוך קריעתו, ופיזר את תכולתו על הרצפה. הוא לקח באיומים טלפון נייד שברשותן, צילם אותן, ביצע שיחה לסבתה של אחת מהן ואיים עליה כי יהרגו את נכדתה. כל זאת עשה גואלמן שעה שהנשים מסבירות לו כי הן ישראליות ובנוכחות כוח הגנה מרחבי שהגיע למקום, והפציר בו לחדול ממעשיו".
לפי כתב האישום, "בסופו של דבר חולצו הנשים והפעוטה על ידי כוחות הביטחון, ופונו מהמקום באמצעות אמבולנסים כשהן מבוהלות וסובלות מפציעות בדרגות שונות, לרבות שברים במקומות שונים בגופן, כוויות, חבלות, ואחת מהן מחוסרת הכרה ובמצב של סכנת חיים בעקבות פגיעת ראש שגרמה לדימום מאסיבי מראשה. במקביל, הוזעקה למקום כבאית שנדרשה לכבות את השריפה שפרצה בעקבות הצתת רכבן של הנשים שנשרף כליל, ובתוכו ציוד אישי יקר ערך וכסף מזומן רב".
אחת מהנשים שהותקפו: "עברנו סיוט"
(צילום: ליאור שרון, מיקי שמידט)

בגין חלקו באירוע, נאשם דוד חסדאי בעבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה בצוותא, איומים בצוותא מתוך מניע גזענות, חבלה במזיד לרכב בצוותא מתוך מניע גזענות, הצתה בצוותא והיזק בזדון לרכוש בצוותא מתוך מניע גזענות. יעקב גואלמן נאשם בגין חלקו באירוע בעבירות של סחיטה באיומים מתוך מניע גזענות, פגיעה בפרטיות והיזק בזדון לרכוש מתוך מניע גזענות.
דוד חסדאי, נזכיר, הוא פעיל גבעות מוכר שבחודש פברואר נכנס לרשימה השחורה של ארה"ב, לאחר שבין היתר נטען כי תקף חקלאים ופעילי שלום. חסדאי מסתכן גם בחקירה של התובע הכללי של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, ובצעדים שינקטו נגדו בנקים ישראליים.
בחודש שעבק נופה אלעג'אר, אחת מהנשים שהותקפו במאחז, סיפרה ל-ynet כי "יש לי שברים בגב ושברים ברגל, אני לא יכולה לקום אפילו. עברנו סיוט, יש גם פגיעה נפשית". לדבריה, הן הגיעו למאחז לאחר שהווייז הכווין אותן לשם. "זה היה בטעות", שיתפה. "הווייז הטעה אותנו, זה לא היה בכוונה. לא באנו לשם כדי למות".
אחרי שח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית טענה כי "לא מדובר במשפחה ישראלית, אירוע כזה תמים יכול להיות אירוע של ריגול", אמרה אלעג'אר כי "איך אנחנו מרגלות? הראנו להם תעודות זהות, ויש לנו עוד רישוי ישראלי. מה הם רצו? אמרנו להם שטעינו, ושרק יכוונו אותנו לדרך הנכונה. רצינו לעשות פרסה ולחזור מאיפה שבאנו".
עו"ד אסף גונןעו"ד אסף גונןצילום: אופיר הראל
"אמרנו להם 'יש לנו ילדה קטנה בת 3. למה אתם עושים ככה?'", המשיכה. "הם התחילו לאיים והתאספו בגבעה עוד 20 בני אדם מכל הצדדים. זרקו אבנים, שברו חלונות, הצמידו אקדח לראש של הילדה ולראש של אחותי. הציתו את האוטו. הם רשעים, לא הקשיבו לנו אפילו למילה, התנפלו עלינו כמו חיות. לא חשבנו אפילו לדקה שנצא משם בחיים. אמרו 'נשרוף את האוטו, לא תצאו מפה חיות'. היו לפחות 20 בני אדם, כולם צעירים - לא קטנים. מסביב לאוטו היו הרבה. עצרו רק שניים אחרי ארבעה ימים".
עורך דינו של גואלמן, אסף גונן מטעם "חוננו", מסר: "כתב האישום שהוגש היום שונה באופן מהותי מהתמונה ומהנתונים העובדתיים שהיו בשטח, ועל כך נרחיב בהמשך בבית המשפט".
המתלוננות מסרו את התייחסותן באמצעות עורכי הדין אסף דוק ואורין בן חי: "אנו מברכים על ההחלטה אך מדובר במעט מדי ומאוחר מדי. על אף העובדה שבאירוע נכחו עשרות פורעי חוק שביצעו לינץ' נפשע בנשים ערביות אזרחיות ישראל על רקע גזעני, רק נגד שניים מהם הוגש כתב אישום. הנחת היסוד שאזרחי ישראל הערבים הם אויבים מחלחלת לשטח מדי יום על-ידי ההנהגה ומביאה לתקיפות או ניסיונות תקיפה של אזרחים תמימים שחלקם חווה על בשרו את זוועות 7 באוקטובר ואף לוקח חלק במאמץ המלחמתי. אנו קוראים למערכת אכיפת החוק לבוא חשבון עם כלל המעורבים באירוע".